زعفرانیه - خیابان آصف (اعجازی) - جنب بانک ملت - طبقه ۲ پلاک ۳۷

بررسی ریزش مو، ( علت + راه های جلوگیری از ریزش مو )

مجله آموزشی

بررسی ریزش مو، ( علت + راه های جلوگیری از ریزش مو )

فرم دریافت نوبت و ویزیت آنلاین

با سلام و احترام خدمت شما دوست عزیز، شما می توانید با پر کردن فرم زیر برای نوبت دهی و ویزیت آنلاین اقدام کنید.

( حداکثر تا ۲۴ ساعت با شما تماس می گیریم )

ریزش مو

بررسی ریزش مو، ( علت + راه های جلوگیری از ریزش مو )

تراکم و پرپشتی مو یکی از فاکتور های زیبایی در ظاهر هر فرد به شمار می رود، به همین دلیل ریزش مو باعث از دست دادن اعتماد به نفس در فرد می شود. هر انسان حدود صد هزار تار مو در سر خود دارد و ریزش حدود پنجاه تا صد تار مو در روز طبیعی است چرا موی های ریخته شده با مو های تازه جایگزین می شود، اما زمانی که تعداد تار مو های ریخته شده از این تعداد بیشتر می شود باید نگران اختلالات ریزش مو بود؛ اما

چطور بفهمیم ریزش مو های ما از حالت طبیعی خارج شده؟

آیا برای ریزش مو باید حتماً به پزش مراجعه کنیم؟

چگونه ریزش موی خود را درمان کنیم؟

چگونه از ریزش موی های خود جلوگیری کنیم؟

چطور مو های خود را تقویت کنیم؟

دلایل ریزش مو چیست؟

با کلینیک زیبایی پوست و مو دکتر مسعود جعفری همراه شوید تا به تمامی سؤالاتی که ذهن شما را درگیر کرده پاسخ دهیم

ریزش مو

علائم ریزش مو

  • کم پشت شد مو (برای مثال کم حجم شدن دم اسبی خانم ها)
  • ضعیف یا نازک شدن مو
  • رشد خطوط روی سر (پهن شدن و عریض شدن خصوص روی سر)
  • لکه های کچلی
  • رشد مناطق طاس در سر
  • ریزش حجم زیادی از مو زمان شانه کشیدن یا بستن مو
  • مشاهده حجم زیادی از مو ریخته شده بر روی بالش

دلایل ریزش مو

زمانی می توانید بگویید که دچار ریزش مو شده اید که یک از عواملی که پیش تر گفته شد را در خود مشاهده کنید در غیر این صورت ریزش تا حدود پنجاه تا صد تار مو در روز امری طبیعی است. ریزش مو ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد از عوامل ژنتیکی گرفته تا استرس و عواملی که در ادامه به صورت مفصل به آن ها پرداخته ایم. در حالت کلی ریزش مو به دو دلیلی ژنتیکی (ریزش مو ژنتیکی یا الوپسیا ژنتیک) و یا غیر ژنتیکی مانند استرس، تغذیه، عوارض دارویی و… اتفاق می افتد که در ادامه به تفصیل به معرفی این عوامل پرداخته ایم ولی برای تشخیص دقیق این عارضه باید به پزشک متخصص پوست و مو مراجعه کنید.

ریزش مو

ژنتیک

شایع ترین و اصلی ترین دلیل ریزش مو که در آقایان و خانم ها بروز می کند ریزش موی ارثی یا همان ژنتیکی است که به ریزش موی آلوپستی آندروژتیک نیز معروف است. اگر در خانواده و یا اقوام خود شخصی مبتلا به کچلی، کم پشت بودن های ناحیه جلو سر، پست سر و اطراف سر را دارید ریز مو های شما نیز به دلیل ژنتیک است که در بزرگ ‌سالی خود را نشان داده و بالا رفتن سن تشدید می شود. این عارضه در آقایان از شقیقه ها شروع تا بالا سر ادامه پیدا می کند همچنین در خانم ها نیز از فرق سر شروع شده و به اطراف ادامه پیدا می کند.

افزایش سن

با بالا رفتن سن بدن انسان ضعیف تر شده و آن قوا جوانی را دیگر نخواهد داشت به تبع آن مو ها نازک و شکننده می شوند. به همین دلیل در سنین بالا ریزش مو ها شدت بیشتری می گیرند.

تغییرات هورمونی

بروز تغییرات در سطح برخی هورمون ها در شرایطی مانند بارداری، یائسگی، بیماری تخمدان پلی کیستیک و همچنین مصرف دارو های ضد بارداری که باعث تلوژن افلوویوم شده می شود از دیگر عوامل ریزش مو می باشند. دوران زایمان و شیردهی نیز به دلیل تغییرات هورمونی شدید در بدن از دلایل قطعی ریز مو می باشند.

ریزش مو

مصرف دارو

همان‌ طور که اطلاع دارید برخی دارو ها با عوارضی مانند ریزش مو همراه هستند. همانند مصرف دارو فرایند های بیماری نیز از این قاعده مستثنا نیستند برای مثال کم کاری یا پرکاری تیروئید و یا فرایند های درمانی های مانند شیمی درمانی می توانند تأثیر زیادی بر روی ریز موی شما بگذارند، همچنین مصرف دارو های برخی بیماری ها مانند داروی فشار خون، داروی آرتروز و دارو های بیماری های قلبی موجب ریزش مو می شوند.

