زعفرانیه - خیابان آصف (اعجازی) - جنب بانک ملت - طبقه ۲ پلاک ۳۷

عوارض و درد پس از برداشتن تامپون بینی

مجله آموزشی

عوارض و درد پس از برداشتن تامپون بینی

فرم دریافت نوبت و ویزیت آنلاین

با سلام و احترام خدمت شما دوست عزیز، شما می توانید با پر کردن فرم زیر برای نوبت دهی و ویزیت آنلاین اقدام کنید.

( حداکثر تا ۲۴ ساعت با شما تماس می گیریم )

عوارض و درد پس از برداشتن تامپون بینی

عوارض و درد پس از برداشتن تامپون بینی

عوارض و درد پس از برداشتن تامپون بینی که پس از عمل جراحی در هر یک از سوراخ های بینی قرار می گیرد یکی از مواردی است که افراد تحت عمل جراحی بینی را نگران می کند. علت این که بسیاری افراد در مورد عوارض و درد پس از برداشتن تامپون بینی احساس نگرانی می کنند این است که برداشتن تامپون به شدن آزاردهنده است و یکی از بخش های سخت ریکاوری پس از جراحی بینی به شمار می رود.

عوارض و درد پس از برداشتن تامپون بینی

به همین علت مهم است که در مورد علت، نحوه برداشتن و عوارض و درد پس از برداشتن تامپون بینی اطلاعات کافی داشته باشید. در این مقاله به عوارض و درد پس از برداشتن تامپون بینی می پردازیم و راههای پیشنهادی برای کنترل بهتر درد را بررسی می کنیم.

چرا وجود تامپون پس از جراحی بینی لازم است؟

بعد از انجام عمل زیبایی بینی ، جراحان معمولاً یک پنبه یا گاز استریل را در هر دو سوراخ بینی قرار می دهند. این پارچه که تامپون نامیده می شود ، برای جذب خون یا مایعی است که از بینی تخلیه می شود. به این روش بسته بندی(packing) بینی گفته می شود.

تصمیم برای بسته بندی بینی با تامپون پس از جراحی زیبایی بینی کاملاً به عهده جراح پلاستیک است که این عمل را انجام می دهد. معمولاً جراح این تجربه را بر اساس تجربه شغلی و شرایط بیمار اتخاذ می کند.

سالها پیش ، اکثر جراحان پلاستیک قرار دادن تامپون بینی را تقریباً برای هر بیمار تحت عمل جراحی بینی انجام می دادند. اما در سال های اخیر ، بسیاری از سازمان ها و موسسات بهداشتی مانند آکادمی گوش و حلق و بینی ، جراحی سر و گردن آمریکا دستورالعمل های جدیدی را در مورد استفاده معمول تامپون های بینی صادر کرده اند.

طبق این دستورالعمل ها ، تامپون بینی فقط برای بیماران خاص توصیه می شود ، به عنوان مثال ، کسانی که از اپی تاکسی رنج می برند یا دارای شکستگی های پیچیده ناپایدار بینی یا سایر موارد پزشکی هستند که ممکن است باعث افزایش قابل توجه خونریزی شود. همچنین ، هنگامی که خونریزی در پایان عمل متوقف نشود ، استفاده از تامپون بینی ضروری است.

زمان برداشتن تامپون بینی

زمان مناسب برای برداشتن تامپون بینی پس از عمل زیبایی بینی بسیار متفاوت است. پیش از این ، بسیاری از جراحان پلاستیک تامپون های بسته بندی کننده حفره های بینی را برای چندین روز پس از عمل جدا می کردند. بعضی بعد از 7 روز و بعضی دیگر حتی بعد از 14 روز آنها را برمی‌داشتند ، اما برخی از عوارض به دلیل این دوره های طولانی ایجاد می شوند. به همین دلیل روند تغییر کرده است.

عوارض و درد پس از برداشتن تامپون بینی

امروزه بسیاری از جراحان پلاستیک تامپون بینی را فقط پس از چند ساعت برمی دارند. و در حالی که بیشتر آنها تا 12 یا 24 ساعت قبل از برداشتن تامپون بینی صبر می کنند ، برخی از جراحان پلاستیک ترجیح می دهند تامپون های بینی را فقط 4 ساعت پس از استفاده از آنها خارج کنند. این کمک می کند تا دوره بهبودی برای بیمار راحت تر باشد.

