نکات بعد از لیزر موهای زائد

لیزرموهای زائد گزینه ای مناسب برای افرادی است که از درمان مو های زائد خود با اپیلاسیون، بند زدن یا تیغ زدن خسته شده اند. در سال های اخیر لیزر موهای زائد یکی از روش های درمانی پر استفاده و رایج بوده است. با رعایت نکات ساده بعد از درمان شامل مراقبت از پوست به مناطق لیزر شده کمک می کند بهبود یابند. این نکات را در سه گروه مراقبت های پوستی، ناراحتی و مشکلات بعد از لیزر و استفاده از محصولات مناسب دسته بندی کرده ایم. با مطالعه ی این مقاله با کلیه ی نکات بعد از لیزرموهای زائد آشنا خواهید شد.

لیزر موهای زائد

1-درمان ناراحتی های بعد از لیزر موهای زائد

از بسته های یخ برای بی حس کردن منطقه تحت درمان استفاده نمایید.

ممکن است ناراحتی کوچک و جزئی مانند یک آفتاب سوختگی ملایم را بعد از درمان حس کنید. هم چنین ممکن است آن ناحیه پوست دچار قرمزی و تورم شده باشد.یخ و پک های سرد یک راه آسان برای کاهش این درد است. ممکن است پزشک این پک را در اختیار شما قرار دهد یا خودتان می توانید این پک را تهیه کنید و بسته یخ را قبل از قرار ملاقاتتان در فریزر قرار دهید.

• قبل از استفاده از پک های یخ آن را در یک حوله قرار دهید.قرار دادن ان به طور مستقیم روی پوست خود می تواند سببی برای التهاب باشد.
  • بر روی ناحیه تحت درمان به مدت ده دقیقه و سه بار در روز کمپرس سرد قرار دهید. بین دوره های یخ گذاشتن حداقل یک ساعت فاصله دهید. اگر مدت خیلی طولانی یخ را روی پوست رها کنید، گردش خون را در ناحیه تحت درمان کاهش می دهد و مدت زمان بهبودی را طولانی می کند.

لیزرموهای زائد

برای کاهش قرمزی و تورم بعد از لیزر موهای زائد از ژل آلوئه ورا استفاده نمایید.

به سادگی این ژل ها را می توانید در داروخانه تهیه نمایید. این ژل به برطرف کردن قرمزی و تورم پوست کمک می کند. ژل آلوئه ورا را در یخچال نگهداری کنید تا تاثیر بهتری بر ناحیه مورد نظر بگذارد. در صورت امکان از ژل الوئه ورای تازه استفاده کنید زیرا اثرگذاری آن بیشتر است.

• ژل آلوئه ورا را مستقیما به ناحیه ای که لیزر انجام شد بزنید و چند دقیقه صبر کنید تا به طور کامل جذب شود. پس از این که ژل شروع به خشک شدن نمود می توانید مقدار اضافی روی سطح پوست را با یک پارچه تمیز، نرم و مرطوب بردارید. هر چند پاک نکردن مقداری از ژل هم برای پوست ضرری نخواهد داشت اما احتمال برخورد ان با لباس هایتان کم خواهد شد. این کار را دو تا سه بار در روز تکرار نمایید تا قرمزی و تورم برطرف شود.

لیزرموهای زائد

اگر یخ و آلوئه ورا مفید نبود می توانید از مسکن استفاده کنید.

بسیاری از افراد یخ و آلوئه ورا را برای کاهش درد کافی می دانند ولی بعضی افراد نیاز به مصرف مسکن می بینند تا درد را زود تر برطرف کنند.

• در روز اول پس از درمان از مسکن استفاده نمایید.اگر درد ادامه یافت با پزشک خود تماس بگیرید. آسپرین و ایبوپروفن برای بعد از درمان با لیزر توصیه نمی شوند زیرا سبب کاهش غلظت خون می شوند بهتر است از استامینوفن استفاده نمایید.

2-مراقبت از پوست

ناحیه تحت درمان را در مقابل خورشید محافظت کنید.

نور خورشید می تواند سبب التهاب پوست شود و قرمزی و تورم پوست را افزایش دهد.آسان ترین راه برای مقابله با این مشکلات این است که از قرار گرفتن زیر نور مستقیم آفتاب خودداری نمایید. اگر لازم است بیرون روید مطمئن شوید ناحیه درمان شده را با لباس پوشانده باشید. اگر صورتتان را درمان کرده اید از یک کلاه استفاده نمایید.

چراغ های UV مصنوعی مانند اتاقک های برنزه نیز باید تا بهبودی تمامی ناراحتی های پوستی اجتناب شوند. از تابش آفتاب مستقیم باید حداقل برای دو هفته پس از درمان پرهیز کنید. اما بعضی از پزشکان معتقدند بهتر است شش هفته از آفتاب دوری کنید.

از یک کرم ضد آفتاب با SPF حداقل 30 استفاده نمایید. اگر تعریق می کنید حتما کرم ضدآفتاب را تمدید نمایید تا تاثیر گذاری آن حفظ گردد.

