مزوتراپی چیست؟

مزوتراپی از کلمات یونانی Meso به معنای میان و Therapeia به معنی درمان پزشکی می‌آید و یک عمل پزشکی زیبایی غیر جراحی است که طی آن گروهی از مواد فعال بیولوژیک از طریق سوزن های بسیار ریز، در حجم بسیار کم و در دفعات زیاد به درون پوست تزریق می­شوند. این مواد می توانند شامل انواع ویتامین ها و فاکتورهای رشد باشند. افرادی که تحت درمان با مزوتراپی قرار می گیرند باید بدانند که این روش موقتی بوده و باید چند جلسه برای درمان مراجعه کنند. معمولا فواصل تزریق در نوبت های اول کوتاه تر و در نوبت های بعدی، طولانی تر است.

مزوتراپی برای جوانسازی پوست، کم رنگ کردن لکه های پوستی و لکه های بارداری، لیفتینگ پوست، ذوب کردن سلولیت ها و چربی های اضافه و درمان ریزش مو و تقویت مو بیشترین کاربرد را دارد. میزان پاسخ گویی و عوارض مزوتراپی از فردی به فرد دیگر متفاوت و غیرقابل تشخیص است.

آب کننده چربی غبغب

معمولا اعضای قسمت پایین صورت هر فرد شامل لب پایین، چانه و قسمت زیر چانه و چین ناحیه چانه و گردن، زوایای خاص و استانداردی دارند که در بیشتر افراد مشابه است اما در برخی افراد به دلایل خاصی این اندازه‌ها و زوایا استاندارد نیست و باعث می‌شود غبغب حالت غیرطبیعی و برآمده داشته باشد. در چنین حالتی توازن موجود در بین اجزای صورت به هم خورده و زیبایی هر کدام از اجزای صورت تحت تاثیر می گیرد .وجود غبغب در افراد چهره­ را تحت تاثیر قرار داده و منجر به کاهش اعتماد به نفس در آنها می­شود.

در حالت کلی وجود هرکدام از سه عامل زیر می تواند ایجاد کننده این مشکل باشد:

1-تجمع چربی در زیر چانه: یکی از شایع ترین علل موجود در حجیم شدن ناحیه زیر چانه تجمع سلول های چربی در زیر پوست این ناحیه است که باعث بزرگی و افتادگی غبغب می گردد.

2-مشکلات اسکلتی: مشکلاتی همانند کوچک بودن چانه و یا عقب تر بودن آن نسبت به حد حالت نرمال در دیگر افراد نیز می تواند باعث بزرگ تر دیده شدن غبغب گردد.

3- افتادگی و شل شدگی پوست گردن: با افزایش سن میزان تولید کلاژن و الاستین در سطح پوست به شدت کاهش می یابد و به تبع آن پوست بدن انسان حالت کشیدگی و سفت بودن خود را از دست داده  و به اصطلاح دچار افتادگی می شود و خطوط چروک بسیاری در زیر گردن ظاهر می گردد .

مزوتراپی یکی از روش­های درمان غبغب است. در این روش پزشک محلولی را مستقیماً در لایه‌های چربی و بافت پیوندی تزریق می‌کند. این یک روش غیر تهاجمی بوده و بدون درد است. با این وجود بعضی بیماران ترجیح می­دهند از کرم بی حسی قبل از درمان استفاده کنند.

کلینیک پوست و مو- غبغب

شفاف کننده و ضد لک

با افزایش سن به علت کاهش سطح کلاژن پوست و به دلیل عوامل محیطی نظیر نور خوشید و اشعه­ی ماورابنفش، پوست صورت دچار لک­­ هایی می­شود که زیبایی فرد را تحت تاثیر قرار می­دهد. همچنین در بانوان در دوران بارداری و نیز بعد از زایمان، امکان به وجود آمدن لک ­هایی در پوست فراهم می شود که این موضوع برای بانوان به علت تاثیر گذاشتن بر زیبایی ظاهری مطلوب نیست.

یکی از روش های درمان لکه های به وجود آمده در صورت به علت عوامل مختلف، استفاده از مزوتراپی است. این روش یک روش غیر جراحی است که در حین آن پزشک دارو را  که ترکیبی از مواد سازنده و ترمیم کننده پوست هستند، با ایجاد بی حسی موضعی بصورت متعدد به عمق چند میلیمتری پوست تزریق می کند. داروی تزریق شده کلاژن و الاستین پوست را که به دلایل مختلف افت کرده است، تحریک کرده  و منجر به تولید مجدد و شفاف سازی پوست می گردد. داروهای مورد استفاده در مزوتراپی شامل داروهای هومیوپاتی، عصاره های گیاهی، ویتامین ها، مواد معدنی و آمینو اسیدها هستند.

