زعفرانیه - خیابان آصف (اعجازی) - جنب بانک ملت - طبقه ۲ پلاک ۳۷

جوش کف سر + علت ایجاد و روش درمان آن

مجله آموزشی

جوش کف سر + علت ایجاد و روش درمان آن

فرم دریافت نوبت و ویزیت آنلاین

با سلام و احترام خدمت شما دوست عزیز، شما می توانید با پر کردن فرم زیر برای نوبت دهی و ویزیت آنلاین اقدام کنید.

( حداکثر تا ۲۴ ساعت با شما تماس می گیریم )

جوش کف سر

جوش کف سر + علت ایجاد و روش درمان آن

جوش‌ کف سر یکی از مشکلات پوستی شایع است که می‌تواند برای افرادی که با آن مواجه می‌شوند، اذیت‌کننده و ناخوشایند باشد. این مشکل، برای بسیاری از افراد از جمله کسانی که پوست خشک، چرب یا حساسی دارند بیشتر رخ می‌دهد. در این مقاله، به کمک دکتر مسعود جعفری، به بررسی علل و علائم، درمان‌ و روش‌های پیشگیری از جوش‌ کف سر خواهیم پرداخت.

علت جوش زدن کف سر

زدن جوش در کف سر

عوامل مختلفی مانند تغییرات فصلی، که یکی از دلایل مهم در ایجاد جوش  کف سر است، یا استفاده از محصولات  نامناسب برای پوست و مو ناحیه سر که، موجب ایجاد جوش در کف سر شده و تماس با مواد شیمیایی مضر، باعث بیشتر شدن جوش  کف سر می‌شوند.

تغییرات هورمونی مانند دوره‌های قاعدگی، بارداری یا بلوغ، به خصوص اگر در این دوران فرد تغذیه مناسبی نداشته باشد، این جوش ها بیشتر هم می شوند.

برخی از بیماری‌های پوستی مانند دندانه‌سوزی (Seborrheic dermatitis) یا پسوریازیس و عفونت های قارچی مانند قارچ های خمیری Malassezia)) موجب التهاب شدید و پدیدار شدن جوش در کف سر می‌شوند. به نقل از دکتر جعفری، این بیماری ها بسیار خطرناک بوده و ممکن است کل بدن فرد را درگیر خود کند. اگر دچار عفونت قارچی شدید، سریعا به پزشک مراجعه کنید.

 

باید بدانیم که از چه شوینده ای برای شستن سر و پوست خود استفاده می‌کنید؛ اگر در انتخاب خود دقت نکنید، ممکن است مشکلات بسیاری همراه با جوش کف سر برای پوست ایجاد شود. برخی از محصولات مانند شامپو و وسایل آرایشی حاوی مواد شیمیایی مضر مانند سولفات‌ها و پارابن‌ها می‌توانند باعث التهاب و تحریک پوست شده و باعث چوش زدن کف سر شود.

تأثیر تغذیه نامناسب هم بر سلامت پوست و مو نیز، بسیار حائز اهمیت است. کمبود ویتامین‌ها و مواد مغذی مهم مانند روغن‌ اسیدهای چرب امگا 3 و 6، می‌تواند باعث افزایش احتمال ایجاد جوش‌های کف سر شود.

استفاده از ابزارهایی مانند سشوار و حالت دهنده مو که حرارت زیادی به پوست و موها وارد می‌کنند می‌توانند باعث ایجاد جوش‌های کف سر شوند.

 کلاه‌هایی که  جنس نایلونی دارند و عرق را در اطراف سر جمع کرده و تهویه مناسبی ندارند، می‌توانند باعث ایجاد جوش‌هایی در کف سر شوند.

با درک این عوامل، می‌توانید بهترین راه‌های پیشگیری و درمان را برای جلوگیری از جوش‌های کف سر انتخاب کنید.

 

مطلبی که شاید به آن علاقه مند باشید : ۲ روتین مراقبت از پوست ‌های چرب و جوش دار

علائم و نشانه های جوش کف سر

علائم جوش کف سر

ممکن است پوسته های سفید، یا زردی در اطراف جوش‌های کف سر شکل بگیرند و که معمولاً خشک و ترک خورده هستند. زمانی که این پوسته‌ها را لمس یا حرکت دهید، معمولاً از بین می‌روند اما ممکن است دوباره تشکیل شوند.

 خارش یکی از نشانه‌های شایع جوش‌های کف سر است. خارش سر می‌تواند مداوم یا موقت باشد و باعث اذیت  و ناراحتی برای فرد مبتلا شده باشد.

جوش‌های کف سر می‌توانند باعث تحریک و التهاب پوست سر شده و موجب حساسیت شوند. این تحریک و التهاب‌ها ممکن است در مدت زمان کم یا طولانی باقی بمانند.

این علایم برای فرد مبتلا به جوش‌های کف سر می توانند اذیت کننده باشند و نشانگر وجود مشکلی در سلامت پوست سر باشند. اگر دچار این علائم هستید، آن را جدی بگیرید و به دنبال درمان مناسبی، با مراجعه به پزشک باشید.

کنه پوست سر چگونه تشخیص داده می شود؟

مراجعه به پزشک از بهترین راهکار ها برای تشخیص جوش کف سر است. پزشک ممکن است برای اطلاعات بیشتر، در مورد سابقه پزشکی شما مانند اینکه آیا آکنه در سابقه خانوادگی شما وجود دارد یا نه، سطح استرس روزانه یا در دوران قاعدگی داشته اید یا نه، سوالاتی بپرسند. همچنین ممکن است در مورد محصولات مراقبت از پوستی که استفاده می کنید سؤالاتی بپرسند.

