زعفرانیه - خیابان آصف (اعجازی) - جنب بانک ملت - طبقه ۲ پلاک ۳۷

کرم مرطوب کننده و کاربردهای آن

مجله آموزشی

کرم مرطوب کننده و کاربردهای آن

فرم دریافت نوبت و ویزیت آنلاین

با سلام و احترام خدمت شما دوست عزیز، شما می توانید با پر کردن فرم زیر برای نوبت دهی و ویزیت آنلاین اقدام کنید.

( حداکثر تا ۲۴ ساعت با شما تماس می گیریم )

کرم مرطوب کننده

کرم مرطوب کننده و کاربردهای آن

کرم مرطوب کننده

کرم مرطوب کننده رطوبت پوست را تامین می کند. آب برای پوست و مخصوصا لایه اپیدرم بسیار حیاتی است. آب لازم برای سطح پوست به طور مداوم از طریق بافت میانی تامین می شود و به سطح پوست می رسد.

چربی ترشح شده روی اپیدرم در واقع برای جلوگیری از تبخیر آب به صورت لایه محافظتی عمل می کند. اگر این چربی کمتر از میزان مناسب ترشح شود ممکن است مشکلاتی از قبیل خشکی پوشت و پوسته پوسته شدن پوست به وجود بیاورد. هم چنین اگر چربی اضافی صورت با شوینده های نامناسب شسته شود، پوست برای جبران آن چربی بیشتری ترشح می کند که بصورت چربی پوست نمایان می شود.

به همین دلیل بهتر است همه افراد با هر نوع پوست از کرم مرطوب کننده استفاده کنند.متخصصان پوست شناسی(درماتولوژی) معتقدند بهترین زمان برای استفاده از کرم مرطوب کننده بلافاصله پس از شستن صورت و زمانی که همه آب پس از شستن خشک نشده است و صورت نم دارد است.این کار باعث هیدراته و مرطوب شدن سطح پوست می شود و پوست را شاداب و جوان می کند.

کرم مرطوب کننده

انواع کرم مرطوب کننده

مرطوب کننده ها در بازار اشکال مختلفی دارند که با توجه به میزان چربی و آب آن ها متغیر است و به اشکال سرم، امولسیون مایع، پماد و کرم دیده می شوند. مهم ترین نکته که باید به آن توجه کرد نوع پوست صورت است که می تواند چرب، خشک، معمولی و مختلط باشد.

اگر از نوع پوست خود اطلاع ندارید می توانید یک نرم کننده برای پوست های معمولی را تهیه کنید و بعد بررسی کنید پوستتان به طور قابل توجه خشک تر یا چرب تر شده است.

کرم مرطوب کننده

بهترین نوع کرم مرطوب کننده

بهترین موادی که می توان در کرم های مرطوب کننده مشاهده کرد روغن های اشباع است که می تواند در برابر رادیکال ازاد مقاومت کند و جلوی اسیب رساندن ان ها به پوست را بگیرند. روغن هایی مثل: روغن نارگیل، شی باتر، کره کاکائو، روغن جوجوبا، روغن ماکادامیا و اسکوالین از روغن های اشباع هستند. روغن های غیر اشباع هم با کیفیت کمتری برای ساخت این کرم ها مناسبند مثل روغن گل رز، دانه انگور، کنجد، آفتابگردان و سویا.

در انتخاب مرطوب کننده ای که برای پوست شما بهترین نتیجه را همراه دارد توجه به تیپ پوستی مهمترین نکته است.ممکن است یک کرم برای شما بسیار راضی کننده باشد ولی برای دوستتان سبب آکنه و چربی شود.اگر پوست شما خشک باشد بهترین مرطوب کننده برای شما مرطوب کننده های با پایه چربی هستند.اگر پوست شما چرب باشد بهترین مرطوب کننده ها فاقد چربی (oil free) هستند.

کرم مرطوب کننده

تفاوت کرم مرطوب کننده و کرم آبرسان

مرطوب کننده و آبرسان ها برای حفظ آب لایه اپیدرم پوست طراحی شده اند. ولی نحوه اثرگذاری آن ها متفاوت است.کرم مرطوب کننده یک لایه حفاظتی روی سطح پوست بوجود می اورد که از چربی های مفید است و سبب جلوگیری از تبخیر آب از اپیدرم می شود.کرم های ابرسان حاوی ترکیبات آبدوستی هستند که جذب آب از لایه میانی به اپیدرم را افزایش می دهد و بدین ترتیب باعث ابرسانی به پوست می شود.

میتوان از این دو محصول به طور همزمان استفاده کرد به این صورت که ابتدا از آبرسان استفاده کرد و سپس از کرم مرطوب کننده برای جلوگیری از تبخیر آب جذب شده توسط لایه اپیدرم پوست.

