پسوریازیس ناخن

پسوریازیس

پسوریازیس یک بیماری با واسطه ایمنی است، به این معنی که به فعالیت غیر معمول سیستم ایمنی مربوط می شود. در پسوریازیس، این امر باعث می‌شود که سلول‌های پوست به سرعت برگردانده شوند و در نتیجه سلول‌های قدیمی پوست جمع شوند. پسوریازیس همچنین می‌تواند سایر سیستم‌های عضو مانند مفاصل را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

به گفته بنیاد ملی پسوریازیس (NPF)، پسوریازیس یک بیماری مزمن است، بنابراین می‌تواند برای سال‌ها ثابت بماند و پس از قرار گرفتن در معرض محرک‌ها، شعله‌ور شود. بسیاری از گزینه های درمانی می توانند به کاهش علائم و بهبود کیفیت زندگی کمک کنند.

پسوریازیس نیز می تواند ناخن ها را هم درگیر کند. هنگامی که این اتفاق می افتد، سیستم ایمنی بدن شما بر روی پوست در پایه یا زیر ناخن تاثیر می گذارد. این باعث ظاهر غیر معمول و رشد نامنظم ناخن می شود.

در ادامه قصد داریم شما را با بیماری پسوریازیس ناخن آشنا کرده و ه گفته دکتر مسعود جعفری، مواردی همچون علت بروز آن، مراقبت ها، درمانی پزشکی و خانگی پسوریازیس ناخن را با شما درمیان بگذاریم، پس تا آخر این مقاله ما را هراهی کنید.

پسوریازیس ناخن چیست؟

پسوریازیس ناخن

پسوریازیس ناخن می تواند برخی، یا تمام ناخن های دست و پا را تحت تاثیر قرار دهد.

اکثر افرادی که پسوریازیس دارند به پسوریازیس ناخن نیز مبتلا می شوند. پسوریازیس ناخن در هر زمانی ممکن است رخ دهد. در واقع، برخی از افراد بیش از 10 سال پس از تشخیص پسوریازیس پوست دچار درگیری ناخن می شوند. درمان ممکن است قبل از اینکه موثر واقع شود زمان بر است. بر اساس یک بررسی تحقیقاتی در سال 2021، پسوریازیس ناخن می تواند اثرات قابل توجهی بر کیفیت زندگی افراد داشته باشد. تحقیقات انجام شده در سال 2022 نشان می دهد که این ممکن است به این دلیل باشد که ناخن ها به ویژه قابل مشاهده هستند و افراد به طور منظم از دستان خود در زندگی روزمره استفاده می کنند.

بروز پسوریازیس ناخن چگونه است؟

بروز پسوریازیس ناخن

درگیری ناخن در پسوریازیس بسته به محل التهاب پسوریازیس متفاوت است. می تواند در پایه ناخن، کوتیکول یا بستر ناخن باشد.

برخی از علائم و نشانه های پسوریازیس احتمالی ناخن عبارتند از:

1. سوراخ شدن ناخن یا فرورفتگی های ناخن
  2. ضخیم شدن زیر ناخن
  3. تغییر رنگ ناخن
  4. شکننده و نازک شدن ناخن

به گفته دکتر مسعود جعفری، درمان های بسیاری برای پسوریازیس ناخن وجود دارد، اما انتخاب روش درمانی، بستگی به میزان تاثیر پسوریازیس روی ناخن ها و همچنین شدت درگیری پوست و مفاصل دارد. با مراجعه به پزشک و معاینه شدت پسوریازیس ناخن، درمان مناسب را برای فرد تجویز می کند.

درمان ناخن های مبتلا به پسوریازیس دشوار است و اغلب به یک داروی سیستمیک نیاز دارند. افرادی که پسوریازیس پوستی دارند مدت ها قبل از ظاهر شدن ناخن هایشان متوجه بهبود پوست خود می شوند. به گفته اتحادیه پسوریازیس و آرتریت پسوریاتیک (PAPAA) این به این دلیل است که رشد ناخن ها ماه ها طول می کشد.

اکثر داروهای سیستمیک برای پسوریازیس با کاهش پاسخ ایمنی در پوست و مفاصل و همچنین اطراف و زیر ناخن ها عمل می کنند. بررسی سال 2021 که قبلا ذکر شد نشان می دهد که برخی از علائم باید قبل از مشاهده رشد معمولی ناخن بهبود یابد.

چرا پسوریازیس ناخن اتفاق می افتد؟

علت پسوریازیس ناخن

بر اساس تحقیقاتی در سال 2015، پسوریازیس یک بیماری شایع است که تا 3٪ از جمعیت ایالات متحده را تحت تاثیر قرار می دهد. التهابی است و می تواند پوست، ناخن ها و مفاصل را تحت تاثیر قرار دهد.

