زعفرانیه - خیابان آصف (اعجازی) - جنب بانک ملت - طبقه ۲ پلاک ۳۷

همه چیز در مورد آزلائیک اسید

مجله آموزشی

همه چیز در مورد آزلائیک اسید

فرم دریافت نوبت و ویزیت آنلاین

با سلام و احترام خدمت شما دوست عزیز، شما می توانید با پر کردن فرم زیر برای نوبت دهی و ویزیت آنلاین اقدام کنید.

( حداکثر تا ۲۴ ساعت با شما تماس می گیریم )

آزلائیک اسید

همه چیز در مورد آزلائیک اسید

آزلائیک اسید چیست؟

از نظر شیمیایی، آزلائیک اسید یک دی کربوکسیلیک اسید است. این ترکیب روی پوست به عنوان یک لایه­ بردار و مرطوب­ کننده موثر عمل می­کند که به بازشدن منافذ و پالایش سطح پوست کمک می­کند. اسید آزلائیک همچنین باعث کاهش چشمگیر فاکتورهای عامل حساسیت و برآمدگی در پوست می­شود و فواید آنتی اکسیدانی را به همراه دارد.

 آزلائیک را می­توان در مواد غذایی مختلفی مانند غلات، جو، گندم و چاودار به دست آورد، اما فرم آزمایشگاهی این اسید به دلیل پایداری و کارآیی بالا معمولاً در محصولات پوست استفاده می­شود.

بیشتر تحقیقات انجام شده در مورد این ماده، پیرامون محصولات موضعی با غلظت 15 تا 20 درصد بررسی شده ­است، اما مزایای باورنکردنی حتی در غلظت­ های پایین نیز وجود دارد.

آزلائیک اسید

موارد کاربرد آزلائیک اسید

  • کاهش التهاب، کاهش سوزش و تورم جوش.
  • لکه های پوستی.
  • درمانه روزاسه و اسکار ها.
  • تولید سلول های جدید در درمان سریع پوست و جای جوش.
  • پاکسازی منافذ از باکتری هایی که باعث ایجاد جوش می شوند.

فواید اسید آزلائیک در محصولات مراقبت از پوست

آزلائیک اسید به دلیل خواص زد باکتریالی، مانع از تجمع و رشد باکتری های پوستی می شود، به همین دلیل مانع از ایجاد جوش ها و آکنه جدید بر روی پوست می شود. از موارد اصلی استفاده از آزلائیک اسید شامله:

درمان جای جوش

آزلائیک اسید، با تولید و افزایش سلول های جدید باعث می شود جای جوش ها به مرور کم رنگ تر شود. همچنین از ایجاد ازسنتز ملانین، که باعث تغییر رنگ در پوست می شود نیز جلوگیری می کند.

روشن شدن پوست 

نقاطی از پوست که، به دلیل تجمع ملانین دچار تیرگی در پوست می شوند، آزلائیک اسید باعث روشن شدن و رفع این نوع تیرگی ها مورد استفاده قرار می گیرد.

درمان هایپرپیگمنتاسیون

التهاب هایی که ناشی از جوش صورت ایجاد می شود، باعث ایجاد هایپرپیگمانتاسیون در نقاطی از پوست می شود. طبق تحقیقاتی که در سال 2011 صورت گرفته، مشخص شده، استفاده از آزلائیک اسید باعث جلوگیری از تجمع سلول ها در پوست می شود در درمان این نوع بیماری ها تاثیر مثبتی داشته است.

درمان روزاسه 

آزلائیک نیز، برای کاهش التهاب روزاسه  در پوست موثر است. آزلائیک اسید می تواند نواحی متورمی که باعث قابل مشاهده شدن رگ های خونی که به دلیل روزانسه ایجاد می شود، تا حدی زیادی به بهبود این مشکل کمک کند.

