زعفرانیه - خیابان آصف (اعجازی) - جنب بانک ملت - طبقه ۲ پلاک ۳۷

درمان ریزش مو سکه ای

مجله آموزشی

درمان ریزش مو سکه ای

فرم دریافت نوبت و ویزیت آنلاین

با سلام و احترام خدمت شما دوست عزیز، شما می توانید با پر کردن فرم زیر برای نوبت دهی و ویزیت آنلاین اقدام کنید.

( حداکثر تا ۲۴ ساعت با شما تماس می گیریم )

درمان ریزش مو سکه ای - کلینیک دکتر مسعود جعفری

درمان ریزش مو سکه ای

مو نقش بسیار مهمی در زیبایی و اعتماد به نفس فرد دارد. طاسی یا آلوپسی یکی از دلایل مهم ریزش موی سر محسوب می شود. در این مقاله قصد داریم به درمان ریزش مو سکه ای بپردازیم.                  

آشنایی با درمان ریزش مو سکه ای

قبل از اینکه به درمان ریزش مو سکه ای بپردازیم، باید بدانید که گاهی طاسی یا فقدان مو همیشگی می باشد. در ادامه به چند نکته مهم در مورد ریزش سکه ای موی سر می پردازیم.

  • پزشکان بر این باورند که این مشکل یک بیماری خودایمنی می باشد که در آن گلبول های سفید به فولیکول های بدن حمله می کنند.
  • برای این عارضه درمان قطعی وجود ندارد اما با راهکارهایی می توان شرایط را بهبود بخشید.
  • وجود سابقه ارثی و ژنتیکی می تواند احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش دهد.
  • شیوع این بیماری در مردان و زنان کاملا یکسان می باشد. کمتر از 1 درصد از جمعیت از این مشکل رنج می برند. نشانه های این بیماری از سنین پایین مانند کودکی آغاز می شود.
  • درمان ریزش مو سکه ای می تواند سبب برطرف طاسی سر شود. بهتر است بدانید طاسی کل سر می تواند موجب به وجود آمدن نواحی بسیار کوچک طاسی روی سر شود.

درمان ریزش مو دکتر جعفری

نشانه ها و نکاتی درباره درمان ریزش مو سکه ای

درمان ریزش مو سکه ای در اکثر مواقع برای برطرف شدن طاسی موها استفاده می شود. البته ریزش سکه ای در ریش ها نیز شایع می باشد. همانطور که می دانید هر ناحیه ای از بدن می توان به آسانی ریزش سکه ای مو شود.

درمان ریزش مو سکه ای در علم پزشکی نیز معروف می باشد. کسانی که به این بیماری مبتلا هستند هیچ گونه مشکلی از لحاظ سلامت جسمی ندارند و هرگز نباید نگران باشند. ریزش مو در آلوپسی قابل پیش بینی نمی باشد. اما در بیشتر مواقع موها بدون درمان خاصی مجددا رشد می نماید. اما باید حتما سه نکته را به یاد داشته باشید:

  1. گاهی اوقات دقیقا همزمان با رشد موها در نواحی طاس، نقاط جدیدی درگیر طاسی می شوند.
  2. امکان دارد مناطق طاسی کوچک، پس از رشد مجدد موها درگیر کم پشتی شوند.
  3. در برخی موارد درمان ریزش مو سکه ای می تواند موجب رفع ریزش کل موهای سر یا موهای بدن شود. در این صورت احتمال دارد رشد موها متوقف شوند.

نخستین نشانه آلوپسی ظاهر شدن نواحی طاس بیضی شکل یا دایره ای روی سر می باشد. این نواحی اغلب از یک سکه بزرگتر نیستند. البته نواحی طاس می توانند اندازه بسیار بزرگتر از سکه نیز داشته باشند. گاهی ریزش مو به شکل نواری از طاسی نیز دیده می شود که این حالت را اوفیاز می نامند. برخی اوقات هم ریزش مو بسیار شدید می شود که تمام سر را شامل می شود.

تغییراتی در ناخن ها

گاهی اوقات برای درمان ریزش مو سکه ای باید تغییراتی در ناخن ها نیز شکل بگیرد. 10 تا 20 درصد از افراد مبتلا به این عارضه درگیر مشکلات ناخن می شوند. گاهی اوقات سطح روی ناخن ها به اندازه کاغذ سمباده زبر   می شود. شکنندگی ها، فرورفتگی ها و قرمزی ناخن ها علائم بارز این مشکل هستند.  برخی اوقات نیز ناخن این افراد شکننده و سست می شود که در این مواقع به آسانی شکسته و جدا می شود.

درمان ریزش مو سکه ای

دیگر نشانه های ریزش سکه ای موها

جهت درمان ریزش مو سکه ای لازم است نشانه های متفاوت آن را به خوبی بشناسید. از دیگر نشانه های آلوپسی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش ریزش موها در فصل ها و ماه های سرد سال.
  • رشد موها در ناحیه ای که دچار طاسی شده است.
  • رشد خود به خود موها دقیقا پس از ریزش.

