زعفرانیه - خیابان آصف (اعجازی) - جنب بانک ملت - طبقه ۲ پلاک ۳۷

مهم ترین نکات تزریق بوتاکس صورت چیست؟

مجله آموزشی

مهم ترین نکات تزریق بوتاکس صورت چیست؟

فرم دریافت نوبت و ویزیت آنلاین

با سلام و احترام خدمت شما دوست عزیز، شما می توانید با پر کردن فرم زیر برای نوبت دهی و ویزیت آنلاین اقدام کنید.

( حداکثر تا ۲۴ ساعت با شما تماس می گیریم )

مهم ترین نکات تزریق بوتاکس صورت چیست؟

تزریق بوتاکس صورت – دکتر مسعود جعفری

در همه زمان‌ها افراد به خصوص خانم‌ها برای جوان ماندن و زیباتر شدن دنبال راه‌های زیادی رفته‌اند. راز‌های سلامتی و جوانی برای خیلی‌ها فقط تغذیه سالم و بهره بردن از لذت‌های زندگی بوده است و خیلی‌های دیگر استفاده نکردن از هیچ داروی شیمیایی را راز سلامت خود می‌دانند. اما در کنار همه این‌ها هر ترفندی که به زنان کمک کند پوست صورت خود را سلامت و جوان نگه‌دارند برایشان ایده‌آل است.

از این رو بوتاکس صورت یکی از بهترین روش ها برای زیبایی و شادابی پوست شماست. پس تا آخر این مقاله با ما همراه باشید .

بوتاکس صورت

از میان راه‌های درمانی و جدیدی که به بازار ارائه شد یکی از پر سروصدا‌ترین آن‌ها تزریق ماده‌ای به نام بوتاکس بود. بوتاکس ماده‌ای خارجی بود که به زیر پوست و نقاط حساس مثل پیشانی و گونه‌ها و دور چشم تزریق می‌شد و باعث صاف شدن ناگهانی پوست و از بین رفتن چین و چروک‌ها می‌شد. بسیاری از افراد با تزریق بوتاکس صورت توانستند ظاهر خود را جوان‌تر نگه دارند و از این کار راضی بودند. آن‌ها معتقد بودند با تزریق بوتاکس زیر پوست دیگر توانایی اخم کردن و ایجاد چین و چروک روی صورتشان را ندارند و این باعث جذاب‌تر شدن چهره‌شان می‌شود. از طرف دیگر عده‌ای به این نتیجه رسیدند که این کار برای بدن مضر است و بوتاکس نوعی سم است که تزریق آن به بدن کار درستی نیست. در این گزارش شما را با این پدیده قرن آشنا می‌کنیم.

بوتاکس نام یک پروتئین است که توسط باکتری کلسیتریدیوم بوتولینیوم و گونه‌های مرتبط تولید می‌شود که با نام سم بوتولینیوم شناخته می‌شود. این باکتری به وفور در خاک مشاهده شده و حتی درون خانه روی کف و فرش نیز می‌توان آن را پیدا کرد. برخی از محصولات غذایی مثل عسل نیز حاوی مقادیری از این باکتری هستند. در حقیقت این باکتری 7 نوع پروتئین با نام‌های A تا G تولید می‌کند که از نوع‌های A و B برای درمان اسپاسم عضلانی و زیبایی در پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. نوع A این پروتئین با نام‌های تجاری ژِوو، ژئومین و بوتاکس شناخته می‌شوند.

بوتاکس صورت چیست - مسعود جعفری

اولین بار در دهه ۱۹۶۰ دکتر آلن اسکات در آمریکا برای اهداف درمانی و به عنوان شل کننده عضلات در درمان بلفارواسپاسم (پلک زدن غیر قابل کنترل) و استرابیسم (انحراف چشم) مورد استفاده قرار گرفت. استفاده از بوتاکس برای مقاصد زیبایی به طور اتفاقی کشف شد. در اواخر دهه ۱۹۸۰ چشم پزشک کانادایی دکتر جین کارو‌تر با سیل مراجعه بیمارانی مواجه شد که برای درمان گرفتگی عضلات پلک تحت درمان وی بودند. این افراد از دکتر می‌خواستند که چشم سالمشان را هم تحت درمان بوتاکس قرار دهد چرا که تزریق بوتاکس چین و چروک‌های گوشه خارجی چشم آن‌ها را برطرف کرده و باعث شده بود که صورت آن‌ها از یک طرف جوان‌تر به نظر برسد! از شانس خوب دکتر جین کارو‌تر، همسر او متخصص پوست بود و فعالیت‌های این دو نفر در کنار هم باعث شد که امروزه آن‌ها به عنوان پیشگامان صنعت زیبایی شناخته شوند.