کرم مرطوب کننده

تفاوت کرم مرطوب کننده و لوسیون

مرطوب کننده ها سبک ترند و باعث حفظ آب در پوست می شوند. در انتخاب مرطوب کننده یا لوسیون تاثیر آن ها را در نظر بگیرید. مرطوب کننده برای هر پوستی قابل استفاده است . ولی لوسیون ها برای پوست های خشک توصیه نمی شود زیرا نیازهای آن را فراهم نمی کند.

لوسیون ها معمولا برای جلوگیری از آکنه و جوش، محافظت از پوست در برابر آفتاب و یا برای دریافت انواع ویتامین ها مانند ویتامین E در برخی از داروهای موضعی مورد استفاده قرار می گیرد. بسیاری از لوسیون های موجود در بازار از نظر کاربرد و ویژگی دقیقا در مقابل مرطوب کننده ها قرار دارند.

لوسیون ها یک بافت نرم و هیدراته ایجاد می کنند و عطر کمتری دارند.لوسیون ها با ایفای نقش روان کنندگی سبب کاهش اصطکاک در پوست و در نتیجه مانع از ایجاد رطوبت در پوست می شوند.

کرم مرطوب کننده

از  کرم مرطوب کننده استفاده کنیم یا آبرسان؟

با اینکه بسیاری مردم فکر می کنند این دو محصول یکسانند ولی قبلا بررسی کردیم و دیدیم که آبرسان ها رطوبت پوست را افزایش می دهند. در حالی که مرطوب کننده یک سد محافظتی روی پوست ایجاد می کند و رطوبت پوست را حفظ می کند ولی به آن نمی افزاید.

بیشتر اوقات کمپانی های معتبر و معروف برای بهره مندی از نهایت رطوبت رسانی پوست از هر دو ترکیب مرطوب کننده ها و آبرسان ها در محصولات خود استفاده می کنند، بدین ترتیب ترکیبات آبرسان میزان آب پوست را به حداکثر خود رسانده و ترکیبات مرطوب کننده این آب را در پوست حفظ می کنند.

کرم مرطوب کننده و آنتی اکسیدان

موارد اکسید کننده و رادیکال های آزاد در طولانی مدت می توانند سبب آسیب به پوست شما بشوند. برخی مرطوب کننده ها حاوی آنتی اکسیدان هستند که مانع این اتفاق می شوند و به پوست شما کمک می کند مدت طولانی تر صاف و درخشنده بماند. این مرطوب کننده ها حاوی چای سبز، کمومیل، بابونه، انار و… هستند.

کرم مرطوب کننده

کرم مرطوب کننده ضد آکنه و چربی پوست

پوست های چرب و مستعد جوش به مرطوب کننده نیاز دارند. زیرا اگر پوست مرطوب نباشد سلولهای ترشح کننده چربی تحریک می شوند که چربی بیشتری بسازند تا سبب حفظ رطوبت پوست شوند.

بهتر است کرم های دارای ساختار سبک و بدون چربی را انتخاب کنید تا منافذ پوستتان را مسدود نکند.معمولا این مرطوب کننده ها حاوی گلیکولیک اسید و سالسیلیک اسیدند که نوعی لایه بردار ملایم است.این آلفاهیدروکسی اسید ها خواص ضد چروک بسیار خوبی دارند و در طول زمان می توانید از این خواص بهره مند شوید.

کرم مرطوب کننده

کرم مرطوب کننده برای پوست خشک

برای پوست خشک مرطوب کننده های سنگین تر و دارای ترکیبات هیالورونیک اسید و دیمتیکون استفاده می شود که کمک می کند پوست مرطوب تر بماند.گلیسیرین، اوره، پروپیلین گلیکول، پترولام، روغن های معدنی و لانونین هم سبب می شوند پوست رطوبت بیشتری را حفظ کند. اگر پوست خشکی دارید از ترکیبات دارای آلفا هیدروکسی اسید ها ، رتینوییک اسیدها ، سالیسیلیک اسید ها و گلیکولیک اسیدها دوری کنید.این مواد سبب شکننده تر شدن پوستتان می شوند.هچنین از فرآورده های حاوی الکل نیز دوری کنید.

اگر پوستتان دچار خارش و پوسته پوسته می شود یا بشدت ترک خورده است خوب است با پزشک مشورت کنید و پس از گرفتن درمان مناسب بطور مداوم از کرم مرطوب کننده استفاده کنید تا این مشکلات دوباره برایتان پیش نیاید و از ان ها جلوگیری شود.

کرم مرطوب کننده

کرم مرطوب کننده روز و کرم شب

هر دوی این کرم ها پوست را مرطوب نگه می دارند. اما تفاوت اصلی آن ها در این است که کرم های روز حاوی ضد آفتاب ها نیز هستند و کرم های شب غلیظ تر و سنگین تر از کرم های روز بوده و حاوی مواد مغذی و ویتامین های مفید برای پوست است.

