زعفرانیه - خیابان آصف (اعجازی) - جنب بانک ملت - طبقه ۲ پلاک ۳۷

رایج ترین بیماری های پوستی دور چشم چیست؟

مجله آموزشی

رایج ترین بیماری های پوستی دور چشم چیست؟

فرم دریافت نوبت و ویزیت آنلاین

با سلام و احترام خدمت شما دوست عزیز، شما می توانید با پر کردن فرم زیر برای نوبت دهی و ویزیت آنلاین اقدام کنید.

( حداکثر تا ۲۴ ساعت با شما تماس می گیریم )

بیماری پوستی دور چشم

رایج ترین بیماری های پوستی دور چشم چیست؟

بیماری های پوستی دور چشم به دلیل نزدیک بودن به چشم اهمیت زیادی دارند. حس بینایی هشتاد درصد از حواس انسان را شامل می شود و به همین علت افراد در مقابله با بیماری های پوستی دور چشم نگرانی زیادی دارند. بسته به نوع ضایعات اطراف چشم و پراکندگی آن ها می توان آن ها را در بیماری های پوستی دور چشم که در بخش زیر آن ها را معرفی کرده ایم طبقه بندی کرد. در این مقاله علاوه بر بیماری های پوستی اطراف چشم، راه های درمان و زمان مراجعه به پزشک  نیز ذکر شده است.

بیماری پوستی دور چشم

درماتیت تماسی پلک

مواد آرایشی و پاک کننده پلک معمولاً روی پلک ها یا مژه ها استفاده می شود. این مواد می توانند در بیماران حساس به اینگونه مواد آرایشی و پاک کننده واکنش تحریک کننده یا آلرژیک ایجاد کنند.

بیماران از خارش ، سوزش زیر چشم و قرمزی در این مورد از بیماری های دور چشم شکایت خواهند کرد. درماتیت باعث علت تاول زیر چشم و قرمزی پوست است. در صورت مشکوک بودن به آلرژی ، می توان تست پچ را برای تأیید آلرژی و مشخص کردن علت ایجاد مواد آرایشی یا شیمیایی انجام داد. پرهیز از مواد آرایشی باعث بهبود بیماری می شود.

درماتیت تماسی پلک

قطره های چشمی ، لنزهای تماسی و داروها نیز ممکن است باعث درماتیت تماسی پلک شوند. اگر این مورد از بیماری های پوستی دور چشم را دارید ، باید با پزشک متخصص پوست و مو خود مشورت کنید که چند کرم تجویز می کند و در صورت لزوم شما را برای آزمایش آلرژی به یک متخصص پوست ارجاع می دهد.

درماتیت آتوپیک

درماتیت آتوپیک یک اختلال پوستی ژنتیکی است. بیماران مبتلا به درماتیت آتوپیک اغلب درگیر شدن پلک را شاهد هستند . پوست ممکن است قرمز و پوسته پوسته شود و گاهی اوقات ترشح داشته باشد. خارش معمول است. گاهی اوقات پوشش پوستی و پلک ها نیز در درماتیت آتوپیک تحت تأثیر قرار می گیرند و ممکن است زخم چشم ایجاد شود.

درماتیت آتوپیک

 ترشحات آبکی وجود دارد و بیماران ممکن است چشمشان به نور حساس شده باشد. اگر خود پلک یا چشم تحت تأثیر قرار گرفته باشد ، پزشک برخی از قطره ها و کرم های چشم را برای شما تجویز می کند.

عفونت باکتریایی پوست (ایمپتیگو یا ورم ملتحمه)

مانند پوست در جاهای دیگر بدن ، پلک ها می توانند توسط باکتری ها آلوده شوند. چشم ترشحات زرد غلیظ و چسبنده ای را نشان می دهد و ممکن است پلک ها قرمز با پوسته های زرد باشد. ایمپتیگو بیشتر در کودکان دیده می شود. برای پاکسازی عفونت باکتریایی ، رعایت بهداشت و مصرف آنتی بیوتیک لازم است.

عفونت باکتریایی پوست (ایمپتیگو یا ورم ملتحمه)

گزانتلاسما (Xanthelasma)

ار علائم این مورد از بیماری های پوستی دور چشم پلاکهای زرد متمایل به کمی برجسته در پلکهای بالا و پایین است. ظهور آنها در کلسترول خون بالا یا سطح تری گلیسیرید در حدود 20٪ از افراد مبتلا به این بیماری مرتبط است. گاهی اوقات سابقه خانوادگی با مشکل مشابهی وجود دارد. گزانتلاسما می تواند با جراحی یا با لیزر یا درمان شیمیایی بریده شود. چنین ضایعاتی ممکن است عود کند. بیماران مبتلا به کلسترول یا تری گلیسیرید بالا باید سطح چربی آنها قبل از جراحی کنترل شود.