عوارض و درد پس از برداشتن تامپون بینی

عوارض و درد پس از برداشتن تامپون بینی یکی از سوالات رایج افرادی است که تحت عمل جراحی بینی قرار می گیرند. آیا برداشتن تامپون بینی دردناک است؟ متأسفانه ، پاسخ مثبت است ، اما میزان درد بسته به نوع استفاده از تامپون بینی بعد از عمل بسیار متفاوت است.

تامپون های بینی که بعد از عمل جراحی زیبایی بینی استفاده می شوند ، عمدتا قابل حل نیستند و باید با دست برداشته شوند. اگر چند ساعت پس از عمل، جراح پلاستیک تصمیم به برداشتن بسته بینی داشته باشد ، پیش از آنکه بیمار از بیمارستان مرخص شود این کار را انجام می دهد. اما اگر بعداً تصمیم به انجام آن بگیرد ، قرار ملاقات بعد از عمل برای بررسی بیمار و برداشتن تامپون را تعیین می کند.

عوارض پس از برداشتن تامپون بینی

همانطور که در بالا اشاره کردیم ، تصمیم به استفاده از تامپون بینی پس از جراحی بینی به عهده جراح پلاستیک است و او این تصمیم را با سنجیدن فواید بسته بندی بینی در برابر خطر و عوارض همراه با آن می گیرد. عوارض و معایب بسته بندی بینی به شرح زیر است:

  • بسته بندی بینی ممکن است برای بیمار ناراحتی ایجاد کند ، از جمله احساس درد به ویژه هنگام قرار دادن و از برداشتن آنها ، مشکل تنفس به دلیل کاهش جریان هوا در بینی ، افزایش ترشحات بینی و اختلال در حس بویایی.
  • تامپون بینی ممکن است در اثر فشار به بافت های آندونازال آسیب برساند. این می تواند باعث آسیب سطحی بافت شود که به خودی خود بهبود می یابد اما همچنین ممکن است باعث ایجاد گرانولاسیون (Pyogenic Granuloma) شود که خطر خونریزی را به همراه دارد. همچنین ، فشارهای بیش از حد ، به ویژه با استفاده نادرست از تامپون های بینی ، ممکن است باعث نکروز بافت های بینی شود که حتی می تواند به ساختارهای استخوانی بینی برسد.
  • تامپون بینی ممکن است باعث واکنش های جسم خارجی شود که به صورت فیبروز لامینای پایه و پروپریا و از بین رفتن اپیتلیوم سطحی بینی ظاهر می شود.
  • در صورت عدم ایمن بودن تامپون های بینی هنگام قرار دادن ، ممکن است دررفتگی خلفی بسته بینی به وجود آید. این عارضه بسیار خطرناک است زیرا خطر انسداد حنجره یا نای را به همراه دارد ، بنابراین بسیار مهم است که به بیمار نسبت به آن هشدار داده شود و به او آموزش داده شود که در صورت بروز چه واکنشی نشان دهد.

عوارض و درد پس از برداشتن تامپون بینی

  • تامپون بینی ممکن است علائم سندرم آپنه انسدادی خواب را که یک بیماری پزشکی رایج در میان افراد مسن و چاقی است ، بدتر کند.
  • تامپون بینی ممکن است باعث اختلال عملکرد موقت لوله استاش شود ، که می تواند علائم زیادی مانند تغییر در شنوایی ، پر بودن گوش و وزوز گوش را ایجاد کند.
  • تامپون بینی ، به ویژه آنهایی که از لاتکس ساخته شده اند ، ممکن است باعث واکنش آلرژیک شوند ، اما با استفاده از یکی از بسته بندی های موجود در بینی بدون لاتکس ، می توان از این عارضه جلوگیری کرد.

بسته بندی بینی ممکن است به ندرت باعث عفونت های باکتریایی شود. اما یکی از ترسناکترین عارضه سندرم شوک سمی (TSS) است که یک بیماری سیستمیک است که می تواند به دلیل شوک سپتیک منجر به مرگ شود. این وضعیت با تب بالا ، درد عضلانی ، اریتم منتشر ، استفراغ ، اسهال ، تپش قلب و تنگی نفس مشخص می شود و این نتیجه یک عفونت استافیلوکوکی است.