منبع : my.clevelandclinic.org

درمان جوش کف سر

درمان جوش کف سر

  • استفاده از محصولات بهداشتی

‌استفاده از شامپوها و محصولاتی که حاوی مواد ضدباکتریایی، ضدالتهابی، و ضدچربی هستند می‌توانند به تسکین جوش‌های کف سر کمک کنند. این محصولات معمولاً حاوی موادی مانند سالیسیلیک اسید، تئا تره، زینک پیریتیون و کلیمبازول هستند که به کاهش التهاب و باکتری‌های موجود در جوش‌های کف سر کمک می‌کنند.

  • درمان با طب سنتی

استفاده از روغن‌های طبیعی مانند روغن چای درختی، روغن نارگیل و آلوئه ورا می‌تواند به تسکین التهاب، خشکی و خارش کمک کند. این روغن‌ها دارای خواص ضدباکتریایی، ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی هستند که می‌توانند به درمان جوش‌های کف سر کمک کنند.

  • استحمام

شستشوی منظم و به موقع مو و پوست سر با استفاده از شامپوهای مناسب و آب گرم، کمک به پاکسازی و حفظ تمیزی کف سر می‌کند. همچنین، استفاده از محصولات نرم‌کننده و مرطوب‌کننده برای پوست سر می‌تواند به تسکین خشکی و التهاب کمک کند. همانطور که گفتیم شامپوهای طبیعی بسیار مناسب است.

  • رژیم غذایی

تغییر رژیم غذایی به سمت مصرف غذاهایی که حاوی ویتامین‌ها، مواد مغذی و آنتی‌اکسیدان‌ها هستند، می‌توانند به تسریع فرآیند درمان جوش‌های کف سر کمک کنند. از میوه‌ها، سبزیجات، ماهی، مواد پروتئینی و آب به میزان کافی استفاده کنید.

  • مصرف دارو

در برخی موارد، اگر جوش‌های کف سر شما شدید باشند، ممکن است نیاز به درمان دارویی، با داروهای ضدالتهابی، ضدباکتریایی، یا ضدقارچی باشد. این داروها ممکن است به صورت قرص، کرم یا شامپو تجویز شوند، بنابراین بهتر است با پزشک خود مشاوره کنید.

 

مطلبی که شاید به آن علاقه مند باشید : بهترین روش های مراقبت از پوست و مو چیست؟

پیشگیری از جوش کف سر

مراقبت از زدن جوش کف سر

بدون شک، پیشگیری از جوش‌های کف سر نیز بسیار مهم است. در ادامه، به توضیحاتی در مورد راه‌های پیشگیری کامل از جوش‌های کف سر می‌پردازیم:

محصولات مراقبتی

استفاده از شامپوها و محصولات مراقبتی مناسب برای نوع پوست و موی خود اهمیت زیادی دارد. انتخاب محصولات، ساخته شده از مواد طبیعی و  غیر شیمیایی، می‌تواند به حفظ سلامتی پوست و جلوگیری از ایجاد جوش‌های کف سر کمک کند.

رعایت بهداشت

 مراقبت منظم از پوست سر، شامل شستشوی موها و پوست سر با استفاده از شامپوهای مناسب و به موقع، می‌تواند از تجمع چربی و عفونت‌ها در کف سر جلوگیری کنند.

کاهش استرس

 استرس می‌تواند به گسترش جوش‌های کف سر و تحریک پوست منجر شود. از روش‌های مختلف مدیریت استرس مانند مدیتیشن، تمرینات آرام‌بخش و فعالیت‌های تفریحی بهره ببرید.

مراقبت از پوست در فصول مختلف

در مواقعی که با عوامل محیطی مختلف مانند آفتاب، باد و سرما مواجه می‌شوید، استفاده از کلاه یا شال برای حفاظت از پوست سر می‌تواند به جلوگیری از تحریک و التهاب پوست کمک کند.

این روش‌ها، می‌توانند تا حد زیادی به شما کمک کرده تا پوستی سالم را داشته باشید.

اگر با مشکل جوش‌های کف سر مواجه شدید، مشاوره با یک پزشک یا متخصص پوست می‌تواند راه‌حل‌های مناسبی را برای شما فراهم کند.

نظر دکتر مسعود جعفری در رابطه با جوش های کف سر:

جوش کف سر یکی از مشکلاتی است که بعضی از افراد جامعه درگیر آن هستند. اما اگر شما دچار این مشکل نیستید، به شما پیشنهاد میکنم که قبل از درگیر شدن به این مشکل، از ایجاد و بروز آن جلوگیری کنید. روند درمان این نوع  جوش ها، بسیار سخت و زمان بر است و می تواند در امور روزانه، شما را دچار مشکل کند.

جمع بندی

در این مقاله، سعی شد تا به تمام سوالات و روش های درمانی جوش کف سر برای شما عزیزان ارائه شود. اگر سوالات بیشتری در رابطه با این مشکل پوستی دارید، می توانید با مشاوران کلینیک زیبایی در زعفرانیه به صورت رایگان تماس گرفته، و اگر ساکن تهران هستید، به کلینیک دکتر مسعود جعفری واقع در زعفرانیه به صورت حضوری مراجعه نمایید. اگر سوال یا پیشنهادی در رابطه با این دست از مقالات دارید، شما عزیزان می توانید زیر همین صفحه، با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

فیسبوک
توییتر
لینکدین
ایمیل
تلگرام
فیسبوک
توییتر
لینکدین
ایمیل
تلگرام

شما می توانید همین الان اولین مشاوره رایگان خود را رزرو کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

زعفرانیه - خیابان آصف (اعجازی) - جنب بانک ملت - طبقه ۲ پلاک ۳۷