زعفرانیه - خیابان آصف (اعجازی) - جنب بانک ملت - طبقه ۲ پلاک ۳۷

لکه های کبدی چیست؟ و سریع ترین روش درمان آن

مجله آموزشی

لکه های کبدی چیست؟ و سریع ترین روش درمان آن

فرم دریافت نوبت و ویزیت آنلاین

با سلام و احترام خدمت شما دوست عزیز، شما می توانید با پر کردن فرم زیر برای نوبت دهی و ویزیت آنلاین اقدام کنید.

( حداکثر تا ۲۴ ساعت با شما تماس می گیریم )

لکه های کبدی

لکه های کبدی چیست؟ و سریع ترین روش درمان آن

لکه های کبدی بر خلاف اسمشان ارتباط چندانی به کبد و سلامت آن ندارند. لکه های کبدی  نقاط قهوه ای تیره ، خاکستری یا لکه های سیاه روی پوست هستند. آنها معمولاً در نواحی در معرض آفتاب رخ می دهند. لکه های کبدی همچنین به لکه های پیری، لنتیگو سالخوردگی و لکه های خورشیدی نیز نامیده می شوند.

لکه های کبدی

 در این مقاله به علل ایجاد لکه های کبدی، درمان و پیشگیری از آن می پردازیم و تاثیر لکه های کبدی بر سلامت بدن را بررسی می کنیم. اگر شما هم دچار لکه های کبدی هستید یا می خواهید از بروز لکه های کبدی در سنین بالاتر خودداری کنید این مقاله به شما کمک خواهد کرد.

علت ایجاد لکه های کبدی

لکه های کبدی نتیجه تولید بیش از حد ملانین یا رنگدانه های پوستی است. پزشکان همیشه نمی دانند که چرا لکه های کبدی ایجاد می شوند. پیری پوست، قرار گرفتن در معرض آفتاب یا اشکال دیگر قرار گرفتن در معرض نور ماوراء بنفش (UV)، مانند تخت های برنزه، همه دلایل احتمالی هستند.

شما به احتمال زیاد لکه های کبدی را در مناطقی از پوست خود مشاهده می کنید که بیشترین نور خورشید را دریافت می کنند، از جمله:

  • صورت
  • پشت دست ها
  • شانه
  • قسمت بالای پشت بدن
  • بالای بازوها

لکه های کبدی

احتمال ابتلای چه افرادی به لکه های کبدی بیشتر است؟

لکه های کبدی در افراد با سنین مختلف، جنسیت و نژاد مختلف می تواند رخ دهد. با این حال، لکه های کبدی در افراد با ویژگی خاص زیر بیشتر دیده می شود. این موارد خطر لکه های کبدی شامل:

  • سن بالای چهل سال
  • داشتن پوست روشن
  • سابقه قرار گرفتن طولانی و ممتد در برابر خورشید
  • سابقه برنزه کردن طولانی

لکه های کبدی چه نشانه ای دارند؟

لکه های کبدی از قهوه ای روشن تا رنگ سیاه متغیر است. لکه های کبدی همان بافت بقیه پوست شما را دارند و معمولاً در نواحی در معرض آفتاب ظاهر می شوند. آنها هیچ دردی ایجاد نمی کنند.

پزشک متخصص پوست و مو شما معمولاً با نگاه کردن به پوست ، لکه های سنی را تشخیص می دهد.

اگر نگران باشند که یک لکه تیره همان لکه کبدی نیست ، ممکن است بیوپسی انجام دهند. آنها یک قطعه کوچک از پوست را برداشته و آن را از نظر سرطان یا ناهنجاری های دیگر بررسی می کنند.

روش درمان لکه های کبدی 

لکه های کبدی  خطرناک نیستند و هیچ مشکلی در سلامتی ندارند. درمان ضروری نیست، اما برخی از افراد به دلیل ظاهر خود می خواهند لکه های سنی را از بین ببرند.