لیزرموهای زائد

در میان دوره های درمان مو ها را بیرون نکشید!

بیرون کشیدن موها با اپیلاسیون، موچین یا بند زدن سبب بی اثر شدن لیزر و رشد دوباره فولیکول ها می شود.در میانه دوره های درمانی می توانید با تیغ زدن مو ها آن ها را رفع کنید.

• یک روز قبل از جلسه های لیزر درمانی موهای خود را با تیغ بتراشید تا رشد آن ها فعال شود و اثر لیزر بر ان ها در بیشترین حد خود قرار گیرد.

لیزرموهای زائد

از قرار دادن پوست در معرض گرمای زیاد خودداری نمایید.

در درمان با لیزر از حرارت برای از بین بردن فولیکول مو استفاده می شود. به همین خاطر قرار دادن پوست در معرض گرمای بیشتر می تواند سبب افزایش التهاب گردد. قرار گرفتن در معرض آب گرم، سونا و اتاق های بخار برای حداقل چهل و هشت ساعت ممنوع هستند.

• برای شستشوی منطقه درمان شده می توانید از آب ولرم متمایل به خنک استفاده نمایید تا کاملا بهبود یابد.

لیزرموهای زائد

از ورزش و فعالیت های سنگین تا دو روز بعد از لیزرموهای زائد اجتناب کنید.

بالا رفتن دمای بدن به دلیل ورزش می تواند سبب التهاب منطقه لیزر شده شود. بهتر است چهل و هشت ساعت بعد از لیزر موهای زائد از این گونه فعالیت ها خودداری کنید.

• ورزش های سبک مثل قدم زدن موردی ایجاد نمی کنند ولی سعی کنید از بالا رفتن دمای بدن به مقدار زیاد جلوگیری شود.

3-استفاده از محصولات مراقبتی مناسب

منطقه درمان شده را با یک پاک کننده مناسب تمیز نمایید.

تمیز نگه داشتن پوست اهمیت زیادی دارد.بهتر است از یک پاک کننده ملایم یا از پاک کننده های مناسب پوست های حساس استفاده نمایید. می توانید به دوش گرفتن و حمام های عادی ادامه دهید فقط مراقب باشید دمای آب بالا نباشد.

• می توانید ناحیه تحت درمان را یک تا دو بار در روز بشویید. اگر مرتبا ناحیه را بشویید ممکن است سبب افزایش قرمزی یا ناراحتی آن شوید. بعد از دو تا سه روز اگر قرمزی برطرف شد می توانید به روتین معمول مراقبت از پوست باز گردید.

لیزرموهای زائد

از یک مرطوب کننده مخصوص پوست های حساس استفاده نمایید.

پس از لیزر مو های زائد پوستتان از قبل حساس تر خواهد شد.هم چنین زمانی که در حال بهبودی است احساس خشکی خواهید کرد.استفاده از یک مرطوب کننده مناسب پوست های حساس کمک می کند این احساس خشکی برطرف شود بدون این که التهاب ایجاد کند.

• پس از لیزرموهای زائد می توانید دو بار در روز از مرطوب کننده استفاده نمایید.فقط توجه نمایید که به آرامی کرم را بر موضع استفاده نمایید.مالیدن محکم و زیاد پوست، ممکن است سبب التهاب شود.
  • از یک مرطوب کننده فاقد چربی استفاده کنید که باعث می شود منافذ پوست تمیز و خالی شوند و بهبودی را سرعت می بخشد.

لیزرموهای زائد

از آرایش و محصولات پوستی متعدد استفاده نکنید.

اگر درمان با لیزر را بر پوست صورتتان انجام داده اید در روز اول نباید از محصولات آرایشی استفاده نمایید زیرا سبب التهاب پوست خواهد شد. بهتر است از محصولات کمتری بر پوستتان استفاده نمایید.

پس از بیست و چهار زمانی که قرمزی برطرف شد می توان آرایش نمود. هم چنین باید از محصولات مراقبت پوستی موضعی مثل کرم های ضد آکنه تا بیست و چهار ساعت استفاده نکنید و پس از برطرف شدن قرمزی می توانید مصرف ان را ادامه دهید.

لیزرموهای زائد

در انتها باید بدانید که لیزر مو های زائد در صورتی که دنبال نشود نتیجه مناسبی نخواهد اشت و نتایج آن ضعیف و موقت خواهد بود زیرا در یک جلسه تمام مو های زائد برطرف نمی شود و نیاز به سه تا هشت جلسه درمان برای برطرف کردن کامل مو ها پیشنهاد می شود.

مو دارای چرخه طبیعی رشد می باشد و باید بعد از چهار تا شش هفته درمان با لیزر را تمدید نمود.کلینیکی که به ان مراجعه می کنید وقت بعدی را برای شما تنظیم خواهد کرد.

لیزرموهای زائد جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد لیزرموهای زائد به متخصص پوست و مو و کلینیک پوست و مو و و زیبایی و لیزر دکتر مسعود جعفری مراجعه کنید.