روش درمان قارچ پوستی

یکی از بیماری های پوستی، قارچ پوستی می باشد. روش درمان قارچ پوستی بر اساس شدت و  نوع عارضه مختلف خواهد بود. توجه کنید که این بیماری انواع مختلف و متنوعی دارد که روش درمان هر کدام از آن ها منحصر به فرد می باشد. دلایل برزو و یا ابتلا به این بیماری متنوع است که قبل از درمان باید علت آن را شناسایی کرد. در اینجا قصد داریم به بررسی این بیماری بپردازیم و همچنین روش درمان قارچ پوستی، داروی قارچ پوستی، درمان قارچ پوستی صورت، قارچ پوستی دست و …. را بیان کنیم.

قارچ ها در همه جا زندگی می کنند. آنها را می توان در گیاهان ، خاک و حتی روی پوست مشاهده کرد. این ارگانیسم های میکروسکوپی روی پوست شما به طور معمول مشکلی ایجاد نمی کنند ، مگر اینکه سریعتر از حد طبیعی تکثیر شوند یا از طریق بریدگی یا ضایعه به پوست شما نفوذ کنند.

روش درمان قارچ پوستی

از آنجا که قارچ ها در محیط های گرم و مرطوب رشد می کنند ، عفونت های قارچی پوستی اغلب می توانند در مناطق عرق کرده یا مرطوب ایجاد شوند که جریان هوای زیادی ندارند. برخی از نمونه ها شامل پا ، کشاله ران و چین های پوست است.

غالباً ، این عفونت ها به صورت بثورات پوسته ای یا تغییر رنگ پوست ظاهر می شوند که اغلب دارای خارش هستند.

برخی از عفونت های قارچی پوست بسیار شایع هستند. اگرچه عفونت می تواند آزار دهنده و ناراحت کننده باشد ، اما معمولاً جدی نیست.

روش درمان قارچ پوستی

عفونت های قارچی پوست اغلب از طریق تماس مستقیم منتشر می شوند. این می تواند شامل تماس با قارچ های لباس یا سایر وسایل ، یا شخص یا حیوان باشد.

قارچ پوستی پوست :

قارچ پوستی نوعی عارضه پوستی می باشد که عامل اصلی آن، قارچ ها می باشند. هزاران نوع قارچ وجود دارد که هر کدام از آن ها ممکن است باعث بروز این عارضه شوند. لازم به ذکر می باشد که این بیماری از طریق پوست، قابل انتقال است، در نتیجه باید آن را درمان کرد زیرا امکان پخش شدن آن در کل بدن وجود دارد. قارچ پوستی اغلب با خارش، سوزش و التهاب همراه می باشد. در بسیاری از موارد شبیه به بثورات یا برجستگی های قرمز رنگ می باشد. این بیماری قابل درمان است که در ادامه به آن پرداخته ایم.

عوامل خطر

عوامل مختلفی وجود دارد که می تواند شما را در معرض خطر ابتلا به عفونت قارچی پوستی قرار دهد. این موارد شامل:

• زندگی در یک محیط گرم یا مرطوب
  • تعریق شدید
  • پوست خود را تمیز و خشک نگه ندارید
  • موارد مشترک مانند لباس ، کفش ، حوله یا ملافه را به اشتراک بگذارید
  • پوشیدن لباس یا کفش تنگ که هوارسانی خوبی ندارد
  • شرکت در فعالیتهایی که شامل تماس مکرر پوست به پوست است
  • تماس با حیواناتی که ممکن است آلوده باشند
  • داشتن سیستم ایمنی ضعیف به دلیل داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی ، درمان سرطان یا شرایطی مانند HIV

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

بسیاری از انواع عفونت های قارچی پوستی در نهایت در پاسخ به درمان های قارچی بدون نسخه (OTC) بهبود می یابند. با این حال ، اگر با پزشک خود تماس بگیرید:

• دچار عفونت قارچی پوستی باشید که پس از درمان OTC بهبود نیابد ، بدتر شود یا برمی گردد
  • متوجه لکه های ریزش مو همراه با خارش یا پوسته پوسته شوید
  • سیستم ایمنی ضعیفی دارید و به عفونت قارچی مشکوک هستنید
  • مبتلا به دیابت هستید و فکر می کنید پای ورزشکار(نوعی عفونت قارچی پا) یا انیکومایکوزیس دارید

انواع قارچ پوستی :

قارچ ها پوستی انواع مختلفی دارند که می توان به قارچ پوستی دست، قارچ پوستی سر، تینه آ پدیس، خارش ژوک، قارچ پوستی ناخن یا تینه آ اونگوئیوم، قارچ پوست صورت یا تینه آ فیشیا Tinea faciei و …. اشاره کرد که هر کدام علائم منحصر به فرد و همچنین روش های درمان مختلفی دارند.

علائم انواع قارچ های پوستی :

1. قارچ پوستی ناخن یا تینئا اونگوئیوم : یکی از انواع قارچ های پوستی، قارچ پوستی ناخن می باشد که در پزشکی از آن تحت عنوان تینئا اونگوئیوم یاد می شود. انگشت های پا و دست ممکن است به این نوع قارچ دچار شوند. ار علائم این نوع قارچ می توان به تغییر رنگ ناخن ها، تغییر شکل آن ها، ضخیم شدن آن ها و …. اشاره کرد. برای درمان این نوع قارچ روش ها و همچنین دارو های مختلفی وجود دارد که می توان به مصرف تربینافین و یا لامیزیل، ایتراکونازول و یا اسپورانوکس، فلوکونازول و یا دیفلوکان، گریسوفولوین و یا Gris-PEG اشاره کرد که دوز مصرفی آن ها به تشخیص پزشک بستگی دارد. ناگفته نماند که روش درمان قارچ پوستی پا منحصر به فرد است و اغلب با روش های موضعی قابل درمان نمی باشد.
  2. قارچ پوستی سر : یکی دیگر از انواع قارچ های پوستی، قارچ پوستی سر می باشد. از علائم این نوع بیماری می تواند به خارش پوست سر، ریزش مو، مشاهده راش های قرمز در پوست سر و دیگر قسمت های بدن و …. اشاره کرد.
  3. قارچ پوستی صورت : قارچ پوستی صورت، در قسمت های مختلف صورت مانند گردن، لپ، پشت چشم، روی لب ها، روی پیشانی، گوش و ….. بروز می کند. ممکن است این نوع قارچ ها وسیع نباشند و همچنین ممکن است به قدری وسیع باشند که قسمتی از صورت، گردن و گوش را فرا بگیرند.

درمان قارچ پوست

داروهای ضد قارچ برای درمان عفونت های قارچی کار می کنند. آنها می توانند قارچ ها را مستقیماً از بین ببرند یا از رشد و شکوفایی آنها جلوگیری کنند. داروهای ضد قارچ به عنوان درمان های OTC یا داروهای تجویز شده در دسترس هستند و انواع مختلفی دارند از جمله:

• کرم یا پماد
  • قرص
  • پودرها
  • اسپری
  • شامپوها

اگر شک دارید که به عفونت قارچی پوستی مبتلا هستید ، ممکن است بخواهید یک محصول OTC را امتحان کنید تا ببینید آیا به پاک شدن شرایط کمک می کند یا خیر. در موارد مداوم یا شدید ، پزشک ممکن است داروی ضد قارچی قوی تری برای کمک به درمان عفونت شما تجویز کند.

علاوه بر مصرف داروهای ضد قارچ OTC یا تجویز ، مواردی وجود دارد که می توانید در خانه انجام دهید تا از شر عفونت قارچی خلاص شوید. این شامل:

• تمیز و خشک نگه داشتن ناحیه آسیب دیده
  • پوشیدن لباس های گشاد یا کفشی که به پوست اجازه نفس کشیدن می دهد.

