همه چیز در مورد ویروس کرونا

در دسامبر 2019 خبرگذاری ها اخباری مبنی بر دیده شدن یک ویروس کرونا که متخصصان قبلا هرگز آن را در انسان ندیده بودند گزارش کردند که در شهر بزرگی از چین به نام ووهان انتشار یافت.

کرونا

از آن زمان ویروس شروع به انتشار به تمام نقاط جهان و داخل و خارج آسیا نمود و سبب شد سازمان بهداشت جهانی WHO این انتشار را پاندمیک اعلام کند. تا امروز این ویروس که به نام سندرم حاد تنفسی کرونا ویروس 2 یا به اختصار SARS-CoV-2 مسئول ابتلای میلیون ها نفر در سرتاسر جهان و مرگ صد ها هزار نفر بوده است که بیشترین نرخ مرگ در آمریکا رخ داده است.

1-این ویروس جدید چیست؟

SARS-CoV-2 یک کرونا ویروس است که سبب بیماری کوروناویرویس 2019 یا به اختصار CoViD-19 می شود. کروناویروس ها یک خانواده از ویروس ها هستند که سیستم تنفسی پستانداران را مورد تهاجم قرار می دهند. بر اساس مشخصات اختصاصی این ویروس ها آن ها را به چهار طبقه یا جنس مختلف تقسیم می کنند: آلفا، بتا، دلتا و گاما.

بیشتر کرونا ویروس ها فقط روی حیوانات اثر می گذارند ولی تعداد کمی از آن ها ممکن است به انسان نیز منتقل شوند. این انواع قابل انتقال به انسان فقط در گروه های آلفا و بتا دیده می شوند.

تنها دو ویروس از خانواده کروناویروس موجب انتشار جهانی شده اند. اولین مورد کروناویروس سارسSARS بود که مسئول سندروم حاد تنفسی بود و در سال 2002 در چین انتشار یافت. اولین پراکندگی ویروس سارس در جمعیت میانی چین و هنگ کنگ دیده شد و در سال 2003 از بین رفت.

ویروس دیگر معروف به کروناویروس مرس MERS بود که سندرم تنفسی خاورمیانه نیز نامیده شود در سال 2012 در عربستان سعودی ظهور کرد و از آن زمان حداقل در 2494 فرد ایجاد بیماری نمود.

2-این کروناویروس از کجا پدید آمد؟

وقتی انسان ها به کروناویروس مبتلا می شوند به طور معمول حاصل ارتباط با حیوانات آلوده به آن ویروس است. بعضی از رایج ترین ناقل ها خفاش ها هستند که معمولا به طور مستقیم ویروس را به انسان منتقل نمی کنند و حد واسط هایی مانند حیوانات خانگی به طور معمول ولی نه همیشه سبب این انتقال هستند.

کرونا

تشخیص گونه مشخصی که کروناویروس را به انسان منتقل کرده است بسیار سخت است. در مورد کروناویروس جدید خبرگذاری های چین گزارش انتشار آن را از یک باز غذاهای دریایی در مرکز شهر ووهان را دادند که در تاریخ یکم ژانویه بسته شد.

هر چند تحقیقات اخیر حدس می زنند این بازار تنها منشا آلودگی نبوده است زیرا بسیاری از مورد های اولیه هیچ ارتباطی با این بازار نداشته اند. متخصصین و دانشمندان هنوز قادر به مشخص کردن منشا ویروس نشده اند.

3-ویروس از چه راه هایی منتقل می شود؟

هر چند به نظر می رسد این ویروس از حیوانات منشا گرفته است ولی از فرد به فرد منتقل می شود. البته هنوز پرسش هایی درمورد نحوه این انتقال مطرح است. دانشمندان گفته اند در ووهان در ابتدای شیوع بیماری بعضی افراد در معرض یک منبع، به احتمال زیاد یک حیوان بیمار شدند.   این امر پس از انتقال بین مردم انجام شده است.

همانند سایر کرونا ویروس ها، انتقال از طریق مسیر تنفسی است، به این معنی که ویروس در مجاری هوایی (بینی و ریه ها) متمرکز شده است و به عنوان مثال می تواند از طریق قطرات بینی یا دهان خود به شخص دیگری منتقل شود. ما هنوز هم نیاز به تجزیه و تحلیل بیشتری از داده های اپیدمیولوژیکی داریم تا نحوه دقیق انتقال بیماری را بفهمیم.