بیماری

داشتن بیماری در هر شخصی نقش بسزایی در ریز مو های آن شخص دارد اما نه هر بیماری، برخی بیماری ها به عنوان عوارض در ریز مو تأثیر دارند که در ادامه به رایج ترین این بیماری ها می پردازیم.

تیروئید

همان‌ طور که در بخش دارو های مؤثر در ریزش مو گفته شد پر کاری تیروئید و یا کم کاری تیروئید می تواند در ریزش های سر و ابرو مؤثر باشد.

عفونت پوست سر

سلامت پوست سر در ارتباط مستقیم با سلامت مو های شماست به همین دلیل رعایت نکردن برخی نکات در پوست سر مانند رعایت بهداشت فردی و مشکلات پوستی در تابستان پوست سر را دچار اختلال و عارضه می کند.

ریزش مو

آلوپسی آره آتا

آلوپسی آره آتا، طاسی منطقه ای یا همان ریزش مو سکه ای نوعی بیماری خود ایمن است که در آن بدن به فولیکول های مو حمله کرده و آن ها را از بین می برد. مو ها در اثر کوچک ‌ترین آسیب ریخته و رشد مجدد آن دیگر وجو نخواهد داشت.

عادت های نادرست

برخی عادت های نا درست مانند خشک کردم مو با سشوار یا استفاده مکرر از وسایل حرارتی مانند اتو مو و هر حالت دهنده طبیعی دیگر به مرور زمان های شما خشک و شکننده کرده و در نهایت منجر به ریز آن ها می شود.

آسیب جسمی یا روحی

آسیب های جسمی یا روحی مانند بروز برخی اختلالات می توانند حتی پس از گذشت چند ماه از آن ها شما را دچار ریزش مو کنند.

یائسگی

خانم ها با نزدیک شدن به سن یائسگی ممک است دچار ریزش مو شوند. این اتفاق گاهی در سنین قبل از یائسگی و گاهی قبل از سن یائسگی می تواند رخ دهد.

ریزش مو

استرس و افسردگی

استرس های که شما در طول روز پیدا می کنید به تدریج با ادامه پیدا کردن تشدید کننده ریزش موی شما هستند.

تغذیه نامناسب

تغذیه مناسب و اصولی باید تأمین کننده تمام نیاز های بدن شما باشد تا بتواند مواد مورد نیاز برای رشد و تقویت مو های شما را تامین کند. به عنوان مثال کمبود موادی مانند آهن، روی و ویتامین دی در بدن یکی از عوامل ریزش غیر طبیعی مو های شما می باشند.

مصرف دخانیات

مصرف دخانیات و سیگار از دیگر علت های ریز مو در آقایان و خانم های می باشد. دخانیات با اختلال در روند خون رسانی فولیکول های مو و دی ان ای عملکرد طبیعی آن ها را دچار مشکل کرده و در نتیجه ریز مو را تشدید می کند

ریزش مو

راه های جلوگیری از ریزش مو

  1. محدود کردن استفاده از شامپو و استفاده از شامپو های ضد ریزش مو
  2. مصرف مواد غذایی دارای پروتئین و ویتامین، امگا 3، روی، آهن، ویتامین ب 12، ویتامین سی و منیزیم
  3. خشک کردن مو ها به صورت طبیعی
  4. دوری از آفتاب شدید
  5. مصرف قرص زینک
  6. عدم شستشو مو ها با آب داغ
  7. استفاده بیش از حد از لوازم آرایشی و رنگ های شیمیایی
  8. استفاده از وسایل شخصی مانند حوله
  9. استفاده از روغن های طبیعی مانند روغن نارگیل، روغن ترکیبی موزیبا، روغن گیاهی املا، روغن سیاه دانه و روغن رز ماری
  10. شانه کردن روزانه مو ها
  11. کاهش استرس
  12. ماساژ پوست سر
  13. عدم مصرف دخانیات
  14. اصلاح مرتب مو ها

سخن پایانی

همان طور که گفته شد عوامل بسیار زیادی در ریزش مو ها دخیل هستند، امیدواریم توانسته باشیم اطلاعات کافی را در مورد نشانه ها، دلایل و راه های جلوگیری از ریز مو را در اختیار شما قرار داده باشیم. در صورت نیاز به مشاوره تخصصی، تشخیص و درمان سریع این عارضه می توانید به‌به بهترین کلینیک پوست و مو تهران یا به کلینیک زیبایی پوست و مو دکتر مسعود جعفری مراجعه کنید.

 

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

فیسبوک
توییتر
لینکدین
ایمیل
تلگرام
فیسبوک
توییتر
لینکدین
ایمیل
تلگرام

شما می توانید همین الان اولین مشاوره رایگان خود را رزرو کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

زعفرانیه - خیابان آصف (اعجازی) - جنب بانک ملت - طبقه ۲ پلاک ۳۷