اگر از داروهای موضعی دیگر برای جای جوش و لک استفاده می‌کنید که روند درمان با آنها کند پیش می‌رود، حتما آزلائیک اسید را امتحان کنید. برای فهمیدن اینکه این روش درمانی برای چه افرادی بهتر جواب می‌دهد و تا چه اندازه می‌تواند موثر باشد به تحقیقات بیشتری نیازاست.

توجه کنید:

در مورد برخی از بیماری­های پوستی سرسخت یا پیشرفته بهتر است یکی از محصولات حاوی آزلائیک با غلظت بالا را استفاده کنید. می توانید از متخصص پوست و مو همچون دکتر مسعود جعفری، در مورد اینکه آیا اسید آزلائیک برای شما مناسب است یا خیر و یا چگونگی مصرف دارو با از ایشنان مشورت بگیرید.

(حتما قبل از مصرف آزلائیک اسید با پزشک مشورت کنید.)

 

آزلائیک اسید

اقدامات احتیاطی در مصرف پماد آزلائیک اسید

در صورت حساسیت به آزلائیک  یا سایر داروهای مشابه، به پزشک و داروساز اطلاع دهید. همچنین داروهای تجویزی و بدون نسخه، ویتامین­ ها، مکمل ­های غذایی و محصولات گیاهی که مصرف می­کنید را به پزشک اطلاع دهید.

 اگر باردار و شیرده هستید، یا سابقه بیماری­ هایی چون آسم را دارید باید پزشک را در جریان قرار دهید. به علاوه باید بدانید که اسید آزلائیک ممکن است باعث ایجاد تغییر در رنگ پوست شما شود، به خصوص اگر چهره ­ای تیره دارید. در صورت مشاهده هرگونه تغییر شدید در رنگ پوست، به پزشک خود بگویید.

عوارض جانبی اسید آزلائیک

اسید آزلائیک ممکن است عوارض جانبی ایجاد کند. علائم زیر بر روی پوست حساس به آزلائیک اسید ایجاد می­شود:

  • خارش
  • تب
  • سوزش
  • تاول
  • احساس گزیدگی
  • کهیر
  • مور مور شدن پوست
  • حساسیت
  • خشکی بیش از حد

برخی از عوارض جانبی مانند تورم صورت، گلو، زبان، لب و چشم، بلعیدن یا تنفس مشکل و راش می­تواند جدی باشد. اگر هر یک از این علائم را تجربه کردید، استفاده از اسید آزلائیک را متوقف کنید و سریعاً با پزشک خود تماس بگیرید.

چگونه از آزلائیک اسید استفاده کنیم؟

برای استفاده از پماد آزلادرم عموماً، شما باید پماد را به ناحیه مورد نیاز بر روی پوست تمیز و خشک صورت بزنید. معمولاً پماد یک یا دو بار در روز استفاده می‌شود، و مدت زمان مصرف و غلظت محصول بستگی به شدت لکه‌ها و توصیه پزشک دارد.

برای استفاده از ژل، فوم یا کرم، این مراحل را دنبال کنید:

مرحله اول

پوست آسیب دیده را با آب و یک صابون ملایم یا لوسیون تمیز کننده بشویید و با یک حوله نرم خشک کنید. از پزشک متخصص پوست و مو خود بخواهید که یک ماده پاک­ کننده مناسب را به شما معرفی کند. از مصرف پاک کننده­ های الکلی و حاوی مواد لایه ­بردار خودداری کنید.

مرحله دوم

قبل از استفاده، محصول حاوی اسید را خوب تکان دهید. یک لایه نازک از ژل یا کرم را روی پوست آسیب دیده بمالید. به آرامی و کاملاً آن را بر روی پوست ماساژ دهید. یک لایه نازک از محصول را روی تمام صورت از جمله گونه ها، چانه­ ها ، پیشانی و بینی بمالید.

 

توجه کنید : ناحیه آسیب دیده نباید با هیچ نوع بانداژ و پانسمان پوشانده شود.

 

مرحله آخر

اگر تمایل به میکاپ دارید، باید اجازه دهید محصول حاوی آزلائیک  به خوبی خشک شود. بعد از اتمام کار، دستان خود را با صابون و آب بشویید.