گزانتلاسما(Xanthelasma)

سرنگوما (Syringoma)

از مشخصات این نمونه از بیماری های پوستی دور چشم رشد ضایعات و دون دون های کوچکی در پلک بالا و پایین است. چندین نفر از اعضای خانواده ممکن است ضایعات یکسانی داشته باشند. این رشد ها بی ضرر هستند. آنها درواقع غدد عرق توسعه یافته بزرگ شده اند. سرنگوما معمولاً در دوره بلوغ و بزرگسالی ظاهر می شود. اکثر افراد ترجیح می دهند این رشد پوست را بدون درمان باقی بگذارند. این موارد را می توان با لیزر یا برش به دلایل زیبایی از طریق جراحی برطرف کرد.

سرنگوما(Syringoma)

حلقه های تیره دور چشم

رنگدانه های تیره پلک در بسیاری از افراد پوست تیره معمول است. به نظر می رسد در بسیاری از موارد ، تیرگی با استرس یا کمبود خواب متفاوت است. هیچ درمانی موثر برای این بیماری وجود ندارد ، که ممکن است ارثی یا اساسی باشد ، اما این علائم خوش خیم است و نشانه بیماری نیست.

حلقه های تیره دور چشم

خال مادرزادی

اینها علائم تولد عروقی (علائم تولد در رگها) هستند. این علائم می توانند به صورت یک رشد بزرگ ، قرمز و نرم روی پلک ها ظاهر شوند. رشد با بزرگتر شدن کودک همچنان بزرگ و بزرگ می شود اما هنگامی که کودک سه تا چهار سال دارد رشد به آرامی خود به خود کاهش می یابد. اگر رگ های عروقی کوچک باشند ، می توان آنها را به حال خود رها کرد تا خود به خود بعبود یابند. اگر بزرگ و متجاوز به پلک باشد ، ممکن است بینایی تحت تأثیر قرار گیرد و کودک باید تحت درمان قرار گیرد. گزینه های درمانی شامل داروهای خوراکی ، تزریق و جراحی لیزر است.

بلفاریت

بلفاریت باعث قرمزی و متورم شدن لبه های پلک می شود. این بیماری شایع ممکن است در هرسنی ایجاد شود. با وجود شایع بودن این بیماری اما اغلب اوقات در کودکان خردسال و افراد بالای 50 سال مشاهده می شود. از علایم این بیماری می توان به چشکی چشم و عدم توانایی در استفاده از لنز های تماسی اشاره کرد. هیچ دمان قطعی تا به امروز برای بلفاریت وجود ندارد، اما تمیز کردن روزانه پلک می تواند به بهبود بلفاریت کمک کند.

قارچ دور چشم

گرمای خیلی زیاد یا سرمای خیلی زیاد باعث ایجاد قارچ در دور چشم می شود. تمام سعی خود را کنید تا دمای خانه را در حالت معتدل نگهدارید و استفاده از وازلین را فراموش نکنید. استفاده از پماد های ضد قارچ هم می تواند برای درمان بسیار موثر باشد در صورت جواب نگرفتن از روش های گفته شده می توانید از فتوتراپی نیز استفاده کنید.

گل موژه

گل مژه به دلیل عفونت غدد چربی روی لبه پلک به وجود می آید. گل مژه باعث دشوار شدن پلک زدن می شود و بیماری درناکی به حساب می آید. گل مژه معمولا بعد از چند روز به صورت خود جوش از بین می رود.

نتیجه گیری

در نتیجه بسیاری از بیماری های پوستی دور چشم خطری برای بینایی ایجاد نمی کنند ولی توصیه می شود شرایط پوستی را با پزشک مطرح کنید و از بی خطر بودن ان ها برای بینایی اطلاع یابید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و انجام مشاوره ی رایگان به کلینیک تخصصی پوست و مو و زیبایی دکتر مسعود جعفری مراجعه نمایید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 4.5]

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

فیسبوک
توییتر
لینکدین
ایمیل
تلگرام
فیسبوک
توییتر
لینکدین
ایمیل
تلگرام

شما می توانید همین الان اولین مشاوره رایگان خود را رزرو کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

زعفرانیه - خیابان آصف (اعجازی) - جنب بانک ملت - طبقه ۲ پلاک ۳۷