زعفرانیه - خیابان آصف (اعجازی) - جنب بانک ملت - طبقه ۲ پلاک ۳۷

2 روتین مراقبت از پوست ‌های چرب و جوش دار

مجله آموزشی

2 روتین مراقبت از پوست ‌های چرب و جوش دار

فرم دریافت نوبت و ویزیت آنلاین

با سلام و احترام خدمت شما دوست عزیز، شما می توانید با پر کردن فرم زیر برای نوبت دهی و ویزیت آنلاین اقدام کنید.

( حداکثر تا ۲۴ ساعت با شما تماس می گیریم )

روتین پوست های چرب

2 روتین مراقبت از پوست ‌های چرب و جوش دار

برخلاف تصوری که بیشتر افراد دارند، پوست‌ های چرب بیشتر در معرض آکنه، جوش زدن و براق به نظر رسیدن هستند؛ بنابراین روتین مراقبت از پوست ‌های چرب و جوش دار، بسیار مهم است. اما چطور متوجه شویم جنس پوست ما چرب است؟

اگر در هنگام استفاده کردن از مرطوب ‌کننده، بر روی پوست خود احساس سنگینی دارید یا اینکه پوست شما بلافاصله پس از شست و شو براق به نظر میرسد و منافذ پوست شما مخصوصا در قسمت گونه، باز و بزرگ باشند؛ شما دارای یک پوست چرب هستید.

در این مقاله، عوامل چرب شدن و جوش زدن پوست را بررسی خواهیم کرد و سپس روتین مراقبت از پوست ‌های چرب و جوش دار را توضیح خواهیم داد که می توانید توسط مشاوره پوست و مو به این موارد دست یابید.

دلایل چرب شدن پوست چیست؟

هنگامی پوست ما چرب میشود که تولید سبوم (نوعی روغن) توسط غدد چربی در منافذ پوست، افزایش یابد. تولید و ترشح سبوم توسط یک سری هورمون های بدن مثل هورمون‌ های تستوسترون و هورمون ‌های استرس مانند کورتیزول، کنترل می‌شود. علاوه براین موارد، عوامل متعددی در افزایش میزان سبوم غدد چربی تأثیر دارند.

اصلی‌ترین دلیل چرب شدن پوست افراد، ژنتیک است. در تحقیقات دانشمندان اثبات شده است که افراد با پوست ‌های چرب، اغلب پوست پدر یا مادرشان چرب است. علاوه بر ژنتیک اثبات کرده‌اند که چرب شدن پوست با اندازه غدد چربی، رابطه مستقیمی دارد. البته اندازه غدد چربی نیز توسط ژن‌ های بدن ما تعیین میشود.

عواملی دیگری نیز بر روی میزان چربی پوست موثرند و هرکدام میتوانند به نوعی در چرب شدن پوست تاثیر بگذارند، این عوامل عبارتند از:

  • آب و هوا
  • اندازه منافذ پوستی
  • روتین فعلی مراقب از پوست
  • موهای چرب
پوست چرب
دلایل چرب شدن پوست

چرا پوست های چرب جوش میزنند؟

گفتیم که تولید بیش از اندازه سبوم در غدد چربی، باعث چرب شدن پوست میشود. شاید جالب باشد که بدانید، تولید بیش از حد سبوم، باعث جوش زدن پوست نیز خواهد شد. وظیفه سبوم حفظ رطوبت پوست است ؛ اما افزایش تولید آن توسط غدد چربی، سبب بسته شدن منافذ پوست خواهد شد.

همچنین، روزانه هزاران سلول از سلول های پوست ما میمیرند و به دلایل مختلفی پوست ما آلوده خواهد شد. جمع شدن سبوم روی پوست، افزایش سلول‌ های مرده و آلودگی در منافذ پوست باعث ایجاد التهاب و جوش زدن آن خواهد شد.

متأسفانه حتی با افزایش سن نیز روند جوش زدن در پوست‌ های چرب، متوقف نمیشود؛ بنابراین با استفاده از روتین مراقبت از پوست ‌های چرب و جوش دار، میتوان به روند بهبود پوست کمک نمود.

جوش های پوستی میتوانند دلایل دیگری هم داشته باشد. انواع جوش پوستی را معمولا به دو دسته، تقسیم میشوند؛ برای روتین پوست جوش دار، شناختن آن دو ضروری است.

جوش التهابی:

این جوش ها معمولا زیر پوستی، قرمز و بسیار برآمده بوده و دارای چرک هستند. اگر به آن ها دست بزنید، ممکن است درد هم داشته باشند. از نظر علم پزشکی و درماتولوژی، جوش های التهابی دارای چندین نوع هستند؛ مثلا پاپول، پاسچول، ندول و کیست که حادترین نوع جوش التهابی درنظر گرفته میشود.

