زعفرانیه - خیابان آصف (اعجازی) - جنب بانک ملت - طبقه ۲ پلاک ۳۷

بهترین روش های درمان تعریق بیش از حد

مجله آموزشی

بهترین روش های درمان تعریق بیش از حد

فرم دریافت نوبت و ویزیت آنلاین

با سلام و احترام خدمت شما دوست عزیز، شما می توانید با پر کردن فرم زیر برای نوبت دهی و ویزیت آنلاین اقدام کنید.

( حداکثر تا ۲۴ ساعت با شما تماس می گیریم )

درمان تعریق بیش از حد

بهترین روش های درمان تعریق بیش از حد

درمان تعریق بیش از حد

تعریق یکی از عملکردهای بدن برای کاهش دما است و یک مکانیسم طبیعی به شمار می رود. اما بعضی افراد به علت تعریق بیش از حد آسایشان سلب شده و به دنبال راه حلی برای رهایی از این تعریق هستند. در این مقاله انواع راه حل ها برای کاهش تعریق را بررسی می کنیم.

درمان تعریق بیش از حد

هایپر هیدروزیس یا تعریق بیش از اندازه به یک مشکل خجالت آور برای افرادی تبدیل شده است که از آن رنج می برند. مخصوصا در فصل های گرم افرادی که به کار بیرون از خانه یا فضاهای بدون خنک کننده مشغولند می توانند از راه های زیر برای درمان استفاده کنند:

1-قدم اول؛ محصولات ضد تعریق

آسان ترین راه برای کاهش تعریق بیش از حد استفاده از محصولات ضد تعریق است که بیشتر افراد به طور روزمره از آن ها استفاده می کنند. این محصولات حاوی نمک های آلومینیوم هستند و وقتی از رول های ضد تعریق استفاده می کنید سبب پر شدن و محصور کردن منافذ تعریق و کاهش تعریق می شوند.

درمان تعریق بیش از حذ

این مواد را به سادگی می توانید از فروشگاه ها یا داروخانه بدون هیچ نسخه ای دریافت کنید ولی بعضی ضد تعریق ها که توسط پزشک متخصص پوست و مو تجویز می شوند اثرگذاری بیشتری دارند. ابتدا از مدل های موجود و بدون نسخه تهیه و استفاده کنید و اگر نتیجه نگرفتید از پزشک بخواهید این محصولات را برایتان تجویز کند.

بسیاری از این محصولات همراه با دئودورانت عرضه می شوند که اگر چه باعث کاهش تعریق نمی شود ولی جلوی بوی بد عرق را گرفته و آن را کنترل می کنند. محصولات ضد تعریق فقط برای زیربغل استفاده نمی شوند بلکه بعضی برای دست و پا یا حتی خط رویش مو نیز هستند.

درمان تعریق بیش از حد

2-قدم دوم: راههای پزشکی درمان تعریق بیش از حد

اگر محصولات ضد تعریق کمک چندانی به شما نکردند و مشکل تعریق بیش از حد کنترل بود این راهکارهای پزشکی به شما توصیه می شوند:

  • Iontophoresis یا یون درمانی ( درمان با تحریک الکتریکی)

در این درمان بسته به مشکلتان دست ها، پا ها یا هر دو را در یک آب کم عمق قرار می دهید و در حین 20 تا 30 دقیقه یک جریان الکتریکی ضعیف وارد آب می شود. هنوز عملکرد این درمان مشخص نشده است ولی باور ها بر این است که مانع از رسیدن عرق به سطح پوست می شود.

نیاز است این درمان را چند بار در هفته انجام دهید و پس از چند درمان ممکن است تعریقتان قطع شود. به محض این که کار با این دستگاه را یاد گرفتید می توانید آن را تهیه و در منزل استفاده کنید زیرا بسیاری افراد به چند درمان در ماه برای حفظ نتایج نیاز دارند.

این درمان ایمن است ولی چون از جریان های الکتریکی استفاده شده است برای زنان باردار، بیماران مبتلا به صرع، کسانی که ضربان ساز یا باتری قلب دارند و هم چنین افراد با ایمپلنت های فلزی( مثلا در مفاصل) توصیه نمی شود.

 نا امید شدید که این درمان کوتاه مدت یا برای شما ممنوع است؟ پس روش های دیگر را بررسی کنید.

1-بوتاکس یا سم بوتولونیم

یکی دیگر از راه های کنترل تعریق بیش از حد استفاده از سم بوتولونیم یا همان بوتاکس است که برای کاهش چین و چروک استفاده می شود. بوتاکس یک درمان تائید شده توسط سازمان غذا و دارو برای کنترل تعریق بیش از حد است.