کرم های شب می توانند شامل آلفاهیدروکسی اسید ها که خواص ضد چروک دارند، اسید هیالورونیک و ویتامین C باشند که روی کلازن سازی پوست اثر دارند و نقش محافظتی ایفا می کنند و مانع تخریب کلاژن می شوند.

برخی کرم های شب دارای رتینول و عوامل لایه بردار هستند که در طول روز آفتاب می تواند اثر آن ها را کمتر کند. افرادی که پوست چرب و آکنه ای دارند باید از کرم های روز خیلی ملایم و سبک و اصطلاحا Oil free و فاقد چربی استفاده نمایند.

چون در شب پوست چربی بیشتری ترشح می کند بهتر است چربی بیش از حد برای مرطوب سازی آن استفاده نشود.اگر قبل از خواب پاکسازی صورت انجام گرفت استفاده از مرطوب کننده ها توصیه می شود.

کرم مرطوب کننده

مشخصات یک کرم مرطوب کننده خوب

بهتر است کرم مرطوب کننده فاقد اسانس و عطر های غیر طبیعی باشد زیرا موجب حساسیت می شود. خواص انتی باکتریال و ضد قارچی هم از ایجاد آلودگی های میکروبی و قارچی جلوگیری می کند. هم چنین مرطوب کننده بعد از مصرف باید جذب پوست شود و ظاهر چرب ایجاد نکند.خواص ضد آفتاب و آنتی اکسیدان ها هم در یک نرم کننده خوب مشاهده می شوند.

کرم مرطوب کننده

نکته های مهم کرم مرطوب کننده صورت

قبل از مصرف مرطوب کننده صورتتان را بشویید و در حالی که هنوز صورتتان نم دارد از کرم مرطوب کننده استفاده کنید.صورتتان را به آرامی ماساژ بدهید تا کرم نرم کننده جذب پوستتان شود.

اگر حساسیت یا چربی بیش از حد یا ترک های پوستی مشاهده کردید فورا استفاده از کرم را متوقف کنید.بهتر است قبل از مصرف به تاریخ انقضا محصول توجه کنید و محصول را روی محدوده کوچکی از پوست استعمال کنید و اگر واکنش آلرژیک مشاهده نشد ان وقت آن را روی پوست صورتتان استفاده کنید.

بهتر است برای پوست صورت از مرطوب کننده سبک تری نسبت به پوست بدن استفاده کنید و در فصول سرد سال از مرطوب کننده های سنگین تر استفاده کنید تا از شما در برابر خشکی هوا محافظت کند.

استفاده از مرطوب کننده هم مانند هر محصول دیگری باید به طور مداوم و روتین صورت بگیرد تا بهترین نتیجه را بگیرید.

کرم مرطوب کننده

از کدام مرطوب کننده استفاده کنیم؟

مشخصات روی بسته کرم را به دقت مطالعه کنید و به نوع پوستتان دقت کنید.مرطوب کننده های حاوی شی باتر، هیالورونیک اسید و سرامید ها رطوبت ویژه ای به پوستتان خواهند بخشید. با توجه به نیاز پوستتان مرطوب کننده مناسب را خریداری کنید و اگر نتیجه نگرفتید از مرطوب کننده های دیگر استفاده کنید تا مرطوب کننده مناسب پوستتان را پیدا کنید.

با توجه به چند ترکیبی که در کرم های مرطوب کننده وجود دارند شما می توانید بر اساس نوع پوستتان در مورد خرید ان ها تصمیم گیری کنید. موادی همچون لانولین، گلیسرین و پترولام را می توانید در مرطوب کننده های خوب سراغ داشته باشید. مرطوب کننده هایی که از شرکت های معتبر تهیه می شوند قابل اعتمادترند.اگر روزها میخواهید از این کرم استفاده کنید بهتر است با ضد آفتاب همراه باشد و SPF آن حداقل 30 باشد.

مرطوب کننده پوست صورت شما نباید با مرطوب کننده بدن یکی باشد زیرا پوست صورت نازک تر است و به مراقبت ویژه نیاز دارد.

کرم مرطوب کننده

جهت کسب اطلاعات بیشتر و انجام مشاوره به کلینیک پوست و مو دکتر مسعود جعفری مراجعه کنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 3 میانگین: 4]

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

فیسبوک
توییتر
لینکدین
ایمیل
تلگرام
فیسبوک
توییتر
لینکدین
ایمیل
تلگرام

شما می توانید همین الان اولین مشاوره رایگان خود را رزرو کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

زعفرانیه - خیابان آصف (اعجازی) - جنب بانک ملت - طبقه ۲ پلاک ۳۷