WHO اظهار داشت: خطر ابتلا به COVID 19 از کسی که علامت آن به هیچ وجه وجود ندارد، بسیار کم است. با این حال، بسیاری از افراد مبتلا به COVID 19 فقط علائم خفیفی را تجربه می کنند بنابراین، گرفتن COVID 19 از شخصی که مثلاً فقط سرفه خفیف دارد و احساس بیماری نمی کند، ممکن است.

طبق مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC)، برخی مطالعات اخیر نشان می دهد که افراد در صورت عدم بروز علائم ممکن است COVID 19 را گسترش دهند. این بدان معناست که افراد باید اقدامات بهداشتی دقیقی را اتخاذ کرده و فاصله فیزیکی را رعایت کنند حتی در اطراف افرادی که به نظر نمی رسد مریض باشند CDC .همچنین گزارش می دهد که SARS CoV 2  به راحتی در بین مردم پخش می شود. آنها اظهار داشتند که ویروس بسیار مؤثرتر از آنفولانزا منتقل می شود، اما نه به اندازه سرخک، که بسیار مسری است. افراد ممکن است 2-14 روز پس از مواجهه با ویروس علائم را تجربه کنند.

CDC توصیه می کند که همه افراد ماسک های صورت پارچه ای را در مکانهای عمومی بپوشانند که حفظ 6 فوت (2 متر) فاصله از دیگران دشوار است. این امر به کند شدن شیوع ویروس از افراد بدون علامت و افرادی که نمی دانند به آن مبتلا شده اند کمک می کند. افراد باید در ادامه فاصله اجتماعی، ماسک های پارچه ای را بپوشند. دستورالعمل ساخت ماسک در خانه در اینترنت موجود است. توجه داشته باشید بسیار مهم است که ماسک های جراحی و N95  برای کارکنان سلامت استفاده شود زیرا بیشتر در معرض خطر هستند.

4-کرونای جدید در مقایسه با دیگر ویروس ها چطور است؟

محققان مؤسسات چینی از ابزارهای تعیین توالی ژنوم برای شناسایی ساختار DNA کروناویروس جدید استفاده کرده اند. به نظر می رسد که SARS CoV 2 بیشتر شبیه به دو کروناویروس خفاش SL CoVZC45 و خفاش SL CoVZXC21 است. توالی ژنومی آن 88٪ برابر با آنها است.

همان مطالعه نشان می دهد که DNA ویروس جدید تقریباً 79٪ با ویروس SARS و تقریباً 50٪ با ویروس MERSمشابه است.
اخیراً، مطالعه ها توسط محققان در چین نشان داد که پنگولین ها می توانند مبدا اولیه SARS CoV 2 در بین انسان ها باشند، زیرا به نظر می رسد توالی ژنومی آن 99٪ مانند کروناویروس اختصاصی این حیوانات باشد. هر چند بقیه محققین در این زمینه شک هایی دارند.

5-علائم این بیماری چیست؟

مانند سایر coronaviruses، coronavirus جدید باعث بیماری تنفسی می شود و علائم آن بر سلامت تنفسی فرد تأثیر می گذارد.

طبق CDC، علائم COVID 19 می تواند شامل باشد:

• سرفه
  • تنگی نفس یا مشکل در تنفس
  • احتقان یا آبریزش بینی
  • لرز
  • درد عضلانی
  • گلو درد
  • از بین رفتن طعم و بو
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • اسهال

علائم کمتر معمول بیماری ممکن است شامل علائم دستگاه گوارش مانند تهوع، استفراغ یا اسهال باشد.

یک مطالعه گزارش داد که حدود 81٪ از افراد مبتلا به COVID 19 علائم خفیف دارند و نیازی به درمان در بیمارستان ندارند.

اطلاعات موجود حاکی از آن است که ویروس می تواند مانند علائم آنفلوانزا خفیف و همچنین بیماری شدیدتری ایجاد کند. به نظر می رسد بیشتر افراد دارای بیماری خفیف هستند و به نظر می رسد حدود 20٪ موارد به بیماری شدیدتری از جمله ذات الریه، نارسایی تنفسی و در برخی موارد مرگ منجر می شوند.