با درگیری ناخن، التهاب در بستر ناخن، ماتریکس ناخن جایی که ناخن شروع به رشد می کند یا هر دو رخ می دهد. در تحقیقات سال 2017 این منجر به رشد غیر معمول ناخن می شود.

به گفته PPAAA، کارشناسان نمی‌دانند چرا برخی از افراد علائم ناخن را با پسوریازیس تجربه می‌کنند و برخی دیگر این علائم را ندارند. تحقیقات سال 2022 نشان می دهد که ضربه های مکرر به ناخن ها می تواند باعث تشدید پسوریازیس ناخن شود.

بر اساس NPF، پسوریازیس ناخن نیز ممکن است نشانه ای از آرتریت پسوریاتیک باشد.

مطلبی که شاید به آن علاقه مند باشید : درمان پسوریازیس + معرفی روش های درمان آن

چگونه پزشکان پسوریازیس ناخن را تشخیص می دهند؟

پزشک برای پسوریازیس ناخن

پزشکان از شما در مورد سابقه پزشکی شما می پرسند – به ویژه، اینکه آیا تشخیص یا علائم پسوریازیس دارید یا خیر. آنها همچنین در مورد علائمی که متوجه شده اید و داروهایی که مصرف می کنید می پرسند.

سپس ممکن است یک معاینه فیزیکی دقیق برای ارزیابی علائم و نشانه های روی ناخن و اطراف آن انجام دهند.

بسیاری از افراد مبتلا به پسوریازیس ناخن در حال حاضر به شکل دیگری از پسوریازیس مبتلا هستند. حدود 50 درصد از افراد مبتلا به نوع دیگری از پسوریازیس را تحت تاثیر قرار می دهد و به ویژه در افراد مبتلا به پسوریازیس پلاکی شایع است. حدود 80 درصد از افراد مبتلا به آرتریت پسوریاتیک نیز پسوریازیس ناخن را تجربه خواهند کرد.اگر پزشک مطمئن نباشد که علائم شما ناشی از عفونت قارچی مانند اونیکومیکوزیس است یا خیر، ممکن است آزمایش عفونت را با استفاده از قیچی یا سوهان کشیدن ناخن تجویز کند.

پزشکان چگونه پسوریازیس ناخن را درمان می کنند؟

درمان دکتر برای پسوریازیس ناخن

درمان دارویی پسوریازیس ناخن می تواند به شدت آن و درگیری ناخن و مفاصل بستگی داشته باشد.

درمان پسوریازیس خفیف ناخن اگر این بیماری فقط یک یا دو ناخن را تحت تاثیر قرار دهد و علائم قابل توجهی برای شما ایجاد نکند، طبق بررسی تحقیقاتی 2021 که قبلا ذکر شد، پزشک ممکن است داروهای موضعی را به شکل کرم، ژل یا پماد توصیه کند.

این داروها ابتدا می توانند شامل کورتیکواستروئیدهای موضعی و آنالوگ های ویتامین D باشند. تاکرولیموس موضعی و تازاروتن موضعی درمان خط دوم هستند.اگر درمان موضعی به خودی خود مؤثر نباشد، پزشکان ممکن است تزریق موضعی استروئید یا متوترکسات را توصیه کنند. این می تواند بسیار دردناک باشد، به خصوص در اطراف ناخن.گاهی اوقات، پزشکان نور یا لیزر درمانی را نیز توصیه می کنند. این می تواند شامل استفاده از پالس های نور UV بر روی ناحیه آسیب دیده توسط پزشک باشد.

برخی از افراد با درمان‌های موضعی همراه با IPL، نوعی لیزر درمانی، موفقیت‌آمیز دیده‌اند.درمان پسوریازیس ناخن متوسط تا شدید اگر پسوریازیس ناخن شما شدید است، بیش از سه ناخن را تحت تأثیر قرار می دهد یا علائم قابل توجهی مانند بیماری مفصلی ایجاد می کند، متخصصان مراقبت های بهداشتی ممکن است آن را به عنوان متوسط یا شدید طبقه بندی کنند.در این مورد، پزشکان ممکن است درمان های بیولوژیکی را توصیه کنند، بررسی تحقیقاتی 2021 نشان می دهد. اینها می توانند بسیار موثر اما گران باشند.