نکات قبل و بعد برداشتن تامپون بینی

برای جلوگیری از درد و عوارض پس از برداشتن تامپون بینی پزشک کارهای ساده ای انجام می دهد:

پرستار یا پزشک روش کار را قبل از شروع به شما توضیح می دهند. 20 دقیقه قبل از برداشتن بسته ، به شما مسکن میدهند که درد شما تسکین یابد. از شما سوال می شود که آیا لازم است قبل از عمل از سرویس بهداشتی استفاده کنید زیرا باید 30 تا 60 دقیقه پس از برداشتن بسته در رختخواب استراحت کنید.

قبل از برداشتن تامپون ممکن است از شما بخواهند 5 دقیقه یخ را بمکید زیرا این امر خطر خونریزی پس از برداشتن بسته را کاهش می دهد اما لازم نیست.

از شما خواسته می شود که در رختخواب بنشینید. پرستار یا دکتر یک پیش بند سفید را روی سر شما قرار می دهد و از شما می خواهد یک کاسه را زیر چانه نگه دارید تا تامپون های برداشته شده را نگه دارد.

پس از برداشته شدن تامپون ، پرستار یا پزشک ممکن است با انگشتان خود به مدت 3 تا 5 دقیقه به قسمت گوشتی بینی شما فشار وارد کنند. آنها بعد از 3 تا 5 دقیقه خونریزی را بررسی می کنند. اگر خونریزی فعالی مشاهده نشود ، از پانسمان تقویت کننده استفاده می شود که می تواند تا رسیدن به خانه در جای خود بماند.

ممکن است پرستار یا پزشک مقداری یخ برای شما فراهم کنند. اگر احساس خونریزی یا قطره ای از پشت گلو یا جلو دارید ، یخ را بمکید. اگر بعد از 30 دقیقه خونریزی وجود نداشته باشد ، می توانید پس از تأیید این مورد با کادر پرستاری یا پزشکی راه بروید.

مراقبت قبل و بعد از برداشتن تامپون بینی

سعی کنید از حرکات شدید بدن مانند بلند کردن وزنه یا ورزش هایی که باعث دررفتن تامپون های بینی می شود خودداری کنید تا اطمینان حاصل شود که در جای خود قرار دارند.

اگر تامپون های بینی با خون یا ترشحات بینی مسودود شدند، آنها را خودتان درنیاورید. در عوض ، از طریق دهان نفس بکشید تا زمانی که به پزشک مراجعه کنید.
به مدت یک هفته پس از جراحی از دمیدن بینی خودداری کنید زیرا ممکن است تامپون را خارج کند و خونریزی زخم های شما را افزایش دهد.

عوارض و درد پس از برداشتن تامپون بینی

  • در صورت امکان از عطسه خودداری کنید و اگر نمی توانستید این کار را با دهان باز انجام دهید.
  • از داروهای ضد پلاکت و داروهای ضد انعقاد خون مانند آسپرین یا وارفارین خودداری کنید ، زیرا ممکن است خونریزی را افزایش دهند. بنابراین ، اگر یکی از این داروها هستید با پزشک خود مشورت کنید و دستورالعمل های وی را دنبال کنید.

در صورت بروز تب شدید یا علائم همراه با سندرم شوک سمی که در بالا ذکر شد ، بلافاصله با پزشک خود مشورت کنید.

در نتیجه برداشتن تامپون با درد همراه است ولی این درد غیر قابل تحمل نیست و فقط چند دقیقه حس می شود. عوارض و درد پس از برداشتن تامپون بینی قابل کنترل است و به شما پیشنهاد می کنیم به طور کامل به توصیه های جراح خود گوش دهید و نکات قبل و بعد از برداشتن تامپون را مطالعه نمایید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

فیسبوک
توییتر
لینکدین
ایمیل
تلگرام
فیسبوک
توییتر
لینکدین
ایمیل
تلگرام

شما می توانید همین الان اولین مشاوره رایگان خود را رزرو کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

زعفرانیه - خیابان آصف (اعجازی) - جنب بانک ملت - طبقه ۲ پلاک ۳۷