یکی از نگرانی‌هایی که در مورد بوتاکس صورت وجود دارد این است که تزریق ماده‌ای سمی و یا حتی در مواردی کشنده عاقلانه نیست. اما در حقیقت این ماده در واقع یکی از مطمئن‌ترین داروهای شناخته شده توسط بشر است. با وجود بیش از ۴۰۰۰ مقاله و تحقیق و بیش از ۶ میلیون تزریق در سال فقط در ایالات متحده آمریکا، برای خرید مقدار بوتاکسی که بتواند یک شخص بالغ را از پا در آورد، باید خانه‌تان را دوباره رهن بگذارید. فقط ۱ گرم از باکتری بوتولینیوم خالص برای مصرف یکسال بوتاکس کل دنیا کافی است.

موارد منع استفاده از بوتاکس:

از سال 2002 استفاده از بوتاکس توسط سازمان غذا و دارو آمریکا (FDA) برای محدوده سنی 18 تا 65 تایید شده است. البته در موارد زیر باید از تزریق این ماده خودداری کرد:

  • اگر فرد نسبت به ذرات موجود در بوتولینیوم حساسیت داشته باشد یا از درگذشته از یکی از برندهای دیگر این ماده مثل میوبلاک، ژئومین یا دیسپورت استفاده کرده و نسبت به آن‌ها حساسیت از خود نشان داده باشد

2- اگر فرد بیماری اختلالات انعقادی داشته باشد.
3- اگر فرد از داروهای ضد انعقاد خون استفاده می‌کند.
4- در دوران حاملگی باشد.
5- مبتلا به بیماری MS ، میاستنی گراویس، نفروپاتی و یا نارسایی کلیه باشد.
6- بیماری‌های قلبی و عروقی حاد داشته باشد.
7-برای افرادی که ضعف ایمنی یا کسانی که عفونت فعال دارند.
8- واکسیناسیون در 2 هفته اخیر داشته باشد.
9- کسانی که بدون دلیل مشخص مبتلا به بیماری فلج عضلانی هستند.

مکانیزم عملکرد بوتاکس صورت :

بوتاکس پس از ورود به درون بدن یکی از پروتئین های موثر برای انتقال پیام عصبی بین نورون ها را از کار می‌اندازد. به عبارت دیگر این ماده با ترکیب با استیل کولین که به عنوان انتقال دهنده پیام بین نورون‌ها در بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد، این ماده را بی اثر کرده و  درنتیجه پیام عصبی انقباض به ماهیچه هدف نمی‌رسد و ماهیچه منقبض نمی‌شود.

بوتاکس صورت چیست - مسعود جعفری

کاربردهای دیگر بوتاکس صورت:

امروزه بوتاکس صورت بیش از ۲۰ کاربرد شناخته شده دارد و در ۸۵ کشور مختلف دارای مجوز مصرف است. از سال 2018 تزریق بوتاکس رایج‌ترین عمل زیبایی انجام شده در آمریکا بوده است. بنا به گزارش انجمن جراحان پلاستیک آمریکا تعداد 4/7 میلیون عمل در سال 2018 در آمریکا انجام شده است. شکل زیر تعداد موارد استفاده از بوتاکس صورت را در آمریکا برای گروه سنی های مختلف در سال‌های 2011 تا 2015 نشان می‌دهد.

برای انجام فوق العاده ی بوتاکس صورت و دریافت مشاوره پوست و مو رایگان به کلینیک پوست و موی دکتر مسعود جعفری بهترین کلینیک زیبایی در زعفرانیه مراجعه کنید.