لکه های کبدی

پزشک ممکن است کرم های سفید کننده را تجویز کند تا به تدریج لکه های کبدی محو شود. این مواد معمولاً حاوی هیدروکینون یا دارای رتینوئیدهایی مانند ترتینوئین یا بدون آن هستند. کرم های سفید کننده معمولاً چندین ماه طول می کشند تا لکه های سنی از بین بروند.

کرم های سفید کننده و ترتینوئین باعث می شوند پوست شما در برابر آسیب UV حساس تر شود. شما باید در تمام مدت از کرم ضد آفتاب استفاده کنید و بعد از محو شدن لکه ها ، حتی در روزهای ابری ، همچنان به ضد آفتاب زدن ادامه دهید.

روش های پزشکی

لکه های کبدی را با چندین روش پزشکی وجود دارد می توان از بین برد یا کاهش داد. هر روش پزشکی خطر عوارض و عوارض جانبی را به همراه دارد. از متخصص پوست ، جراح پلاستیک یا متخصص مراقبت از پوست بپرسید که کدام روش درمانی برای پوست شما مناسب ترین است.

لیزر با پالس متراکم(intense pulsed light)

طیف وسیعی از امواج نوری را که از روی پوست عبور می کند ساطع می کند و ملانین را هدف قرار می دهد تا لکه ها را از بین ببرد.

لایه برداری شیمیایی

لایه بیرونی پوست شما را از بین می برد تا پوست جدید در جای قبلی رشد کند.

درم ابریشن

لایه های بیرونی پوست را حذف می کند تا پوست جدید در جای آن رشد کند.

کرایوسرجری

لکه های کبدی فرد را با نیتروژن مایع منجمد می کند.

همیشه از محصولات ضد آفتاب استفاده کنید تا پوست را بعد از درمان از آسیب UV محافظت کرده و از بروز مجدد لکه ها جلوگیری کنید.

پیشگیری از لکه های کبدی

لکه های کبدی همیشه قابل پیشگیری نیست با این حال چندین روش وجود دارد که می توانید شانس ابتلا به آنها را کاهش دهید:

لکه کبدی

  • از قرار گرفتن در معرض تابش خورشید بین 10 صبح و 3 بعد از ظهر ، هنگامی که پرتوهای خورشید شدید است، بپرهیزید.
  • هر روز ضد آفتاب استفاده کنید. این ماده باید حداقل 30 درجه از ضریب حفاظت از آفتاب (SPF) برخوردار باشد و دارای حفاظت در برابر UVA و UVB باشد.
  • حداقل 30 دقیقه قبل از قرار گرفتن در معرض آفتاب از ضد آفتاب استفاده کنید. هر دو ساعت یک بار مجدداً تکرار کنید و اگر در حال شنا یا تعریق هستید در فواصل کوتاهتری از محصولات ضد آفتاب استفاده کنید.
  • لباس های محافظ مانند کلاه ، شلوار و پیراهن آستین بلند بپوشید. اینها به محافظت از پوست شما در برابر اشعه ماوراء بنفش کمک می کند.

سخن پایانی

 لکه های کبدی یا لکه های سنی تغییرات بی ضرر در پوست هستند و باعث درد نمی شوند. در موارد نادر ، لکه های سنی می توانند سرطان پوست را برای تشخیص مشکل تر کنند. اغلب می توانید با درمان آنها را حذف یا کاهش دهید. در مورد بهترین گزینه های درمانی برای شما با متخصص پوست و مو صحبت کنید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و انجام مشاوره ی رایگان به کلینیک تخصصی پوست و مو و زیبایی دکتر مسعود جعفری مراجعه نمایید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 4 میانگین: 2.8]

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

فیسبوک
توییتر
لینکدین
ایمیل
تلگرام
فیسبوک
توییتر
لینکدین
ایمیل
تلگرام

شما می توانید همین الان اولین مشاوره رایگان خود را رزرو کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

زعفرانیه - خیابان آصف (اعجازی) - جنب بانک ملت - طبقه ۲ پلاک ۳۷