زعفرانیه - خیابان آصف (اعجازی) - جنب بانک ملت - طبقه ۲ پلاک ۳۷

گینوکوماستیا یا بزرگی سینه در مردان

مجله آموزشی

گینوکوماستیا یا بزرگی سینه در مردان

فرم دریافت نوبت و ویزیت آنلاین

با سلام و احترام خدمت شما دوست عزیز، شما می توانید با پر کردن فرم زیر برای نوبت دهی و ویزیت آنلاین اقدام کنید.

( حداکثر تا ۲۴ ساعت با شما تماس می گیریم )

گینوکوماستیا یا بزرگی سینه در مردان

بزرگی سینه در مردان

کلینیک پوست و مو-کلینیک مو

همه می دانیم که در سن بلوغ و تحت تاثیر هورمون استروژن ـ که مهم ترین هورمون زنانه است ـ در دختران پستان ها شروع به رشد می کند. در پسرها به دلیل وجود هورمون تستوسترون ـ که مهم ترین هورمون مردانه است ـ رشد پستان ها ایجاد نمی شود و این اعضا در همان حالت بچه گانه باقی می مانند.

اما در برخی آقایان بنا به دلایلی که در ادامه بحث خواهد شد، اندازه ی سینه ها از حال عادی خود فراتر می رود. در این مقاله علت های بزرگی سینه در مردان و نحوه ی درمان بزرگی سینه در مردان مورد بررسی قرار می گیرد.

گینوکوماستیا یا بزرگی سینه در مردان، یک بیماری شایع در بین آقایان است. این بیماری منجر به بزرگ شدن سینه  نسبت به حالت عادی خود در آقایان می شود. این بیماری در بین پسرهای نوجوان و مردان مسن شایع تر است.

علائم و نشانه های گینوکوماستیا و یا بزرگی سینه در مردان

از نشانه های گینوکوماستیا و یا بزرگی سینه در مردان وجود بافت اضافی در اطراف نوک سینه و یا دیده شدن سینه های برجسته در مردان است. دلایل مختلفی برای بروز بیماری گینوکوماستیا در بین مردان وجود دارد. که در ادامه دلایل مختلف گینوکوماستیا و یا بزرگی سینه در مردان مورد بررسی قرار می­گیرد.

دلایل گینوکوماستیا و یا بزرگی سینه در مردان

1-عدم تعادل هورمونی

گینوکوماستیا و یا بزرگی سینه در مردان می تواند به علت عدم تعادل بین هورمون های استروژن و تستوسترون در آقایان ایجاد شود. استروژن هورمون جنسی در بانوان است. استروژن منجر به رشد سینه در بانوان می شود.  این در حالی است که تقریبا در همه ی مردان میزان کمی هورمون استروژن تولید می شود.

اما هورمون مردانه ی تستوسترون، از بزرگ شدن بافت سینه توسط هورمون استروژن جلوگیری می کند.  اگر میزان هورمون استروژن در آقایان نیز ار حد معینی تجاوزکند، منجر به بزرگ شدن بافت سینه  و بیماری گینوکوماستیا می شود.  در حال حاضر علت عدم تعادل بین هورمون های ذکر شده در آقایان نامشخص است.

کلینیک پوست و مو- بزرگی سینه در آقایان

2- اضافه وزن

داشتن چربی بیش از حد و اضافه وزن نیز یکی از دلایل دیگر ابتلا به بیماری گینوکوماستیا و یا بزرگی سینه در مردان است. در واقع اضافه وزن منجر به افزایش سطح هورمون استروژن در آقایان می­شود. افزایش سطح هورمون استروژن نیز تاثیر مستقیمی در بزرگ شدن اندازه ی سینه ی مردان دارد.

اگر شما اضافه وزن دارید، اضافه وزن باعث افزایش سطح چربی در بدن شما می شود. افزایش چربی نیز نقش قابل توجهی در بزرگ شدن اندازه ی سینه در آقایان دارد. در برخی از افراد، کاهش وزن و یا انجام ورزش در کاهش سطح چربی بدن کمک میکند. اما این موارد همیشه شرایط را بهبود نمی دهند.

کلینیک پوست و مو- بزرگی سینه در آقایان

3- پسران نوزاد تازه متولد شده

گینوکوماستیا همچنین می تواند  نوزادان پسر را نیز تحت تاثیر قرار دهد. دلیل این موضوع انتقال استروژن از مادر به نوزاد از طریق جفت است.  البته این موضوع موقتی است. بعد از چند هفته از تولد نوزاد، گینوکوماستیا  ناپدید خواهد شد.