از آنجا که علائم COVID 19 می تواند بسیار عمومی باشد، تشخیص تفاوت بین آنها و علائم سایر عفونت های تنفسی دشوار است.
متخصصان برای درک دقیق اینکه با چه ویروسی سر و کار دارد، نمونه های ویروسی را آزمایش می کنند و می بینند آیا ساختار DNA ویروس با SARS CoV 2 مطابقت دارد یا خیر. وقتی فردی به بیماری تنفسی مبتلا می شود، در ابتدا تشخیص این مسئله که به آن مبتلا شده اند بسیار دشوار است. بنابراینآنچه به آن اعتماد می کنند تست های تشخیصی است (آزمایش های مولکولی).

6-چگونه جلوی انتشار ویروس کرونا را بگیریم؟

دستورالعمل های رسمی پیشگیری از WHO نشان می دهد که برای جلوگیری از ابتلابا coronavirus جدید، افراد باید از روش های بهداشت شخصی استفاده کنند که می تواند هرگونه ویروس را متوقف کند.

کارشناسان معتقدند که SARS CoV 2 از طریق قطرات تنفسی منتقل می شود. CDC برای جلوگیری از تماس با این قطرات توصیه می کند حداقل 6 فوت یا 2 متر از افراد دیگر فاصله داشته باشد.

کرونا

در حال حاضر هیچ مدرک محکمی مبنی بر انتقال ویروس از طریق مواد غذایی وجود ندارد. مرکز پیشگیری از بیماری های واگیر CDC  می گوید انتقال از بسته بندی مواد غذایی امکان پذیر است اما احتمالاً خطر بسیار کم است. آنها معتقدند این اصلی ترین شیوه انتشار ویروس نیست.

برای امنیت عمومی، قبل از تهیه یا خوردن غذا دست ها را به مدت حداقل 20 ثانیه با صابون و آب بشویید.

در مورد ماسک های محافظ، CDC توصیه می کند هنگام قرار گرفتن در فضای عمومی، مانند مراجعه به فروشگاه های مواد غذایی، از ماسک های صورت پارچه ای استفاده کنید. این امر برای کاهش سرعت انتشار ویروس و جلوگیریاز انتشار ویروس از افرادی که نمی دانند عفونت دارند، موثر است.

ماسک صورت باید بینی و دهان را پوشانده و بسیار ایمن باشد. آنها باید شامل چندین لایه پارچه باشند و امکان تنفس بدون محدودیت را فراهم کنند. هنگام برداشتن پوشش، مراقب باشید که به چشم، بینی یا دهان دست نزنید. دست ها را بلافاصله بعد از برداشتن ماسک بشویید. ماسک های صورت پارچه ای را به طور مرتب در ماشین لباسشویی بشویید.

7-آیا درمانی برای این بیماری وجود دارد؟

در حال حاضر هیچ درمان تخصصی و هدفمندی برای COVID خفیف یا معتدل وجود ندارد. وقتی پزشکان عفونت SARS CoV 2 را تشخیص دهند، در صورت بروز علائم، با روش های عمومی این علائم را درمان می کنند.

در اول ماه مه سال 2020، FDA مجوز اضطراری صادر کرد که به متخصصان مراقبت های بهداشتی اجازه می دهد از یک داروی ضد ویروسی به نام Remdesivir برای درمان موارد شدید COVID 19 استفاده کنند.

کرونا

اطلاعات کمی در مورد ایمنی و اثربخشی Remdesivir برای COVID 19 وجود دارد، اما یک آزمایش اخیر نشان می دهد که می تواند زمان بهبودی را در برخی افراد کوتاه کند. توجه به این نکته مهم است که آنتی بیوتیک ها در برابر هرگونه عفونت ویروسی مؤثر نیستند.

جمع بندی

اطلاعات در مورد این بیماری هنوز محدود است. حدس زده می شود این بیماری منشا جانوری دارد و سپس از هر فرد به فرد دیگر منتقل شده است. موارد بهداشت فردی و فاصله گذاری اجتماعی در شکستن زنجیره انتقال این ویروس مهم است. سعی کنید از منابع مورد اطمینان مثل سازمان بهداشت جهانی WHO و مرکز پیشگیری از بیماری های واگیر CDC و دیگر منابع خبری معتبر برای اطلاع یافتن از وضعیت و مطالعات جدید باخبر شوید.