زعفرانیه - خیابان آصف (اعجازی) - جنب بانک ملت - طبقه ۲ پلاک ۳۷

علت برگشت موهای زائد بعد از لیزر + روش های پیشگیری

مجله آموزشی

علت برگشت موهای زائد بعد از لیزر + روش های پیشگیری

فرم دریافت نوبت و ویزیت آنلاین

با سلام و احترام خدمت شما دوست عزیز، شما می توانید با پر کردن فرم زیر برای نوبت دهی و ویزیت آنلاین اقدام کنید.

( حداکثر تا ۲۴ ساعت با شما تماس می گیریم )

برگشت مو پس از لیزر

علت برگشت موهای زائد بعد از لیزر + روش های پیشگیری

لیزر موهای زائد به عنوان یک روش محبوب و موثر برای رهایی از موهای زائد شناخته می‌شود. با این حال، ممکن است بعد از اتمام جلسات لیزر، شاهد برگشت موها در برخی نواحی باشید. این موضوع می‌تواند دلسرد کننده باشد و سوالات متعددی را در ذهن ایجاد کند. دکتر مسعود جعفری، متخصص پوست و مو در این مقاله به بررسی علل برگشت موهای زائد بعد از لیزر و راهکارهای پیشگیری از آن می‌پردازند. تا انتها با ما همراه باشید.

 

لیزر چگونه باعث حذف موهای زائد می‌شود؟!

 

علت برگشت موهای زائد گس از لیزر

برای اینکه علت برگشت موهای زائد بعد از لیزر را به طور دقیق‌تری بتوانیم بررسی کنیم، بهتر است با ساز و کار لیزر موهای زائد آشنا شویم.

لیزر از پرتوهای نور با طول موج‌های خاص استفاده می‌کند که به طور انتخابی توسط رنگدانه‌های مو (ملانین) جذب می‌شوند. ملانین در ساقه و ریشه مو وجود دارد و به مو رنگ می‌دهد. هنگامی که ملانین نور لیزر را جذب می‌کند، به گرما تبدیل می‌شود. این گرما به فولیکول مو (بخش زیر پوست که مسئول رشد مو است) منتقل می‌شود و آن را تخریب می‌کند. تخریب فولیکول مو به معنای از بین رفتن توانایی آن در تولید موی جدید است. به همین دلیل، لیزر می‌تواند به طور دائمی موهای زائد را از بین ببرد.

 

 

علت برگشت موهای زائد بعد از لیزر چیست؟

لیزر موهای بدن

معمولا اکثر افراد تجربه رضایت بخشی از لیزر موهای زائد دارد اما در این میان برخی افراد نیز به دلیل برگشت موهای زائد و رشد مجدد آن، چندان راضی نیستند. دکتر مسعود جعفری، متخصص پوست و مو درباره علل برگشت موهای زائد بعد از لیزر دلایل زیر را مطرح کرده است:

  • عمق نفوذ نور لیزر: 

  • طول موج و نوع لیزر مورد استفاده در عمق نفوذ نور به داخل پوست و فولیکول مو تاثیرگذار است. اگر عمق نفوذ نور لیزر کافی نباشد، ممکن است فولیکول‌های مو به طور کامل تخریب نشوند و به مرور زمان شاهد رشد مجدد مو باشیم.
  • نژاد و ژنتیک:

    فاکتورهای ژنتیکی و نژادی در نوع و ضخامت موها نقش دارند. به طور کلی، افراد با موهای تیره و ضخیم، پاسخ بهتری به لیزر نشان می‌دهند. جالب است بدانید که لیزر تاثیر بیشتری بر روی موهایی با رنگ مشکی دارد و کسانی که موهای سفید، بور و یا خاکستری دارند، لیزر تاثیر کمتری برایشان دارد.

  • عدم مهارت اپراتور:

    مهارت و تجربه اپراتور لیزر در اثربخشی درمان بسیار حائز اهمیت است. تنظیمات نامناسب دستگاه و یا عدم دقت اپراتور می‌تواند منجر به عدم تخریب کامل فولیکول مو و برگشت موها شود.

  • فاصله بین جلسات لیزر:

  • فاصله بین جلسات لیزر باید به گونه‌ای باشد که تمام موها در فاز رشد (آناژن) تحت درمان قرار بگیرند. اگر فاصله بین جلسات خیلی طولانی باشد، ممکن است موهایی که در فاز استراحت بودند، به فاز رشد وارد شده و دوباره رشد کنند.