کلینیک پوست و مو

4- بلوغ

در دوران بلوغ سطح هورمون های پسران متفاوت است. اگر سطح هورمون تستوسترون در پسران افت کند، سطح هورمون استروژن افزایش می یابد. افزایش سطح هورمون استروژن نیز تاثیر قابل توجهی در بزرگ شدن سینه در پسران را دارد.

گینوکوماستیا یا بزرگی سینه در بسیاری از پسران مشاهده می شود. با افزایش سن و گذشت از سن بلوغ به دلیل به تعادل رسیدن سطح هورمون ها در بدن، گینوکوماستیا نیز برطرف می شود.

کلینیک پوست و مو-بزرگی سینه در مردان

4- افراد مسن

یکی دیگر از مسائلی که باعث گینوکوماستیا و یا بزرگی سینه در مردان می شود، افزایش سن است. زیرا با افزایش سن مردان، سطح هورمون تستوسترون نیز در بدن آنها کاهش می یابد. در واقع با افزایش سن میزان کمی هورمون تستوسترون تولید می شود. از طرفی مردان مسن میزان چربی بیشتری نیز در بدن خود دارند.

افزایش چربی همانطور که گفته شد باعث افزایش سطح هورمون استروژن در آقایان می شود. در نتیجه با افزایش سن و در نتیجه به علت عدم تعادل بین هورمون های استروژن و تستوسترون در سن بالا، مردان دچار بزرگی سینه و یا گینوکوماستیا می شوند.

دلایل دیگر گینوکوماستیا و یا بزرگی سینه در مردان

دلایل دیگری نیز برای گینوکوماستیا وجود دارد که در زیر ذکر شده است:

  • عوارض جانبی دارو – مانند داروهای ضد زخم یا دارو برای درمان بیماری های قلبی
  • مواد مخدر غیرقانونی
  • مبتلا بودن فرد به بیماری مانند بیماری های نارسایی کلیه و یا بیماری های کبد
  • وجود داشتن توده و یا عفونت در بیضه

روش های درمان گینوکوماستیا و یا بزرگی سینه در مردان

برای درمان بزرگی سینه حتما به پزشک مراجه کنید. پزشک متخصص با توجه به روش های درمان موجود و شرایط شما، بهترین روش درمان را برای شما انتخاب خواهد کرد.

معمولا پزشک با توجه به شرایط بیمار دو راه حل زیر را پیشنهاد می دهد:

1-انجام جراحی برای برداشتن بافت سینه ی اضافی

2- تجویز دارو برای درمان عدم تعادل هورمون در بدن

در جراحی ژینکوماستی و یا جراحی سینه در مردان، بافت چربی اضافه از طریق انجام جراحی طی مراحل زیر برداشته می شود:

  • برداشتن بافت غده ای سینه (ژینکوماستی)
  • برداشتن بافت های چربی سینه (لیپوماستیا)
  • برداشتن پوست اضافی (در صورت لزوم)
  • بالا بردن یا کوچک کردن نوک سینه

عوارض انجام جراحی ژینکوماستی در مردان و مدت زمان لازم برای بهبودی

تصمیم گیری برای انجام جراحی ژینکوماستی به عهده ی شخص است و شخص باید با توجه به اهداف خود از انجام درمان در مورد انجام جراحی تصمیم گیری کند. انجام جراحی ژینکوماستی دارای عوارضی است که در زیر به آنها اشاره می شود.

1-حسایت ناحیه­­ ی جراحی شده به برخورد نوار، مواد شوینده، داروهای موضعی و یا عوامل تزریقی

2- خطر انجام بیهوشی

3- خونریزی

4-لخته شدن خون

5-عدم تقارن در دو سینه

6-شکل نامنظم پستان

7-احتمال آسیب به نواحی عمیق در زیر پستان مانند رگ های خونی، ریه و عضلات وجود دارد. این آسیب ها می تواند موقتی و یا دائمی باشند.

8-عوارض قلبی و ریوی

9-تجمع مایع

10-عفونت

11-درد دائمی

12-احتمال انجام جراحی مجدد

13- زخم ناخوشایند

حتما قبل از انجام جراحی با پزشک خود مشورت کنید و سوالات خود را از پزشک بپرسید. عوارض جانبی انجام جراحی اگر توسط پزشک متخصص انجام شود کاهش می یابد و عمل بهتر و موفق آمیزتری خواهید داشت.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

فیسبوک
توییتر
لینکدین
ایمیل
تلگرام
فیسبوک
توییتر
لینکدین
ایمیل
تلگرام

شما می توانید همین الان اولین مشاوره رایگان خود را رزرو کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

زعفرانیه - خیابان آصف (اعجازی) - جنب بانک ملت - طبقه ۲ پلاک ۳۷