درمان لک های صورت با مزوتراپی یا هر روش دیگر ، ابتدا نیاز به ارزیابی لک از نظر عمق و نوع لک و مدت زمان آن و ارتباط آن با سایر فاکتور ها دارد. بعد از بررسی های لازم، چناچه قابل درمان باشد، درمان مزوتراپی تا حدی مناسب است چرا که ماده مؤثر مستقیماً به لک وارد می شود.

عوارض انجام مزوتراپی نادر است، با این وجود برخی افراد ممکن است دچار خارش، کبودی، سرگیجه و درد شوند و احساس کسالت داشته باشند.

کلینیک پوست و مو- پوست

ضد ریزش مو

مردها به دلیل الگوی طاسی مردانه، بیشتر از زنان در معرض ریزش مو هستند. به همین علت میزان کاشت مو در آقایان بیشتر است. برای گرفتن نتیجه بهتر از کاشت مو، پیشنهاد می کنیم حتما از مزوتراپی بعد از کاشت مو استفاده کنید. اما نازک شدن و ریزش مو در زنان، متداول و هم چنین ناراحت کننده است. ممکن است دلایلش موقتی باشد، مانند کمبود یک ویتامین.

فشار جسمی و تاثیرات دوران بارداری نیز از علل ریزش مو است. موی بلند، کوتاه و یا براق بیش از آنچه تصور می شود برای خانم ها مهم است و برای بسیاری از خانم ها مو بیانگر شخصیت آنهاست. اگر موهای یک خانم شروع به ریزش کند، برای وی بسیار ناراحت کننده و ترسناک خواهد بود. روش­های مختلفی برای درمان ریزش مو وجود دارد، یکی از این روش­ها درمان به وسیله مزوتراپی مو است.

کلینیک پوست و مو- مو

مزوتراپی از طریق رساندن مواد مغذى و ویتامین ها، بهبود جریان خون، تحریک رویش مو، بهبود سبوره و خارش منجر به کاهش ریزش مو می شود.  در این روش محلولی از عصاره های گیاهی، داروها، ویتامین ها و … در مقادیر میکروسکوپی به پوست سر تزریق می شود. در واقع به جای اینکه از راه دهان خورده شود مستقیما به داخل پوست تزریق می شود. تزریق های متعدد توسط دستگاه مزوتراپی در فواصل منظم در پوست صورت می گیرد. در نهایت مزوتراپی با افزایش سطح کلاژن پوست، موجب تقویت و کاهش ریزش مو می گردد.

یکی دیگر از موادی که باعث افزایش رشد مو ها می شود بیوتین است. برای آشنایی بیشتر با بیوتین به مقاله ” تاثیر بیوتین بر پوست و مو ” مراجعه کنید.

کلینیک پوست و مو- مو

عوارض مزوتراپی

همان طور که گفته شد مزوتراپی روشی است که شامل تزریق مواد فعال به بافت زیر جلدی به منظور درمان چندین بیماری موضعی پزشکی و زیبایی است. علیرغم اینکه به عنوان یک روش نسبتاً ایمن استفاده می شود، یک سری از واکنش های نامطلوب به دلیل کاربرد گسترده و عدم وجود فرآیندهای استانداردسازی می تواند رخ دهد.
در زیر به چند نمونه از عوارض مزوتراپی اشاره می کنیم:

1- مشکلات گوارشی

مزوتراپی درمانی است که موجب آب شدن بافت های چربی می شود و بدن مجبور به تجزیه چربی و دفع آن می شود. این فرایند ممکن است باعث مشکلات گوارشی و یبوست در برخی از بیماران شود.

2- عفونت

با توجه به اینکه در این روش از سوزن استفاده می شود. از همین رو ممکن است محل تزریق در برخی از بیماران عفونت کند. این عفونت ممکن است به دلیل این باشد که محل مورد نظر به درستی تمیز و محافظت نشود. استفاده از بانداژهای استریل و تمیز کردن محل های تزریق با الکل از عفونت محل تزریق جلوگیری می کند.
در موارد نادر تزریقاتی که در طول درمان مزوتراپی انجام می شود ممکن است باعث عفونت پوستی شود. اگر درمان تحت شرایط غیربهداشتی انجام شود، عفونت ها شایع تر می شوند. انتخاب یک کلینیک زیبایی معتبر تضمین می کند که درمان ایمن است و باعث عفونت پوستی نمی شود.

