زعفرانیه - خیابان آصف (اعجازی) - جنب بانک ملت - طبقه ۲ پلاک ۳۷

درماتیت تماسی و انواع آن + علت بروز این مشکل

مجله آموزشی

درماتیت تماسی و انواع آن + علت بروز این مشکل

فرم دریافت نوبت و ویزیت آنلاین

با سلام و احترام خدمت شما دوست عزیز، شما می توانید با پر کردن فرم زیر برای نوبت دهی و ویزیت آنلاین اقدام کنید.

( حداکثر تا ۲۴ ساعت با شما تماس می گیریم )

درماتیت تماسی

درماتیت تماسی و انواع آن + علت بروز این مشکل

درماتیت یا همان التهاب پوستی حاصل تماس پوست با برخی مواد حساسیت زا  ایجاد می شود. حالا، شاید بپرسید که منظور از این مواد حساسیت زا چیست؟ و یا این مواد حساسیت زا چه چیز هایی هستند؟، آیا درمانی برای درماتیت پوستی وجود دارد؟. نگران نباشید، ما در این مقاله به تمام این سوالات جواب و به کمک دکتر مسعود جعفری، برخی درمان ها این عارظه را به شما معرفی می کنیم.

درماتیت تماسی چیست؟

به گفته ی دکتر مسعود جعفری، وقتی که پوست شما به طور مستقیم با مواد حساسیت زا تماس بگیرد، در طی فرایندی، بر روی پوست یک سری التهاب هایی همراه با خارش و  لک های قرمزی ایجاد می شود، به این پدیده درماتیت تماسی می گویند. این التهابات، مسری نبوده و در اکثر موارد مشکلی جدی برای فرد ایجاد نمی کند،  ولی میتوانند شخص مبتلا را تا حد زیادی اذیت کند.

درماتیت پوستی روی کودکان و حتی نوزادان نیز ممکن است ایجاد شود، هنگامی که کودک شما وسیله ای آلرژی زا را لمس کند، التهابی، به صورت دانه های قرمز رنگ و ریز روی پوست  کودک ظاهر میشود.

انواع ترماتیت پوستی

  1. درماتیت تماسی آلرژیک

درماتیت تماسی آلرژیک

به نقل از دکتر مسعود جعفری، درماتیت تماسی آلرژیک، ممکن است علائم و  نشانه های بروز آن، در مدت زمان 2 الی4 روز طول بکشد تا به عامل محرک خود واکنش نشان دهد. هنگامی که پوست برای بار اول، در معرض یک ماده‌ حساسیت‌ زا قرار بگیرد، بدن آن را شناسایی کرده و به یاد می سپارد. البته، در این مرحله بدن شما هیچ واکنشی از خود نشان نمی‌ دهد. درماتیت تماسی آلرژیک، همان فرایند حساس شدن سیستم ایمنی بدن به مواد شیمیایی است.

 اما وقتی که پوست به طور مداوم با عامل حساسیت ‌زا در تماس باشد، سیستم ایمنی بدن آن را به یاد آورده و باعث خارش پوست و  مواردی مانند لک های قرمز، به مواد حساسیت زا واکنش نشان می ‌دهد. از آنجا که چند روز طول می ‌کشد تا سیستم ایمنی بدن ماده حساسیت زا را تشخیص بدهد، علائم پوستی بعد از گذشت مدتی، در کنار عامل حساسیت‌ زا، واکنش نشان می دهد.

  1. درماتیت تماسی تحریکی

درماتیت تماسی تحریکی

به گفته دکتر مسعود جعفری، این گونه از التهاب های پوستی، بلافاصله بعد از لمس کردن مواد شیمیایی محرک توسط پوست، با مالیده شدن مواد و یا در معرض گرما بودن اتفاق می افتند. در عارضه درماتیت تماسی تحریکی، مواد شیمیایی محرک از روی پوست عبور می ‌کند و بدن را دچار التهاب میکند.

اگر بر روی پوست خود یک زخم باز دارید و یا به درماتیت آتوپیک اگزما مبتلا هستید، عوامل محرک پوست به راحتی از روی پوست شما عبور کرده و ممکن است به بیماری درماتیت تماسی تحریکی دچار  شوید. حال شاید بپرسید که درماتیت آتوپیک یا همان (اگزما) چیست؟ که در ادامه به آن پرداخته ایم.

درماتیت آتوپیک، شایع‌ ترین نوع اگزما است. طبق آمار ها بیشتر از 18 میلیون نفر از بزرگسالان در ایالات متحده آمریکا به آن مبتلا هستند. این عارضه در بیشتر مواقع به صورت بثورات پوستی قرمز و به همراه خارش روی گونه ‌ها، دست‌ ها و پاها پدیدار می شوند. درماتیت آتوپیک اغلب در 6 ماه اول زندگی بروز می‌ کند. این بیماری معمولا، در کودکی بهبود می ‌یابد، اما در بعضی موارد امکان دارد که دوباره در بزرگسالی نمایان شود.