درمان‌های بیولوژیکی رایج برای پسوریازیس عبارتند از:

• Eternacept
  • آدالیموماب (اینفلیکسیماب)
  • مهارکننده های آلفا TNF
  • اوستکینوماب
  • سکوکینوماب
  • ایکسیکیزوماب

آیا درمان خانگی برای پسوریازیس ناخن وجود دارد؟

درمان خانگی پسوریازیس ناخن

بررسی تحقیقاتی در سال 2021 به برخی از نتایج موفقیت‌آمیز مربوط به کاربرد عصاره نیل طبیعی در روغن اشاره کرد که گاهی به نام Lindioil نیز شناخته می‌شود.

در یک مطالعه در سال 2015 که توسط محققان ذکر شد، شرکت کنندگان 1 تا 2 قطره لیندیویل را به ناخن های یک دست و کلسیپوتریول را دو بار در روز به مدت 24 هفته روی دست دیگر استفاده کردند. نتایج اثرات مثبت Lindiol را نشان داد، اگرچه مطالعات بیشتری برای تأیید این مورد نیاز است.قبل از امتحان هر گونه درمان خانگی برای پسوریازیس ناخن با پزشک خود صحبت کنید. آنها ممکن است گزینه های مراقبت خانگی ایمن تر و موثرتر را در ترکیب با درمان پزشکی توصیه کنند.

چگونه  از ناخن های مبتلا به پسوریازیس مراقبت کنیم؟

برخی از نکات NPF برای مراقبت از پسوریازیس ناخن در خانه عبارتند از:

1. ناخن ها را تا حد امکان کوتاه نگه دارید. ناخن های شل اگر روی سطوح ساییده شوند می توانند آسیب ببینند.
  2. هنگام کار با دستان خود از دستکش استفاده کنید تا از ناخن های خود در برابر آسیب محافظت کنید که می تواند علائم شما را بدتر کند.
  3. مراقب باشید که ناخن های آسیب دیده را به آرامی درمان کنید. کوتیکول های خود را گیره یا عقب نزنید.
  4. اگر ناخن در حال بلند شدن است، زیر نوک ناخن را به شدت تمیز نکنید. این می تواند لیفت را بدتر کند.

چه چیزی می تواند پسوریازیس ناخن را تحریک کند؟

شدید شدن پسوریازیس ناخن

ضربه به ناخن یکی از محرک های رایج برای پسوریازیس ناخن است. بریدن یا عقب راندن کوتیکول ها می تواند باعث تشدید پسوریازیس شود. آسیب به بستر ناخن در اثر شل شدن ناخن ها نیز می تواند باعث پسوریازیس ناخن شود.

NPF استفاده از دستکش را در حین کار دستی توصیه می کند تا از آسیب به انگشتان و ناخن ها جلوگیری شود. توقف درمان نیز می تواند باعث بازگشت یا بدتر شدن علائم شود.

به نقل از دکتر مسعود جعفری : ادامه برنامه درمانی و پیروی از دستورات پزشک تا حد امکان، درمان شما را تا حد زیادی موثر خواهد کرد. ممکن است لازم باشد با پزشک خود همکاری کنید تا ترکیبات مختلف درمان را امتحان کنید تا بهترین درمان را برای خود بیابید.

جمع بندی

خلاصه پسوریازیس ناخن یک نوع شایع پسوریازیس است که اغلب افراد مبتلا به انواع دیگر پسوریازیس، مانند پسوریازیس پلاکی یا آرتریت پسوریازیس را تحت تاثیر قرار می دهد. پسوریازیس ناخن زمانی اتفاق می‌افتد که سیستم ایمنی باعث ایجاد التهاب در پایه یا زیر ناخن می‌شود که منجر به فرورفتن، خرد شدن، تغییر رنگ و بلند شدن آن می‌شود.

بسیاری از گزینه های درمانی برای پسوریازیس ناخن، از جمله کرم های موضعی، داروهای خوراکی و نور درمانی در دسترس هستند. برای جلوگیری از آسیب رساندن به ناخن و ایجاد علائم، می‌توانید سبک زندگی خود را نیز اصلاح کنید، مانند پوشیدن دستکش در طول کارهای دستی. افرادی که به پسوریازیس ناخن مبتلا هستند اغلب درگیری مفاصل نیز دارند. اگر شروع به مشاهده هر گونه مفاصل دردناک یا متورم کردید، به پزشک خود مراجعه کنید. پسوریازیس می تواند مفاصل را از بین ببرد و باعث تغییرات ساختاری دائمی شود.

امیدواریم از مطالب این مقاله به شما در مورد رسیدن به جواب مورد نیازتان کمک کرد باشد. شما عزیزان می توانید زیر همین صفحه، نظرات و پیشنهادات خود را یا ما و دیگران به اشتراک بگذارید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و انجام مشاوره رایگان، به کلینیک زیبایی در زعفرانیه مراجعه نمیایید.