درمان خانگی شوره سر

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که مرتب دچار شوره سر می شوند حتما این مقاله در مورد درمان خانگی شوره سر توجهتان را جلب خواهد کرد. درمان خانگی شوره سر بدون هیچ گونه مواد گران قیمت یا مواد شیمیایی مضر به شما این امکان را می دهد که شوره سر را به صورت دائمی رفع کنید.

درمان خانگی شوره سر

در ابتدا لازم است بدانید شما تنها شخصی نیستید که با این مشکل روبرو است بلکه پنجاه درصد افراد تحت تاثیر شوره سر قرار می گیرند ولی مشکل از آن جایی شروع می شود که این شوره ها سر از سرشانه لباس ها، رخت خواب یا برس موهایتان در می آورند و منظره ای ایجاد می کنند که به نظر می رسد به خوبی موهایتان را نشسته اید ولی نگران نباشید! با درمان خانگی شوره سر از شر این ذرات سفید آزاردهنده خلاص می شوید.

کف سر خارش دار و پوسته پوسته از علائم بارز این بیماری است، اما ممکن است باعث ایجاد علائم دیگری مانند لکه های چرب روی پوست سر و خارش پوست شود. از دلایل اصلی ایجاد شوره سر می توان به خشکی پوست، درماتیت سبورئیک، حساسیت به محصولات مراقبت مو و رشد نوع خاصی از قارچ هایی که در پوست سر زندگی می کنند اشاره کرد.

قبل از این که به سراغ درمان های گران قیمت بروید این به لیست زیر نگاهی بیاندازید و درمان خانگی شوره سر را امتحان کنید.

1-روغن درخت چای

از نظر تاریخی، روغن درخت چای برای درمان بیماری های مختلف از آکنه تا پسوریازیس استفاده شده است.

همچنین به اثبات رسیده که دارای خواص ضد میکروبی و ضد التهابی قدرتمندی است، که ممکن است به کاهش علائم شوره سر کمک کند. در حقیقت، طبق یک بررسی، روغن درخت چای در مبارزه با نوع ویژه ای قارچ موثر است که می تواند هم درماتیت سبورئیک و هم شوره سر موثر باشد.

یک مطالعه دیگر در 4 هفته اثرات روغن درخت چای بر شوره را با درمان 126 نفر با استفاده روزانه از یک شامپو حاوی 5٪ روغن درخت چای بررسی کرده است. در پایان مطالعه، روغن درخت چای شدت علائم را 41٪ کاهش داده و چربی و خارش را بهبود بخشید.

مطالعات بالا درستی جای این روغن گیاهی در لیست درمان خانگی شوره سر ثابت می کنند.

2-روغن نارگیل

روغن نارگیل که به دلیل فواید درمانی زیادی که دارد بسیار مشهور است، اغلب به عنوان یک داروی طبیعی برای شوره سر نیز استفاده می شود. روغن نارگیل ممکن است به بهبود هیدراتاسیون پوست و جلوگیری از خشکی، که می تواند شوره را بدتر کند، کمک کند.

درمان خانگی شوره سر

یک مطالعه کوچک از 34 نفر نشان داد که روغن نارگیل به اندازه روغن معدنی در بهبود هیدراتاسیون پوست موثر است.

تحقیقات دیگر نشان داده است که روغن نارگیل می تواند به درمان اگزما، یک بیماری پوستی کمک کند که ممکن است به شوره سر نیز کمک کند. همه این موارد روغغن نارگیل را به یک درمان خانگی شوره سر عالی و کاربردی تبدیل کرده است.

روغن نارگیل و ترکیبات آن همچنین در برخی از مطالعات لوله آزمایش دارای خاصیت ضد میکروبی است، اگرچه تأثیرات روی گونه خاص قارچ که باعث ایجاد شوره می شود هنوز مورد بررسی قرار نگرفته است.

