زعفرانیه - خیابان آصف (اعجازی) - جنب بانک ملت - طبقه ۲ پلاک ۳۷

علل ایجاد و روش های درمان آکنه

مجله آموزشی

علل ایجاد و روش های درمان آکنه

فرم دریافت نوبت و ویزیت آنلاین

با سلام و احترام خدمت شما دوست عزیز، شما می توانید با پر کردن فرم زیر برای نوبت دهی و ویزیت آنلاین اقدام کنید.

( حداکثر تا ۲۴ ساعت با شما تماس می گیریم )

علل ایجاد و روش های درمان آکنه

آکنه چیست؟

آکنه شایع ترین بیماری پوستی است که افراد را در سن های مختلفی درگیر می کند. آکنه معمولا در سنین جوانی رخ می دهد، اما امکان بروز آن در بزرگسالی نیز وجود دارد. چهره، گردن، سینه، پشت بدن و شانه از رایج ترین قسمت های بدن هستند که امکان بروز آکنه در آنها وجود دارد.

 

انواع آکنه

آکنه در شکل های مختلفی ظاهر می شود که در ذیل به آنها اشاره شده است.

1-جوش های سرسیاه: جوش های سرسیاه فولیکول های مو یا منافذی از پوست هستند که توسط سلول های مرده پوست و چربی مسدود شده اند. جوش های سرسیاه  ممکن است در ابتدا آلودگی به نظر برسند که منجر به بسته شدن منافذ پوست شده اند اما در واقع رنگ سیاه آن به علت پوشش فولیکول مو است و معمولا در قسمت های بینی، چانه و پیشانی ایجاد می شوند.

 

2- جوش های سر سفید

همانطور که از اسم آنها مشخص است، این نوع آکنه دارای نوک سفید رنگ کوچکی است که هنگام فشرده کردن تخلیه می شود. جوش های سرسفید و سرسیاه از نوع آکنه های غیر التهابی هستند.

3-پاپول

پاپول به جوش های کوچک اطلاق می شود که قرمز و گرد هستند. معمولا نیز با درد همراهند.

4-جوش چرک دار (جوش چرک دار)

مشابه جوش پاپول است که در مرکز از چرک پر شده است.

5-جوش های زیر پوستی

جوش های زیر پوستی بصورت برآمده زیر سطح پوست ایجاد می شوند و می توانند خیلی دردناک باشند.

 

6-کیست

کیست شدید ترین نوع آکنه است و زمانی پدید می آید که باکتری و چربی در اعماق پوست منجر به بسته شدن منافذ پوست شود. آکنه را می توان به انواع خفیف، متوسط یا شدید طبقه بندی کرد.

علت به وجود آمدن آکنه چیست؟

آکنه زمانی ایجاد می شود که غدد تولید چربی روی پوست که از خشک شدن پوست جلوگیری می کنند، بیش از حد لازم چربی تولید کنند. این چربی اضافه به همراه سلول های مرده ی پوست منجر به بسته شدن منافذ پوست می شوند. در اثر بسته شدن منافذ پوست، منافذ آلوده شده و در نهایت آکنه ایجاد می شود. عوامل زیادی در میزان تولید چربی توسط غدد اثر دارند. یکی از رایج ترین آنها تغییرات در سطح هورمون های بدن است. در دوران بلوغ افزایش سطح هورمون تستوسترون منجر به ایجاد آکنه می شود. همچنین ممکن است زنان نیز در دوران بارداری یا زمان پریود به علت نوسان در سطح هورمون های بدن دچار آکنه شوند. ممکن است آکنه ناشی از شرایط دیگر مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک و داروهای خاص باشد. اغلب اعتقاد بر این است که آکنه به علت عدم رعایت بهداشت به وجود می آید، اما این عقیده صحیح نیست. تمیز کردن پوست کمکی به آکنه نمی کند و حتی در برخی مواقع شستشوی بیش از حد پوست شرایط را بدتر نیز می کند.

 

درمان آکنه

برای آکنه خفیف، بسیاری از درمان های بدون نسخه موجود در قالب کرم ها و ژل ها وجود دارد که می تواند برای کمک به درمان آن استفاده شود. همچنین در برخی روش ها مانند لیزر از نور برای درمان آکنه استفاده می شود.

1-درمان های موضعی: کرم ها و ژل های حاوی پراکسید بنزوئیل در از بین بردن باکتری ها کمک کرده و نیز منجر به کاهش التهاب در پوست می شوند. پراکسید بنزوئیل باید به مدت 20 دقیقه بعد از شستشو به پوست اعمال شود و همچنین باید کل منطقه ی آسیب دیده را پوشش دهد و تنها برای روی آکنه اعمال نشود. پراکسید بنزوئیل ممکن است موجب خشکی و تحریک پوست شود بنابرین باید کنترل شده مصرف شود.

2-آنتی بیوتیک های خوراکی

آنتی بیوتیک های خوراکی معمولا به همراه کرم و ژل مصرف می شوند و ممکن است به چندین هفته برای بهبودی زمان نیاز داشته باشند.

مراقبت های فردی برای آکنه

اقداماتی وجود دارند که شما می توانید برای جلوگیری و کنترل آکنه روزانه انجام دهید.

1- برای شستن صورت خود از صابون ملایم و آب گرم استفاده کنید.

2- به پوست خود اجازه ی تنفس دهید. طبیعی است که برای پوشاندن لکه و جوش های خود از لوازم آرایشی استفاده کنید، اما مطمئن شوید که کرم مورد استفاده فاقد چربی باشد تا منجر به بسته شدن منافذ پوست نشود. همچنین آرایش خود را شب قبل از خواب به طور کامل پاک کنید.

3-بعد از انجام ورزش و یا فعالیت سنگین حتما دوش بگیرید. زیرا عرق روی پوست ممکن است باعث ایجاد آکنه شود.

4- مراقب باشید که ازمحصولات مناسب برای شستشوی موی خود استفاده کنید. کرم ها و ژل ها ممکن است از پوست سر به صورت منتقل شده و منجر به بسته شدن منافذ پوست شوند.

چگونه زخم های ناشی از آکنه کاهش می یابد؟

برخی از انواع آکنه منجر به ایجاد زخم بر روی پوست می شوند. که دستکاری جوش و فشردن آن و در نتیجه آسیب دیدن پوست از عوامل ایجاد زخم بر روی پوست است. برای درمان جای زخم معمولا از جراحی زیبایی یا لیزر استفاده می شود. برای جلوگیری از ایجاد زخم، از فشردن جوش و دستکاری آن جدا خودداری کنید.

 

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 2]

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

فیسبوک
توییتر
لینکدین
ایمیل
تلگرام
فیسبوک
توییتر
لینکدین
ایمیل
تلگرام

شما می توانید همین الان اولین مشاوره رایگان خود را رزرو کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

زعفرانیه - خیابان آصف (اعجازی) - جنب بانک ملت - طبقه ۲ پلاک ۳۷