بوتاکس با آرام و متوقف کردن حرکت ماهیچه ها بیشتر برای درمان زیر بغل استفاده می شود ولی در مناطقی مثل جمجه سر و زیر مو ها، کف دست و کف پا ها نیز استفاده می شود. این تزریقات باید توسط متخصص صورت بگیرد و بیت 30 تا 45 دقیقه طول می کشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد بوتاکس به مقاله ی “مهم ترین نکات بوتاکس چیست؟” از همین سایت مراجعه کنید.

درمان تعریق بیش از حد

این تزریق به مدت 6 ماه  و بیشتر اثر گذار است و با آرام کردن ماهیچه های اطراف غدد تعریق، سبب کاهش و توقف تعریق می شود. توصیه می شود این تزریق را هر ساله پیش از رسیدن وصل گرما انجام دهید تا شش ماه از عرق کردن در آرامش باشید.

2-داروهای آنتی کولینرژیک(دارو های متوقف کننده استیل کولین)

وقتی درمان های قبلی را انجام دادید و همچنان نتیجه نگرفتید پزشک به شما یک داروی با نسخه مانند آنتیکولینرژیک توصیه می کند. داروهای خوراکی کولینرژیک سبب جلوگیری از فعالیت غدد عرق می شوند اما این دسته دارو ها برای همه مناسب نیستند زیرا عوارض جانبی مانند دید مات، تپش قلب و مشکلات ادراری می شود.

درمان تعریق بیش از حد

3-جراحی

ممکن است دیده باشید جراحان زیبایی راجع به جراحی برای کاهش تعریق صحبت می کنند ولی این جراحی فقط به افرادی توصیه می شود که به طرز شدیدی از مشکل تعریق بیش از حد رنج می برند. در حین جراحی ممکن است پزشک با مکش، بریدن یا خراش دادن غدد عرق باعث توقف تعریق شود.

یک نوع دیگر از جراحی نیز وجود دارد به نام  endoscopic thoracic sympathectomy (ETS) که در حین این جراحی اعصابی که متصل به غدد عرق می شوند بریده می شود تا تعریق برای همیشه و به طور دائمی قطع شود.

درمان تعریق بیش از حد

این روش فقط برای افرادی استفاده می شود که از هیچ روش دیگری نتیجه نگرفته اند. این جراحی بازگشت پذیر نیست و اسکار باقی می گذارد. مشکل دیگر این جراحی این است که وقتی تعریق از یک ناحیه قطع می شود از نواحی دیگر شاهد تعریق بیشتری هستیم.

شما در خانه برای مشکل تعریق بیش از حد چه کاری می توانید انجام دهید؟

1-از پوشیدن لباسهای ضخیم و سنگین خودداری کنید و به جای آن لباس های سبک و نازک از جنس های نخ و ابریشم استفاده کنید که اجازه تبادل هوا را می دهند. همراه خود یک دست لباس دیگر داشته باشید و در مواقعی که می دانید مدت زیادی باید بیرون منزل فعالیت کنید لباس خود را تعویض کنید.

درمان تعریق بیش از حد

2-هر روز دوش بگیرید و از یک صابون آنتی باکتریال برای کنترل و محدود کردن باکتری هایی که سبب بوی بد عرق می شوند استفاده کنید.پس از آن خود را به خوبی خشک کنید و سبب از ضد تعریق ها استفاده کنید.

درمان تعریق بیش از حد

3-می توانید از پدهایی برای زیر بغل استفاده کنید که عرق را جذب می کنند و سپس می تواند آن را دور بیاندازید و جلوی جذب عرق به لباستان را می گیرند.

4-غذا های تند و الکل سبب افزایش تعریق می شوند. هم چنین نوشیدنی های گرمی مثل قهوه و چای نیز تعریق را افزایش می دهند که می توانید ان ها را کمتر در رژیم غذاییتان قرار دهید.

درمان تعریق بیش از حد

امیدواریم از مطالب ارائه شده نهایت استفاده را ببرید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و انجام مشاوره رایگان به کلینیک تخصصی پوست و مو و زیبایی دکتر مسعود جعفری مراجعه کنید.

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

فیسبوک
توییتر
لینکدین
ایمیل
تلگرام
فیسبوک
توییتر
لینکدین
ایمیل
تلگرام

شما می توانید همین الان اولین مشاوره رایگان خود را رزرو کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

زعفرانیه - خیابان آصف (اعجازی) - جنب بانک ملت - طبقه ۲ پلاک ۳۷