3-آلوئه ورا

آلوئه ورا نوعی ماده گیاهی مکمل است که اغلب به پمادهای پوستی، مواد آرایشی و لوسیون ها اضافه می شود.

اعتقاد بر این است که آلوئه ورا هنگامی که روی پوست قرار می گیرد، به درمان شرایط پوستی مانند سوختگی، پسوریازیس و زخمهای پوست کمک می کند و همچنین ممکن است در درمان شوره سر مفید باشد.

طبق یک بررسی، خاصیت ضد باکتریایی و ضد قارچ آلوئه ورا می تواند به محافظت در برابر شوره سر کمک کند. به طور مشابه، یک آزمایش در لوله آزمایش نشان داد که آلوئه ورا در برابر چندین گونه قارچ مؤثر است و ممکن است به کنترل عفونت های قارچی که باعث ریزش مو از پوست سر می شوند کمک کند.
مطالعات لوله آزمایش همچنین نشان داده اند که آلوئه ورا می تواند التهاب را کاهش دهد و این علائم شوره سر را تسکین می بخشد.
با وجود این نتایج امیدوارکننده، مطالعات دیگری لازم است تا ببینیم چگونه آلوئه ورا ممکن است به طور مستقیم روی شوره سر تأثیر بگذارد ولی همچنان یک درمان خانگی شوره سر ساده و بی ضرر است.

4-اضافه کردن سرکه سیب

سرکه سیب با انواع فواید سلامتی همراه است. اینها شامل بهبود حساسیت به انسولین و تاثیر در کاهش وزن می باشد.
سرکه سیب نیز اغلب به عنوان یک داروی طبیعی و درمان خانگی شوره سر استفاده می شود. اعتقاد بر این است که اسیدیته سرکه باعث تحریک ریختن سلول های مرده پوست روی پوست سر می شود.

گفته می شود که سرکه سیب نیز با متعادل کردن pH پوست باعث کاهش رشد قارچ و در نتیجه مبارزه با شوره سر می شود. اگر می خواهید سرکه سیب را امتحان کنید، چند قاشق غذاخوری از آن را به شامپو اضافه کنید یا آن را با سایر روغن ها ترکیب کنید و مستقیماً روی موها اسپری کنید.

5-آسپیرین استفاده کنید.

اسید سالیسیلیک یکی از ترکیبات اولیه موجود در آسپیرین است که وظیفه خاصیت ضد التهابی آن را دارد. علاوه بر این که در آسپیرین یافت می شود، اسید سالیسیلیک در بسیاری از شامپو های ضد شوره نیز یافت می شود.

اسید سالیسیلیک با کمک به خلاص شدن از پوست پوسته پوسته پوسته و شل شدن پوسته ها عمل می کند تا از بین برود.

در یک مطالعه، 19 نفر مبتلا به شوره سر از دو شامپو حاوی پیروکلون اولامین به همراه اسید سالیسیلیک یا روی پیریتون استفاده کردند. هر دو شامپو بعد از چهار هفته توانستند شوره سر را کاهش دهند، اما شامپو حاوی اسید سالیسیلیک در کاهش شدت شوره سر مؤثرتر بود.

برای یک درمان خانگی برای شوره سر، سعی کنید قبل از شستشوی مو، دو قرص آسپیرین را خرد کرده و پودر آن را به شامپو اضافه کنید

6-مصرف امگا-3 را افزایش دهید.

اسیدهای چرب امگا 3 نقش مهمی در بدن دارند. آنها نه تنها غشاهای سلولی را که سلول های شما را احاطه کرده اند، تشکیل می دهند بلکه در عملکرد قلب، سیستم ایمنی و ریه های شما نیز بسیار مهم هستند و درمان خانگی شوره سر نیز هستند.

درمان خانگی شوره سر

اسیدهای چرب امگا 3 برای سلامت پوست نیز حیاتی هستند. آنها به مدیریت تولید روغن و هیدراتاسیون روغن، بهبود زخم و جلوگیری از پیری زودرس کمک می کنند.