بوتاکس صورت

1- جلوگیری از تعریق بیش از اندازه

تزریق بوتاکس زیر بغل برای جلوگیری از تعریق بیش از اندازه زیربغل هم بکار می‌رود. بسیاری از بازیگران و افراد مشهوری که نمی‌خواهند با لباس‌های خیس از عرق بر روی فرش قرمز توسط عکاسان شکار شوند از این کاربرد بوتاکس بهره می‌گیرند. اگرچه بوتاکس برای توقف عملکرد غدد عرق در هر جایی از بدن می‌تواند بکار رود، به طور گسترده برای کاهش فعالیت غدد چربی و عرق صورت و بهبود جوش و کاهش منافذ باز پوست استفاده می‌شود.

2- کمک به درمان میگرن

بوتاکس می‌تواند در درمان میگرن مزمن و نقاط حساس و دردناک موثر باشد که این تاثیر نه فقط با شل کردن عضلات تحت تنش، بلکه با اثر مستقیم بر گیرنده‌های درد و آزاد سازی ناقل‌های عصبی درد درگیر در فرایند بروز میگرن امکان پذیر می‌شود.

3- کمک به لاغری

لاغری موضعی ماهیچه ساق پا یکی دیگر از موارد کاربرد با استفاده از عوارض جانبی تزریق بوتاکس است که باعث می‌شود بتوانید چکمه‌های ساق بلند تنگ را به راحتی بپوشید، اما این روش متداول نیست و یادتان باشد بوتاکس دارویی است که باید با نسخه پزشک استفاده شود و طبق قوانین جدید تنها باید پس از مشاوره رودررو با پزشک با تجربه زیبایی و یا جراح زیبایی در مراکز پزشکی انجام شود.

4- لاغر کردن ماهیچه فک

قابل توجه کسانی که زیاد آدامس می‌جوند! لاغری فک با بوتاکس اولین بار در کره جنوبی انجام شد و پس از آن امروزه به کشورهای غربی نیز راه یافته است. مصرف بیش از حد آدامس یا دندان قروچه شبانه می‌تواند باعث بزرگ شدن عضلات کناری صورت شود و ظاهری مربع مانند در فک ایجاد کند. استفاده از درمان بوسیله بوتاکس صورت در عضلات جونده می‌تواند شکل بیضی را به پایین صورت بازگرداند و باعث بهبود درد مفاصل گیجگاهی- فکی (TMJ) در افرادی که مشکل فک دارند، شود.

نکاتی مهم در مورد بوتاکس که بهتر است پیش از انجام آن بدانید.

  • توجه کنید که بوتاکس صورت خطوط اخم و چین و چروک را از بین نمی‌برد!!!

بسیاری از افراد جامعه تصور می‌کنند که با انجام تزریق بوتاکس صورت تمامی چین و چروک و خطوط اخم از صورت آن ها برداشته خواهد شد، اما باید بدانید که برای بسیاری از افراد، استفاده از بوتاکس اغلب کارکرد نگهدارنده دارد تا بازیابی کننده. به عبارت دیگر استفاده از بوتاکس صورت باعث می‌شود تا از انقباض ماهیچه های صورت و درنتیجه عمیق تر شدن چین و چروک ها  و تشکیل خطوط جدید جلوگیری به عمل آید اما بوتاکس توانایی این را ندارد تا خطوط اخم و چین و چروک تشکیل شده را ناپدید کند به معنای دیگر بوتاکس چروک های دینامیکی را از بین می برد اما چین های عمیق و استاتیک ممکن است به درمان های جایگزین مثل تزریق ژل یا فیلرها نیاز داشته باشند. بنابراین تزریق هرچه سریعتر انجام گیرد، بیشتر میتواند از تشکیل این خطوط بر روی صورت جلوگیری به عمل آورد. به همین علت است که استفاده از بوتاکس صورت به سمت محدوده سنی 20 تا 30 سال رفته است.

  • تاثیر بوتاکس مقطعی است.

یک دیگر از باورهای غلط مراجعین به کلینیک های زیبایی این است که با یک بار استفاده از تزریق بوتاکس همانند سایر عمل‌های زیبایی می‌توان برای سالهای متمادی پوستی جوان داشت اما برخلاف تصور این عده مدت ماندگاری اثر این ماده بین 3 تا 4 ماه است و وابسته به عوامل زیر این مدت میتواند تغییر کند:

  • سن فرد: در افرادی که سن بالاتری دارند به دلیل تراکم ماهیچه ای کمتر، اثر بوتاکس سریعتر از افراد جوانتر از بین می‌رود.
  • ساختار صورت فرد
  • استعمال سیگار
  • رژیم غذایی
  • مدت زمانی که پوست در معرض تابش خورشید قرار می‌گیرد

در هر صورت توصیه می‌شود از تزریق بوتاکس در یک ناحیه در بازه‌های زمانی کمتر از 3 ماه پرهیز شود. اگر هر3 ماه به مدت یک سال تزریق بوتاکس انجام شود، به تدریج فواصل تزریق های بعدی بیشتر می‌شود، یعنی عملا با تزریق بوتاکس کمتر اثرات طولانی‌تری حاصل می‌شود.