دلیل ریزش سکه ای موها

ریزش موها به صورت سکه ای می تواند به اختلالی در سیستم ایمنی ربط داشته باشد. یعنی سلول های ایمنی به صورت کاملا اشتباه، فولیکول های بدن را یک عامل خارجی شناسایی نموده و به آن ها حمله می نمایند. فولیکول ها ارگان های بسیار کوچک در زیر پوست می باشند که وظیفه آن ها ساخت مو می باشد. توجه داشته باشید که جمله سیستم ایمنی می تواند سبب ریزش مو شود اما به به ندرت فولیکول های کامل از بین می روند. به همین خاطر پس از تایم کوتاهی، فولیکول ترمیم می شود و موها مجددا رشد می کنند.      

همانطور که می دانید درمان ریزش مو سکه ای موجب رفع ریزش غیر قابل پیش بینی موها می شود. گاهی اوقات ریزش مو به صورت دایره ای یا بیضی شکل روی پوست سر ایجاد می شود. برخی اوقات نیز اوضاع شدیدتر می شود و کل موهای سر یا موهای بدن می ریزند. در ادامه به درمان ریزش مو سکه ای می پردازیم.  

نگاهی کلی به درمان ریزش مو سکه ای

متاسفانه هنوز درمان ریزش مو سکه ای به طور کامل کشف نشده است. این مشکل جز بیماری های لاعلاج به شمار می رود. البته راهکارهایی برای مدیریت و درمان ریزش سکه ای موها وجود دارد که می تواند به رشد موها نیز کمک فراوانی کند.  

بهترین درمان برای ریزش مو سکه ای

استفاده از داروها

درمان ریزش مو سکه ای با برخی از داروها ممکن است برطرف شود می باشد. پیش از این گفتیم که ریزش موی سکه ای یک بیماری خودایمنی می باشد. به این معنا که در اثر حمله اشتباهی سیستم ایمنی بدن به فولیکول ها اتفاق می افتد. روش درمان رایج برای این عارضه تزریق کورتیکواستروئیدها می باشد. داروهایی که به نام  کورتون نیز معروف می باشند. کورتیکواستروئیدها داروهای ضدالتهابی بسیار قوی می باشند که سبب سرکوب سیستم ایمنی بدن می شوند. مصرف دارو به نظر پزشک نیز بستگی دارد و باید او تشخیص دهد چه میزان باید استفاده شود. داروهای خوراکی نیز گاهی به بیمار داده می شود. دیگر داروهایی که امکان دارد پزشک به بیمار توصیه کند سبب تحریک و رشد موها می شود و سبب سرکوب سیستم ایمنی می شود.

داروهایی مثل آنترالین و ماینوکسیدیل موجب رشد موها می شود. اما نمی توانند به درمان ریزش مو سکه ای کمکی کنند. آنترالین به صورت محلول یا کرم برای درمان این بیماری استفاده می شود. این دارو  را باید روزی یک بار به نواحی طاس مو بزنید و نیم ساعت باید روی پوست بماند. آنترالین باعث تحریک پوست و رشد سریع موها می شود. در مدت زمان 8 تا 12 هفته می توانید نتایج را به آسانی مشاهده کنید.در مورد روش های درمانی دیگر تحقیقاتی صورت گرفته است. که در ادامه به آن ها می پردازیم.

دیگر شیوه های درمان ریزش مو سکه ای

  • شیمی نور درمانی یک روش مناسب است که به درمان ریزش مو سکه ای کمک فراوانی می کند.
  • طب سوزنی
  • آروماتراپی یا رایحه درمانی
  • لیزر درمانی
  • کرم های موضعی آلوئه ورا
  • آب پیاز که باید روی نواحی طاس بمالید
  • مزوتراپی مو

درمان ریزش مو سکه ای با سیر

برای درمان ریزش مو سکه ای راهکارهای خانگی وجود دارد. به طور مثال سیر می تواند به درمان ریزش سکه ای موها کمک زیادی کند. مطالعات نشان می دهد که ژل سیر برای درمان آلوپسی موثر می باشد. در این تحقیقات افرادی که از کرم های کورتون همراه با عصاره ژل سیر استفاده کرده بودن نتیجه مثبت دریافت کردند.

درمان ریزش مو سکه ای - کلینیک دکتر مسعود جعفری

درمان ریزش مو سکه ای با زینک و بیوتین 

بیوتین و زینک از جمله ریز مغذی هایی محسوب می شوند که به درمان ریزش مو سکه ای کمک فراوانی می کنند. بدن شما در روز به 3 میلی گرم بیوتین و 30 میلی گرم روی احتیاج دارد. رژیم غذایی سالم به همراه مواد مغذی می تواند به درمان این نوع ریزش مو کمک فراوانی کند.  

مراقبت های ضروری که باید از ریزش مو سکه ای انجام دهید

به جز درمان ریزش مو سکه ای باید به مراقبت های ضروری این عارضه توجه لازم را داشته باشید. این مراقبت ها شامل موارد زیر می شود:

  • برای پیشگیری از گرم شدن سر توسط نور آفتاب، حتما از کلاه استفاده کنید.
  • نواحی از پوست سر که درگیر طاسی شده اند را با کرم ضد آفتاب پوشش دهید.
  • اگر ابروهای شما دچار ریزش هستند، حتما بایستی از عینک آفتابی استفاده نمایید.   

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 5]

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

فیسبوک
توییتر
لینکدین
ایمیل
تلگرام
فیسبوک
توییتر
لینکدین
ایمیل
تلگرام

شما می توانید همین الان اولین مشاوره رایگان خود را رزرو کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

زعفرانیه - خیابان آصف (اعجازی) - جنب بانک ملت - طبقه ۲ پلاک ۳۷