استفاده از آزلائیک اسید در طول روز

از آزلائیک اسید معمولاً دو بار در روز، صبح و عصر استفاده می­شود. برای یادآوری استفاده از کرم و نتیجه­ گیری بهتر، هر روز تقریباً در ساعت معینی محصول را استفاده کنید. دستورالعمل­ های موجود در نسخه پزشک خود را با دقت دنبال کنید و از پزشک یا داروساز خود بخواهید قسمت­ های نامفهوم را توضیح دهید. توجه داشته باشید، بیش از حد تجویز پزشک از آن استفاده نکنید.

مراقب باشید!

اسید آزلائیک با چشم یا دهان شما تماس پیدا نکند. اگر آزلائیک  وارد چشم شد، چشم ­ها را با آب زیادی بشویید و در صورت تحریک چشم با پزشک تماس بگیرید. فوم اسید آزلائیک قابل اشتعال است. در حین استفاده از فوم اسید آزلائیک، از آتش استفاده نکنید و سیگار نکشید.

آزلائیک اسید

در چه مواردی نباید از آزلائیک اسید استفاده کرد

کسانی که دارای پوست خشک و حساس هستند، و یا بر روی پوست صورت دارای زخم، خراش و یا التهاب وجود دارد، حتما قبل از تهیه محصول با پزشک مشورت کنید. کرم آلادرم برای خانوم های بارداری که می خواهند از این کرم استفاده کنند، باید به دستور و تایید پزشک باشد.

مدت زمان اثرگذاری آزلائیک اسید چقدر است؟

اگر صبور نیستید و به دنبال روش سریع برای درمان هستید، این محصول را بهتر است تهیه نکنید. چون از این محصولات باید به طور مداوم استفاده شود تا در گذر زمان، تاثیر خود را نشان دهد. ولی در برسی های انجام شده چیزی بین 6 هفته باید از این محصول استفاده کنید تا نتیجه اش را مشاهده کنید. اما برای کسانی که مشکلات جدی تری دارد مانند بیماری هایپرپیگمانتاسیون، باید در مدت زمان 6 ماه منتظر باشند تا نتیجه را ببینند.

مقایسه اسید آزلائیک با اسیدهای آلفا هیدروکسی (AHAs) و اسید سالیسیلیک (BHA)

این سه ماده با هم شباهت دارند اما تفاوت­ های جالبی نیز دارند. اگرچه آزلائیک می­تواند پوست را در صورت فرمولاسیون صحیح، لایه ­برداری کند (دقیقاً مانند AHAs و BHA ، دامنه pH محصول دارای اهمیت است) ، اما به همان روش یا با همان سطح اثربخشی عناصری مانند گلیکولیک اسید و اسید لاکتیک (AHAs) یا اسید سالیسیلیک (BHA) لایه ­برداری نمی­کند.

از طرف دیگر، آزلائیک مزایای دیگری را ارائه می­دهد که ترکیبات AHA و BHA آنها ارائه نمی­دهند، به ویژه هنگامی که صحبت از بهبود چشمگیر مشکلات پوستی و یکنواخت کردن پوست می­شود.

هیچ دلیلی وجود ندارد که شما نتوانید از یک ترکیب عالی AHA یا BHA به همراه یک محصول حاوی آزلائیک  استفاده کنید. در حقیقت، این ترکیب می­تواند برای رفع نگرانی­ های متعدد پوستی، از آکنه گرفته تا ناهمواری رنگ پوست و چین و چروک ­های مربوط به افزایش سن ایده آل باشد.