مطلبی که شاید به آن علاقه مند باشید : بهترین کلینیک لیزر موهای زائد در تهران

راهکارهای پیشگیری از برگشت موهای زائد بعد از لیزر

راهکار برای جلوگیری از بازگشت مو پس از لیزر

  • انتخاب کلینیک و اپراتور مجرب:

    انتخاب یک کلینیک معتبر و اپراتور باتجربه و ماهر، اولین قدم برای حصول نتایج مطلوب از لیزر موهای زائد است.

  • انجام جلسات تکمیلی:

    به طور معمول، برای دستیابی به نتایج ایده آل، نیاز به چندین جلسه لیزر با فواصل مشخص است. جلسات تکمیلی به منظور هدف قرار دادن موهایی که در زمان جلسات قبلی در فاز استراحت بودند، انجام می‌شود. به طور میانگین در هر جلسه حدود ۱۵ درصد از موهای زائد از بین می‌روند و این کار باید ادامه داشته باشد تا پس از تکمیل دوره حدود ۹۰ درصد موهای زائد از بین برود. شما می‌بایست هر شش ماه و یا یکسال، مجددا برای لیزر وقت بگیرید تا از برگشتن موهای زائد جلوگیری کنید.

  • رعایت مراقبت‌های پس از لیزر:

    از قرار گرفتن در معرض نور خورشید، استفاده از کرم ضد آفتاب و عدم دستکاری موهای زائد در ناحیه تحت درمان، جزو مراقبت‌های ضروری پس از لیزر هستند.

  • کنترل و تنظیم هورمون‌ها:

    در صورت وجود مشکلات هورمونی، لازم است با مراجعه به پزشک متخصص، نسبت به تنظیم هورمون‌ها اقدام کنید.

  • مصرف داروهای ضد هورمونی:

    در برخی موارد، پزشک ممکن است برای جلوگیری از رشد موهای زائد، داروهای ضد هورمونی تجویز کند.

  • جلوگیری از کندن موها:

    اپیلاسیون و یا وکس موهای زائد باعث زخیم‌تر شدن و پرپشتی موهای زائد می‌شود. به همین دلیل پزشکان پیشنهاد می‌کنند که به خصوص در بین جلسات لیزر از این کار اجتناب نمایید.

دکتر مسعود جعفری، متخصص پوست و مو، در خصوص برگشت موهای زائد بعد از لیزر می‌گوید: انتظارات واقع بینانه از لیزر موهای زائد بسیار مهم است. لیزر موهای زائد می‌تواند به طور قابل توجهی رشد موها را کاهش دهد، اما به طور کامل آنها را از بین نمی‌برد. به همین دلیل، ممکن است شاهد رویش مجدد موها در برخی نواحی باشید.

 

مطلبی که شاید به آن علاقمند باشید: آیا لیزر موهای زائد باعث نازایی می شود؟

چند وقت پس از لیزر امکان بازگشت موهای زائد وجود دارد؟

مدت زمان بازگشت مو بدن پس از لیزر

همانطور که گفته شد رشد موهای زائد به عوامل مختلفی بستگی دارد. به طور کلی، می‌توان گفت که بازگشت موهای زائد بعد از لیزر می‌تواند از چند هفته تا چند ماه طول بکشد. اما با رعایت نکات ذکر شده و انجام جلسات تکمیلی، می‌توان تا حد زیادی از این اتفاق جلوگیری کرد.

سخن پایانی

در این مقاله از سری مقالات وبلاگ کلینیک پوست و مو دکتر مسعود جعفری، به بررسی لیزر موهای زائد و نحوه عملکرد آن برای حذف موهای زائد پرداختیم. امیدواریم این مطلب مورد توجه‌تان قرار گرفته باشد. لطفا ابهامات، سوالات، نظرات و تجربیات خود را زیر این مقاله با ما به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

فیسبوک
توییتر
لینکدین
ایمیل
تلگرام
فیسبوک
توییتر
لینکدین
ایمیل
تلگرام

شما می توانید همین الان اولین مشاوره رایگان خود را رزرو کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

زعفرانیه - خیابان آصف (اعجازی) - جنب بانک ملت - طبقه ۲ پلاک ۳۷