کمبود اسیدهای چرب امگا 3 می تواند باعث ایجاد علائمی از جمله موهای خشک، پوست خشک و حتی شوره سر شود. اسیدهای چرب امگا 3 همچنین می توانند التهاب را کاهش دهند، که ممکن است به تسکین سوزش و علائم شوره سر کمک کند.

ماهی های چرب مانند ماهی سالمون، ماهی قزل آلا و ماهی خال مخالی منابع عالی اسیدهای چرب امگا 3 هستند. همچنین می توانید مکمل روغن ماهی مصرف کرده یا میزان مصرف غذاهای غنی دیگر امگا 3 مانند دانه کتان، سیاه دانه و گردو را افزایش دهید.

7-پروبیوتیک بیشتری مصرف کنید.

پروبیوتیک نوعی باکتری مفید است که برای سلامتی شما مفید است.

فواید پروبیوتیکی زیادی وجود دارد، از جمله محافظت در برابر آلرژی، کاهش کلسترول خون و افزایش وزن.

پروبیوتیک ها همچنین ممکن است به تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن کمک کنند که می تواند به بدن در مبارزه با عفونت های قارچی ایجاد شوره سر کمک کند. در حقیقت، یک مطالعه نشان داد که مصرف پروبیوتیک به مدت 56 روز باعث کاهش چشمگیر شوره سر می شود

پروبیوتیک همچنین به کاهش علائم بیماریهای پوستی مانند اگزما و درماتیت، به ویژه در نوزادان و کودکان کمک می کند. پروبیوتیک ها به صورت مکمل در دوز های متنوع، سریع و راحت در دسترس هستند.
همچنین می توان آنها را در انواع مختلفی از غذاهای تخمیر شده مثل بسیاری از لبنیات یافت که سبب قرار گیری این باکتری های مفید در لیست درمان خانگی شوره سر شده است.

8-از جوش شیرین استفاده کنید.

جوش شیرین یک راه حل سریع، راحت و به راحتی در دسترس برای کمک به درمان شوره سر است. اعتقاد بر این است که درمان خانگی شوره سر -جوش شیرین- به عنوان یک لایه بردار ملایم برای از بین بردن سلول های مرده پوست و کاهش پوسته پوسته شدن و خارش عمل می کند.

جوش شیرین همچنین دارای خاصیت ضد قارچ است که می تواند در درمان شوره سر مفید باشد. یک مطالعه لوله آزمایش اثرات ضد قارچ جوش شیرین را بر روی برخی از متداول ترین گونه های قارچ که باعث عفونت های پوستی می شوند، اندازه گیری کرد.

دستورالعمل های درمانی برای سایر شرایط مانند درماتیت آتوپیک نیز توجه دارد که جوش شیرین می تواند به تسکین خارش کمک کند.
برای بهترین نتیجه، سعی کنید جوش شیرین را مستقیماً روی موهای مرطوب بمالید و آن را به پوست سر خود ماساژ دهید. بگذارید یک یا دو دقیقه بماند، سپس طبق معمول شامپو کردن موهای خود را ادامه دهید.

در نتیجه اگرچه شوره سر می تواند یک مشکل ناامید کننده باشد، اما درمان خانگی شوره سر با تنوع زیادی در دسترس هستند که می توانند این علائم را کاهش داده و تسکین دهند. دفعه دیگر که شروع به دیدن آثار شوره سر می کنید، چند مورد از این داروهای طبیعی را امتحان کنید.

از این روش های درمانی به خودی خود استفاده کرده یا آنها را با محصولات داروخانه ای مانند شامپوهای ضد شوره سر ترکیب کنید تا اثر بخشی آن را در درمان به حداکثر برسانید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و انجام مشاوره ی رایگان به کلینیک تخصصی پوست و مو و زیبایی دکتر مسعود جعفری مراجعه نمایید.