  1. کهیر تماسی

کهیر تماسی

کهیر تماسی نوع دیگری از عارضه درماتیت تماسی است که پراکندگی کمتری نسبت به (درماتیت تماسی تحریکی) و (درماتیت تماسی معمولی) دارد. در این عارضه، معمولاً بلافاصله بعد از تماس پوست با ماده محرک زا، پوست قرمز و ورم می‌  شود. در بیشتر اوقات، البته نگران نباشید، این عارضه خیلی طولانی نیست و سریع از بین می ‌رود.

به ندرت، احتمال اینکه واکنش آنافیلاکتیک (یک نوع واکنش آلرژیک جدی که علائمی همچون: تورم گلو، احساس سنگینی در قفسه سینه و … همراه است.) اتفاق بیفتد وجود دارد. این واکنش گاهی با کهیر تماسی همراه می‌ شود. در صورت مشاهده علائم واکنش آنافیلاکتیک، به سرعت به پزشک متخصص مراجعه کنید.

 

مطلبی که شاید به آن علاقه مند باشید : انواع بیماری های پوستی خارش دار

علل بروز درماتیت تماسی

 درماتیت تماسی ناشی از آلرژیک به مواد و یا محیط رخ می دهد. زمانی که وسیله یا موادی که به آن حساسیت دارید را لمس کنید، سیستم ایمنی بدن شما به گونه ای واکنش نشان می دهد که انگار بدن شما مورد حمله قرار گرفته است. در این این مواقع، سیستم ایمنی بدن وارد عمل شده و آنتی بادی هایی را برای مبارزه با این مواد حساسیت زا تولید می کند. این زنجیره از اتفاق ها باعث آزاد شدن مواد شیمیایی از جمله هیستامین شده، که علت اصلی واکنش آلرژیک در بدن و سپس بثورات خارش دار می شود.

 در بیشتر اوقات، اولین باری که پوست شما چیزی را که به آن حساسیت دارید لمس می کند، بثورات پوستی اتفاق نمی افتد، اما این لمس پوست شما را حساس کرده و دفعه بعد ممکن است واکنشی  از خود نشان دهد. اگر دچار بثورات آلرژیک شدید، بدانید به احتمال زیاد قبلاً محرکی را لمس کرده اید و  از وجود آن بی خبر بوده اید.

علل درماتیت تماسی آلرژیک عبارتند از:

  • رنگ مو یا صاف کننده
  • نیکل، فلزی که در جواهرات و سگک کمربند یافت می شود
  • چرم (به طور خاص، مواد شیمیایی مورد استفاده در دباغی چرم)
  • عطرهای موجود در صابون، شامپو، لوسیون، عطر و لوازم آرایشی
  • لاستیک لاتکس
  • برخی از داروهایی که روی پوست خود می گذارید
  • مرکبات به خصوص پوست آن

برخی از التهابات مانند یک واکنش آلرژیک به نظر می رسند، اما اینطور نیست; زیرا سیستم ایمنی بدن شما درگیر نبوده است. اما در عوض، چیزی را لمس کردید که روغن های سطحی محافظ پوست شما را از بین برده است. هر چه بیشتر این ماده بر روی پوست شما باقی بماند، واکنش بدتر می شود.

 موادی که می توانند باعث درماتیت تماسی تحریک کننده شوند:

  • اسیدها
  • برخی از پاک کن اگر اگزما دارید، احتمال ابتلا به این نوع بثورات بیشتر است نده های تخلیه
  • ادرار، بزاق یا سایر مایعات بدن
  • رنگ مو
  • پاک کننده لاک ناخن
  • رنگ و لاک
  • برخی از گیاهان، مانند پوینستیا و فلفل
  • صابون ها یا مواد شوینده خشن
  • رزین ها، پلاستیک ها و اپوکسی ها

منبع  : www.webmd.com

جمع بندی 

درماتیت تماسی در اکثر مواقع به خودی خود رفع می شوند. ولی اگر  نشانه های درماتیت تماسی را همچنان در پوست خود مشاهده می کنید، احتمالا به موادی که به آن حساسیت دارید در تماس هستید، و در غیر این صورت، می توانید به مشاوران رایگان کلینیک زیبایی در زعفرانیه تماس گرفته و اگر ساکن تهران هستید، به مطب دکتر مسعود جعفری واقع در زعفرانیه، در رابطه با درمان درماتیت تماسی مراجعه نمایید.

از اینکه تا اینجای مقاله با ما همراه بودید سپاسگزاریم، اگر نظر یا پیشنهادی در رابطه با این مقاله دارید، زیر همین صفحه نظرات خود را با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

فیسبوک
توییتر
لینکدین
ایمیل
تلگرام
فیسبوک
توییتر
لینکدین
ایمیل
تلگرام

شما می توانید همین الان اولین مشاوره رایگان خود را رزرو کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

زعفرانیه - خیابان آصف (اعجازی) - جنب بانک ملت - طبقه ۲ پلاک ۳۷