جوش غیرالتهابی

این جوش بیشتر در اثر چربی افراطی پوست و مسدود شدن منافذ پوست، بروز پیدا میکند. جوش غیرالتهابی معمولا به شکل جوش سرسیاه یا سرسفید هستند، اما خب به اندازه جوش های التهابی، شدت و حدت نوع ندارند. درمان این نوع نیز بسیار ساده‌تر است، برای مثال به علت بسته شدن منافذ میتوان با داشتن روتین پوست منافذ باز، آن را درمان کرد.

روتین مراقبت از پوست ‌های چرب و جوش دار چیست؟

روتین مراقبت از پوست ‌های چرب و جوش دار، روتینی شبیه به تمام روتین‌ های پوستی است. اما خب تفاوت‌ هایی به همراه دارد تا بتواند مقدار چربی و جوش پوست را کنترل کند  آنها را بهبود ببخشد.

به طور کلی، از نظر متخصصان پوست، مو و زیبایی، برای روتین مراقبت از پوست ‌های چرب و جوش دار، بایستی طوری باشد که اولا، ملایم بوده و پوست را تحریک نکند و دوما باید بتواند چربی پوست را کاهش داده و روند افزایش چربی را کنترل کند.

برای رسیدن به نتیجه نهایی در هر کجا که باشید باید این رویتن را به بهترین شکل انجام دهید. از آن جایی که برخی افراد به خارج از کشور می روند و آب و هوای آن کشور با پوستشان سازگار نیست، باید بیشتر مراقب خود باشد. یکی از سایت هایی که می توانید قبل از سفر به آن مراجعه کنید و اطلاعات خوبی از کشور مقصد به دست آورید سایت Travelling Topic است.

روتین پوست های چرب
روتین مراقبت از پوست چرب و جوشدار

پایه های اصلی روتین مراقبت از پوست ‌های چرب و جوش دار

  1. شست و شو پوست با پاک کننده مناسب و رفع آلودگی
  2. استفاده کردن از تونر مناسب برای تنظیم PH پوست
  3. استفاده کردن از کرم آبرسان و مرطوب ‌کننده

البته باید توجه داشته باشید که تمامی محصولات بهداشتی برای انجام روتین پوست چرب و جوش دار، بایستی کاملا متناسب با پوست چرب باشند. برای انتخاب محصولاتی که مناسب پوست چرب باشند، کافی است که روی بسته ‌بندی محصولات را به دقت مطالعه کرده و از برندهای معتبر خریداری کنید.

روتین پوست چرب، معمولا ۲ بار در طول روز باید انجام شود؛ در صبح معمولا باید حدود نیم ساعت پس از بیدار شدن باشد و روتین شب، معمولا بین ساعت ۱۰ الی ۱۲ باید انجام شود.

روتین مراقبت از پوست ‌های چرب و جوش دار در صبح

انجام روتین پوستی صبح، معمولا آسان تر از روتین پوستی شب است. برای انجام دادن روتین پوستی صبح، اید مراحل زیر به ترتیب انجام شوند:

  1. شست و شو صورت با شوینده مناسب ملایم
  2. استفاده نمودن از تونر مخصوص پوست چرب برای تنظیم PH
  3. آبرسانی و مرطوب کردن پوست برای لطافت پوست
  4. استفاده نمودن از ضدآفتاب برای جلوگیری از لک و آسیب پوستی

روتین مراقبت از پوست ‌های چرب و جوش دار در شب

روتین مراقبت از پوست ‌های چرب و جوش دار حداقل باید دو بار در طول روز انجام شود تا کارایی مناسب را داشته باشد. انجام روتین پوستی در شب با صبح متفاوت است که در ادامه بررسی خواهیم کرد.

  1. پاک کردن آرایش با پاک کننده مخصوص آرایش.(استفاده از شوینده به جای پاک کننده اصلا توصیه نمیشود و باعث محصور شدن مواد آرایشی در پوست خواهد شد.)
  2. شست و شوی صورت
  3. استفاده از سرم های درمانی و دارویی
  4. استفاده کردن از آبرسان و مرطوب کننده
  5. استفاده از انواع ماسک صورت
  6. استفاده از انواع لایه بردار
مراقبت از پوست
مراقبت از پوست صبح و شب

سخن پایانی

در این مطلب یک روتین مراقبت از پوست ‌های چرب و جوش دار را به صورت کلی توضیح دادیم، اما بهتر است برای مشاوره پوست و مو و داشتن روتین تخصصی پوست خود به پزشک متخصص مراجعه کنید. پیشنهاد ما کلینیک زیبایی دکتر جعفری است که به عنوان بهترین کلینیک پوست و مو زعفرانیه شناخته میشود. میتوانید با مراجعه به این کلینیک از مشاوره تخصصی پوست و مو بهره مند شوید و نتایج دلخواه خود را دست یابید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 3.5]

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

فیسبوک
توییتر
لینکدین
ایمیل
تلگرام
فیسبوک
توییتر
لینکدین
ایمیل
تلگرام

شما می توانید همین الان اولین مشاوره رایگان خود را رزرو کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

زعفرانیه - خیابان آصف (اعجازی) - جنب بانک ملت - طبقه ۲ پلاک ۳۷