  • باید از انجام دادن بعضی از فعالیت ها پس از بوتاکس تا مدتی محدود جلوگیری کرد.

مراقبت های پس از تزریق بوتاکس چیست ؟  تا دو ساعت باید از خم کردن سر به سمت جلو جلوگیری کرد و تا 6 ساعت بعد از تزریق از فعالیت ورزشی صرف نظر و از استعمال ایبوبروفن که باعث التهاب در نواحی تزریق بوتاکس می‌شود، جلوگیری کرد. علاوه بر این توصیه می‌شود هرگونه فعالیت ورزشی سنگین تا روز بعد به تعویق بیفتد. علاوه بر این يك هفته قبل از درمان بوتاكس صورت، استفاده از هر گونه مشروبات الكلی قدغن می باشد .

پرسش و پاسخ بوتاکس صورت

عوارض بوتاکس

عوارض پس از تزریق بوتاکس معمولا به سبب اشتباهات در تزریق کردن ایجاد می‌شود. برای مثال اگر بوتاکس در نقاط صحیح تزریق نشود یا دوز دارو مناسب نباشد و بیش از حد تزریق شود، دارو بسیار رقیق شده باشد و پخش شود یا نقاطی که تزریق می‌شود فشار و ماساژ داده شود یا اگر از داروهای تقلبی و غیر استاندارد استفاده شود و تزریق به‌وسیله اشخاص غیر متخصص و در مکان‌های نامناسب مثل آرایشگاه‌ها صورت گیرد، احتمال ایجاد عارضه افزایش پیدا می‌کند و اگرنه بوتاکس به خودی خود کارایی بسیار خوبی دارد و عارضه چندانی ندارد.

اما در حالت کلی عارضه های درد و عفونت در ناحیه تزریق، التهاب، تورم، خونریزی، کبودی اندک و یک مقدار افتادگی پلک دیده شود. بعضی از این عوارض می‌تواند به دلیل حساسیت به بوتاکس باشد که در هر صورت بهتر است پزشک را در جریان این نوع عوارض قرار داد.

چگونه میتوان از عوارض بوتاکس جلوگیری کرد؟؟

با استفاده از 5 نکته زیر می‌توان عوارض ایجاد شده از بوتاکس را تقلیل داد و از بیشتر آن ها جلوگیری کرد:

  • مطمئن شوید که پزشک معالج تخصص کافی را در تزریق بوتاکس دارد. سالن های زیبایی مکانی مناسبی برای تزریق بوتاکس نیستند چرا که در صورت اشتباه تخصص و ابزار لازم برای بهبودی بیمار را ندارند.
  • پیش از تزریق در مورد پیشینه بیماری های خود با پزشک معالج صحبت کنید.
  • در مورد داروها، ویتامین ها و مکمل هایی که استفاده میکنید با پزشک صحبت کنید، چرا که ترکیب این مواد با بوتاکس گاهی عوارض جدی برای مراجعه کننده ایجاد می‌کند.
  • به دقت به توصیه های قبل و بعد از تزریق پزشک توجه کنید.
  • در صورتی که عوارضی پس از تزریق مشاهده کردید، آن‌ها را به پزشک اطلاع دهید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد بوتاکس به متخصص پوست و مو و کلینیک پوست و مو و زیبایی و لیزر دکتر جعفری مراجعه کنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

فیسبوک
توییتر
لینکدین
ایمیل
تلگرام
فیسبوک
توییتر
لینکدین
ایمیل
تلگرام

شما می توانید همین الان اولین مشاوره رایگان خود را رزرو کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

زعفرانیه - خیابان آصف (اعجازی) - جنب بانک ملت - طبقه ۲ پلاک ۳۷