جلوگیری

برای جلوگیری از ایجاد عفونت قارچی پوست سعی کنید نکات زیر را در ذهن داشته باشید:

روش درمان قارچ پوستی

• حتما بهداشت را رعایت کنید.
  • لباس ، حوله یا سایر وسایل شخصی را به اشتراک نگذارید.
  • هر روز لباس تمیز بپوشید ، به خصوص جوراب و لباس زیر.
  • لباس و کفشی را انتخاب کنید که به خوبی هوادهی داشته باشد. از لباس یا کفشی که خیلی تنگ است یا تناسب اندام محدودی دارد خودداری کنید.
  • مطمئن شوید که پس از دوش گرفتن ، استحمام یا شنا ، با یک حوله تمیز ، خشک و مناسب خشک شوید.
  • به جای قدم زدن با پای برهنه ، در رختکن ها صندل یا فلیپ فلاپ بپوشید.
  • سطوح مشترک ، مانند تجهیزات بدنسازی یا تشک ها را پاک کنید.

از حیواناتی که علائم عفونت قارچی دارند ، مانند از دست دادن خز یا خراش مکرر ، دور شوید.

در نتیجه عفونت های قارچی پوست شایع است. اگرچه این عفونت ها معمولاً جدی نیستند ، اما به دلیل خارش یا پوسته پوستی قرمز می توانند باعث ناراحتی و تحریک شوند. اگر درمان نشود ، ممکن است بثورات گسترش یابد یا تحریک شود.

روش درمان قارچ پوستی

انواع مختلفی از محصولات بدون نسخه وجود دارد که می توانند به درمان عفونت های قارچی پوست کمک کنند. با این حال ، اگر عفونت دارید که با داروهای بدون نسخه بهبود نمی یابد ، به پزشک خود مراجعه کنید. برای درمان موثرتر ممکن است به نسخه نیاز داشته باشید.

برای درمان قارچ های پوستی ابتدا باید نوع قارچ پوستی تشخیص داده شود و سپس درمان شود. روش درمان قارچ پوستی به شناسایی نوع قارچ، شدت عارضه و … بستگی دارد که بهتر است توسط پزشک مورد بررسی قرار گیرد. در بسیاری از موارد روش های موضعی پاسخگو نمی باشند. برای درمان قارچ های پوستی سر، صورت و …. بهتر است از کلینیک پوست و موی دکتر مسعود جعفری کمک بگیرید. تا بعد از بررسی نوع قارچ، با بهترین متد های روز دنیا بهترین روش درمان قارچ پوستی را انتخاب کند. این مرکز درمان قارچ های پوستی را به صورت تضمینی انجام می دهد.

کلینیک پوست وموی دکتر مسعود جعفری

بفرست به دوستات :
مطالب زیر را حتما بخوانید

4 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

• سعید آزاد
    1400-12-13 13:43

سلام وقت بخیر
    من قارچ در ناحیه تناسلی خودم دارم.جوری شده که دیگ کلافم کرده و همش احساس خارش و سوزش دارم.لطفا برای درمانش یه راهی جلوم بزارید.

• amin azadi
      1400-12-15 17:28

سلام دوست عزیز، مشکل شما باید کامل بررسی بشه از این رو میتونین تشریف بیارین کلینیک و یا از ویزیت آنلاین استفاده کنید تا آقای دکتر معاینه و بررسی بکنند و بعد از علت یابی راه درمان قطعی ارائه داده بشه. همچنین میتونید برای مشاوره با شماره های 02122439094-02122439095 تماس بگیرید.

پاسخ
  • سلام دکتر خوبید من روی پاسنم قارچ گرفته دقیقا از جلو زیر شکمم ببخشید گوشه بیزه خارش دارم چه پمادی چه قرصی بخورم به درمان برسم مرسی

• amin azadi
      1401-01-28 12:20

سلام وقت بخیر این مورد باید توسط آقای دکتر بررسی بشه و نظر نهایی برای درمان رو بدن. لطفا برای دریافت اولین مشاوره رایگان با شماره های 02122439094-02122439095 تماس بگیرید.