کرایوتراپی

سرمادرمانی یا کرایوتراپی به روشی درمانی گفته می‌شود که در آن بخشی از بدن بیمار یا کل بدن او در معرض سرما و کاهش دما قرار می‌گیرد. هدف از کریوتراپی کاهش سوخت و ساز سلولی، افزایش بقای سلولی، کاهش التهاب، کاهش درد و اسپاسم و انقباض عروق است. از موارد کاربرد دستگاه کرایوتراپی در کنترل و درمان بیماری سالک، بواسیر، یبوست، درد های بعد از عمل جراحی در پرتو درمانی، از بین بردن چربی‌های اضافه بدن و از این دست می‌باشد.

به علت اینکه کرایوتراپی یک روش درمان جدید است برخی از مزایای آن در حال حاضر به اثبات نرسیده است. کرایوتراپی می­تواند روشی جایگزین برای برخی از درمان­ها باشد و نیز در برخی از مواقع برای پیشگیری از بروز بیماری کاربرد دارد.

کرایوتراپی برای درمان بیماری­های زیر کاربرد دارد:

1- تغییر رنگ پوست (پیگمانتاسیون ها): مانند لک‌های ناشی از آفتاب و لنتیگو

2- برخی ضایعات پیش بدخیمی: مانند کراتوز آکتینیک

3- ضایعات عروقی مانند: انواع همانژیوم‌ها از جمله سارکوم کاپوزی

4- برخی ضایعات ویروسی مثل زگیل و مولوسکوم کنتاژیوزوم

5- کیست‌ها و ضایعات توموری خوش خیم مانند: میلیا، زائده‌های گوشتی (skin tag) و کراتوز سباسه

6- اسکارهای هیپرتروفیک و کلوئیدها

از کرایوتراپی برای درمان مشکلات پوستی استفاده می­شود. اگزما، پسوریازیس، درماتیت و سایر بیماری های پوستی می تواند پوست شما را گرم و متورم و قرمز کنند و منجر به خارش پوست شوند و در نتیجه موجب ناراحتی شما شده و بر اعتماد به نفس شما نیز تاثیر گذارند. حدود 15 درصد از مردم از بیماری پوستی اگزاما رنج می­برند و درمان مطمئنی نیز برای آن وجود ندارد. کرایوتراپی یک راه حل ایمن و امیدوارکننده برای مدیریت این بیماری­ها و کاهش اثرات جسمی و عاطفی آنها است.

کرایوتراپی یک روش درمان غیر تهاجمی، بدون درد و سریع برای خارش پوست، خشکی و قرمزی آن است و برای کنترل علائم بیماری­های پوستی رایج نظیر  اگزما، پسوریازیس و درماتیت بسیار مفید است. روش درمان بدین صورت است که فرد به مدت 3 دقیقه در سونا قرار می­گیرد در حالی که محل مورد نظر روی پوست، در معرض دمای زیر صفر با استفاده از نیتروژن مایع است.

کرایوتراپی برای پسوریازیس:

پسوریازیس بیماری التهابی مزمن سیستم ایمنی بدن است. در افرادی که از این بیماری رنج می­برند پوست متورم و قرمز شده و اغلب دردناک نیز است. هیچ درمانی برای پسوریازیس وجود ندارد و تنها بر کمترل علائم تمرکز می­کنند. کرایوتراپی چشم­اندازی بی­نظیر برای مبتلایان به پسوریازیس فراهم می­کند و بیماران سریع و بدون درد درمان می­شوند. مطالعات زیادی بر اثر روش کرایوتراپی برای درمان بیماری پسوریازیس انجام شده­است. در 72 درصد از مردم بیماری به طور کامل برطرف شده­است. همچنین این مطالعات نشان داده­اند که فرد مبتلا به پسوریازیس به درمان کامل و پیشگیری از علائم به 25 تا 30 جلسه کرایوتراپی نیاز دارد. این جلسات خارش و پوسته پوسته شدن پوست را در مدت چند ماه کاهش می­دهد.

کرایوتراپی برای اگزاما:

متاسفانه بیماری پوستی اگزاما روش درمان مناسبی ندارد و درمان­ها شامل استفاده از قرص، کرم­های نرم­کننده و اشعه­ی ماوراء بنفش است. افرادی که مبتلا به بیماری اگزاما هستند از متورم شدن و خارش پوست، حساسیت پوست و عدم خواب مناسب به علت خارش پوست رنج می­برند. کرایوتراپی با تقویت سیستم ایمنی بدن برای بهبود توانایی بدن در کنترل بیماری، عمل می­کند. افزایش سیستم ایمنی بدن در بهبود ناحیه­هایی که در معرض اگزاما قرار گرفتند، کمک می­کند.

خطرات و عوارض جانبی کرایوتراپی

شایع­ترین عوارض جانبی کرایوتراپی سرماخوردگی، بیخوابی، قرمز شدن و سوزش پوست است. این عوارض جانبی موقتی است و اگر  24 ساعت پس از درمان رفع نشوند حتما با پزشک خود مشورت کنید. هرگز از کرایوتراپی بیشتر از زمان توصیه شده برای درمان استفاده نکنید. برای کرایوتراپی کل بدن، مدت زمان درمان بیشتر از 4 دقیقه است. اگر از بسته­ی یخ در منزل استفاده می­کنید، هرگز نباید مدت زمان ماندن یخ روی پوست بیشتر از 20 دقیقه شود. بسته­های یخ را در یک حوله قرار دهید تا پوست شما آسیب نبیند. کسانی که از بیماری دیابت یا هر بیماری دیگری که منجر به تحریک اعصاب می­شود رنج می­برند نباید از کرایوتراپی استفاده کنند. زیرا ممکن است اثرات انجام کرایوتراپی را نبینند و حتی اعصاب آنها بیشتر تحریک شود.

توصیه ­ها و نکات انجام کرایوتراپی

اگر شما از بیماری خاصی رنج می­برید و قصد درمان آن را با کرایوتراپی دارید حتما با فردی که قبلا  به این بیماری مبتلا بوده و با استفاده از این روش درمان شده­ صحبت کنید. حتما قبل از انجام درمان نیز با پزشک خود مشورت کنید. اگر قصد انجام کرایوتراپی برای کل بدن را دارید از لباس­های خشک و گشاد استفاده کنید. جوراب و دستکش را برای محافظت از یخ­ زدگی به همراه داشته باشید. در طول درمان اگر مقدور بود حرکت کنید تا خون شما در جریان باشد. قبل از اینکه کرایوتراپی را انجام دهید پزشک نکاتی مانند عدم خوردن و نوشیدن به مدت 12 ساعت قبل از درمان را به شما می­گوید.