3- مشکلات به وجود آمدن آلرژی

واکنش های آلرژیک به تزریق ممکن است پس از درمان مزوتراپی رخ دهد. تزریق ها در لایه میانی پوست که با نام مزودرم نیز شناخته می شود، انجام می شود. برخی از افراد ممکن است به ترکیبات تزریق آلرژی داشته باشند، زیرا همه ترکیبات مواد طبیعی نیستند.
علائم به صورت تورم و قرمزی شدید پوست ظاهر می شود. تورم و قرمزی پوست از جمله عوارض مزوتراپی است، اما اگر بیمار نسبت به این موضوع حساسیت داشته باشد، این عوارض تشدید می شود.

4- تغییر رنگ پوست

تزریق مزوتراپی ممکن است باعث تغییر رنگ پوست شود. تغییر رنگ در افراد دارای پوست تیره از احتمال بیشتری برخوردار است. این عارضه در اکثر مواقع موقت است و جای نگرانی ندارد.
خطرات و عوارض مزوتراپی در مقایسه با سایر روش های زیبایی بسیار کم است. روش های لیپوساکشن شامل جراحی می شود و جراحی خطرات و عوارض متعددی دارد. مزوتراپی هیچ خطر جدی ندارد و این یکی از دلایلی است که بسیاری از بیماران مزوتراپی را به جای لیپوساکشن انتخاب می کنند.

یکی دیگر از عواملی که ممکن است این روش باعث ایجاد عوارض شود، کیفیت و نوع موادی که استفاده می کنند است. حتما قبل از مراجعه به مراکز، از اعتبار  کلینیک مورد نظر، و از این نظر که از بهترین مواد مزوتراپی پوست استفاده می کنند اطمینان حاصل فرمایید.

مشاوره پوست و مو - دکتر مسعود جعفری

مزایای مزوتراپی

مزوتراپی مزایای زیادی دارد، به همین دلیل است که به عنوان یکی از محبوب ترین درمان های زیبایی شناخته می شود. پوست را آبرسانی می کند و در عین حال درخشندگی بی نظیری به آن می بخشد. بهترین ویژگی موجود در این درمان شگفت‌انگیز، دارا بودن سطح بالایی از آنتی اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها و اسید هیلورانیک است. و با ترکیبی از مواد فعال، پوست شما بازسازی شدیدی را دریافت می‌کند و به طور کلی تقویت می‌شود.

این فواید به لطف درمان شگفت انگیزی است که با چندین جلسه، احساس و ظاهری باورنکردنی به پوست شما می دهد.

مزوتراپی یک روش کم تهاجمی است، به این معنی که نیازی به برش، بیهوشی عمومی، اسکار یا زمان استراحت ندارد. در نتیجه، برای افرادی که در حال انجام فعالیت روزانه هستند عالی است. زیرا می‌توان آن را در طول ساعت ناهار یا هر زمانی در طول روز شلوغ شما تکمیل کرد. این به طور موثر تعدادی از نگرانی های رایج پوست را در کمتر از 10 تا 30 دقیقه اصلاح می کند.

زمان ریکاوری مزوتراپی چقدر است؟

از آنجایی که مزوتراپی غیر تهاجمی است، معمولاً هیچ زمان قطعی برای ریکاوری وجود ندارد. بسیاری از افراد می توانند بلافاصله به فعالیت های عادی خود بازگردند. برخی دیگر ممکن است به دلیل تورم و درد در محل های تزریق نیاز به یک روز مرخصی داشته باشند.

آیا من کاندید مناسبی برای مزوتراپی هستم؟

مزوتراپی برای افرادی ایده آل است که از سلامت کلی خوبی برخوردارند، اما از ظاهر خطوط ریز، چین و چروک، بافت ناهموار، ریزش مو، کم آبی یا افتادگی پوست رنج می برند و می خواهند تغییر رنگ ظاهری را آغاز کنند.

برای تعیین کاندیداتوری خود برای این روش و ایجاد یک برنامه درمانی شخصی، از شما استقبال می کنیم که برای مشاوره پوست و مو رایگان با همکاران ما در کلینیک پوست و مو دکتر مسعود جعفری، بهترین کلینیک پوست و مو در تهران که برای کمک به بیماران در دستیابی به اهداف زیبایی شناختی خود اختصاص داده شده است، تماس بگیرید.