پماد آزلادرم برای چیست؟

پماد آزلادرم  (Azelaic Acid) یک محصول دارویی است که به عنوان درمان برخی مشکلات پوستی استفاده می‌شود. مواد فعال در این پماد اسید آزلئیک است. این ماده فعال به عنوان یک نوع اسید کربوکسیلیک با خصوصیات ضد باکتریایی و ضد التهابی شناخته شده است.پماد آزلادرم می‌تواند برای کاهش و درمان لکه‌های پوستی در صورت مورد استفاده قرار گیرد. این پماد معمولاً برای کاهش لکه‌های تیره رنگ پوست صورت، از جمله لکه‌های پس از التهاب، ملانوما، پیگمانتاسیون افزایش‌یافته و مشکلات مشابه، تجویز می‌شود.

آزلائیک اسید

استفاده‌های رایج پماد آزلادرم

درمان لکه‌های تیره رنگ پوست:

پماد آزلادرم برای کمک به کاهش لکه‌های پوستی ناشی از مشکلاتی مانند ملانوز، پیگمانتاسیون افزایش‌یافته  (PIH) و ملانوما استفاده می‌شود.

کنترل جوش و آکنه:

آزلايك اسيد معمولاً به عنوان انتخابی دومی برای کنترل جوش‌های آکنه تجویز می‌شود و می‌تواند به کاهش التهاب‌های پوستی و باکتری‌های موجب آکنه کمک کند.

درمان رزاسیا:

این پماد برای مدیریت و کاهش علائم رزاسیا (یک نوع بیماری پوستی که معمولاً با قرمزی و تورم پوست در صورت و سایر قسمت‌های صورت همراه است) مورد استفاده قرار می‌گیرد.

درمان پوست‌های چرب و جوشی:

مصرف آزلايك اسيد می‌تواند تولید چربی پوست را کاهش دهد و به کنترل جوش‌های ناشی از افزایش چربی در پوست کمک کند.

درمان لک های پوستی :

پماد آزلادرم می‌تواند برای کاهش و درمان لکه‌های پوستی در صورت مورد استفاده قرار گیرد. این پماد معمولاً برای کاهش لکه‌های تیره رنگ پوست صورت، از جمله لکه‌های پس از التهاب، ملانوما، پیگمانتاسیون افزایش‌یافته و مشکلات مشابه، تجویز می‌شود.

توجه کنید: استفاده از پماد آزلادرم باید توسط یک پزشک یا متخصص پوست تجویز شود، زیرا احتمال وقوع عوارض جانبی و تداخل با دیگر محصولات مراقبت از پوست وجود دارد. همچنین، باید دستورات پزشک یا دستورات موجود بر روی بسته‌بندی محصول را رعایت کرد.

 

نتایج استفاده از پماد آزلادرم 

اثرات مثبت پماد آزلادرم برای لکه‌های پوستی به مدت مداوم استفاده از آن و توصیه‌های پزشک بستگی داشته باشد. همچنین، باید از محصولات محافظتی در مقابل نور خورشید مثل کرم‌های ضدآفتاب استفاده کرد، زیرا تابش مستقیم خورشید می‌تواند لکه‌های پوستی را تشدید کند. مشورت با پزشک یا متخصص پوستی بهترین راه برای تعیین نحوه استفاده مناسب و مدت زمان لازم است.

 

جمع ­بندی

 تحقیقات زیادی نشان داده ­اند که اسید آزلائیک می­تواند به میزان قابل توجهی لکه ­های پوستی را کاهش دهد، به محو شدن علائم بعد از آکنه و تغییر رنگ پوست کمک کند، سطح پوست را تصفیه کند و پوست را یکنواخت ­تر کند. این ترکیب حساسیت پوست را کاهش داده و با هر نوع پوست سازگار است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد آزلائیک اسید و انجام مشاوره رایگان به کلینیک زیبایی در زعفرانیه مراجعه کنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 11 میانگین: 4.2]

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

فیسبوک
توییتر
لینکدین
ایمیل
تلگرام
فیسبوک
توییتر
لینکدین
ایمیل
تلگرام

شما می توانید همین الان اولین مشاوره رایگان خود را رزرو کنید.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

زعفرانیه - خیابان آصف (اعجازی) - جنب بانک ملت - طبقه ۲ پلاک ۳۷