زعفرانیه - خیابان آصف (اعجازی) - جنب بانک ملت - طبقه ۲ پلاک ۳۷

بهترین روش های درمان افتادگی پلک چیست؟

مجله آموزشی

بهترین روش های درمان افتادگی پلک چیست؟

فرم دریافت نوبت و ویزیت آنلاین

با سلام و احترام خدمت شما دوست عزیز، شما می توانید با پر کردن فرم زیر برای نوبت دهی و ویزیت آنلاین اقدام کنید.

( حداکثر تا ۲۴ ساعت با شما تماس می گیریم )

بهترین روش های درمان افتادگی پلک چیست؟

روش های مختلف برای رفع افتادگی پلک

برای درمان افتادگی پلک، افراد معمولا به روش های تهاجمی روی می آوردند، روش هایی مانند:

 

اما افتادگی پلک را هم می توان با روش های خانگی و طب سنتی نیز تا حدی زیادی رفع کرد، به خصوص در سنین پایین تر که به تازگی علائم افتادگی پلک شروع به نمایان شدن کرده اند و یا کسانی که به دنبال بهترین روش غیر تهاجمی و غیر جراحی برای رفع افتادگی پلک هستند می  توانند استفاده کنند.

 

روش های درمانی در منزل برای افتادگی پلک

آبرسانی به بدن

گفتن این نکته که در روز باید به مقدار کافی آب مصرف کنید قدیمی به نظر می رسد ولی از اهمیت آن غافل نشوید. وقتی آب کمتری به بدن می رسد پوست شادابی خود را از دست می دهد و خاصیت ارتجاعی آن کاهش می یابد. اهمیت بسیاری دارد که روزانه هشت تا ده لیوان آب بنوشید. همچنین سعی کنید از تغذیه مناسب برای پوست استفاده کنید.

افتادگی پلک

ماساژ با یخ برای درمان افتادگی پلک

مکعب های کوچک یخ، و یا کمپرس سرد را دور یک حوله قرار دهید به مدت 10 الی 20 دقیقه روی پوست قرار دهید.این کار از آن جهت اهمیت دارد که عصب های پوستی را تحریک می کند و باعث سفت شدن پوست می شود.

افتادگی پلک

روغن زیتون برای درمان افتادگی پلک

روغن زیتون حاوی آنتی اکسیدان هایی است که به سلامت پوست و بهبود افتادگی پلک کمک می کند. روغن زیتون به عنوان یک مرطوب کننده عمل می کند و همچنین، خاصیت ارتجاعی پوست را بهبود می بخشد.

روغن زیتون را کمی گرم کنید و آن را به صورت ولرم روی پلکتان ماساژ دهید. می توانید این کار را در شب انجام دهید و آن را صبح بشویید. به این منظور از یک رو بالشی ساده استفاده کنید که مشکلی با کثیف شدن آن نداشته باشید.

  افتادگی پلک

چای سبز برای درمان افتادگی پلک

یکی از بهترین نوشیدنی، جهت درمان افتادگی پلک چشم، چای سبز است که حاوی خواص ضد التهاب و آنتی اکسیدان های زیادی است که به خاصیت ارتجاعی پوست کمک می کند. به همین علت است که نوشیدن روزانه و منظم چای سبز برای سلامتی پوست و بدن توصیه می شود.

برای درمان افتادگی پلک، پس از نوشیدن چای سبز، تفاله یا کیسه آن را روی چشمتان قرار دهید و در کنار رفع افتادگی پلک، از خواص ضد تیرگی اطراف چشم آن نیز بهره مند شوید.

افتادگی پلک

ماسک سفیده تخم مرغ برای درمان افتادگی پلک

سفیده تخم مرغ  سرشار از پروتئین است. برای استفاده آن برای رفع افتادگی پلک، قسمت سفیده تخم مرغ را جدا کرده و بر روی قسمت افتادگی پلک ماساژ دهید تا به سفت شدن پوستتان کمک کند.

افتادگی پلک

 

چای بابونه برای درمان افتادگی پلک

چای بابونه را می توانید دم کنید یا به صورت کیسه ای تهیه نمایید و آن را به مدت 30 دقیقه در یخچال قرار دهید تا خنک شود، پس از خنک شدن کیسه را بر روی ناحیه افتادگی پلک قرار دهید. این کار را می توانید هر روز تکرار کنید و خواص آن را ببینید.

افتادگی پلک

خیار برای درمان افتادگی پلک

چند برش از خیار خنک را بر روی چشمانتان قرار دهید تا از شر پف کردن پلک خلاص شوید، و همچنین به علت خاصیت ابرسانی که خیار دارد، می تواند به کشسان شدن پوست کمک به سزایی کند.

افتادگی پلک

عسل برای درمان افتادگی پلک

عسل برای درمان افتادگی پلک بسیار مفید است. این ماده مغذی را 10 دقیقه روی پلک خود قرار دهید و سپس با آب سرد بشویید. این کار را می توانید هر روز تکرار نمایید.

افتادگی پلک

زردچوبه و آب لیمو 

یکی از داروهای گیاهی برای درمان افتادگی پلک، ترکیب زردچوبه با آب لیمو است. البته آب لیمو، ماده اسیدی است و برای افراد دارای پوست خشک یا حساس توصیه نمی شود، به همین علت اگر احساس سوزش کردید فورا چشمتان را با آب بشویید.

افتادگی پلک

روغن بادام 

این روغن حاوی مقادیر زیادی از ویتامین E است که پوست را سفت می کند و نقش مرطوب کننده را نیز دارد.هر شب این روغن را روی پلک خود بمالید و صبح آن را بشویید.

افتادگی پلک

روش های جلوگیری از افتادگی پلک

خواب کافی

نداشتن خواب کافی به شدت برای بدن مضر است، مخصوصا برای پوست شما. خواب کافی حداقل 6 تا 8 ساعت در شب باعث پیشگیری از مشکلات پوستی و افتادگی پلک می شود.

افتادگی پلک

 

مصرف انگور 

انگور سرشار از رسوراترول است که و برای افتادگی پلک بسیار موثر است. خیلی خوب است که این ماده را به رژیم غذایی تان اضافه نمایید و از خواص آن بهره مند شوید.

افتادگی پلک

ورزش

ورزش هایی برای چشم و پلک وجود دارند که می توانند روند افتادگی پلک را کند نمایند. این ورزش ها بسیار ساده هستند و بیش از چند دقیقه در روز وقت شما را نمی گیرند، اما انجام آن ها برای طولانی مدت می تواند تاثیر پیش گیرانه قابل توجهی بر افتادگی پلک  داشته باشد.

روش اول

 بنشینید و یا رو به بالا دراز بکشید و با انگشت های اشاره، دو طرف چشم را با انگشت های وسط گوشه میانی چشم را نگه دارید و یک فشار جزئی با انگشتان وارد کنید. پس از این کار سعی کنید محکم پلک های پایین را ببندید در حالیکه پلک های بالا را حرکت نمی دهید. این طور به نظر می رسد که چشم هایتان را با بالا آوردن پلک پایین می بندید. پس از چند ثانیه ماهیچه را رها کنید و این کار را ده دقیقه بعد برای چند ثانیه انجام دهید. این ورزش نیز می تواند هاله زیر چشم را هم کم نماید.

روش دوم

برای قوی کردن پلک بالا، روبروی آینه بایستید و به چشمانتان خیره شوید. انگشت اشاره تان را زیر ابرو قرار دهید و کمی فشار وارد کنید. ابروهایتان را از سمت خلاف استخوان بالای چشم به سمت بالا بکشید و در عین حال سعی کنید چشمانتان را ببندید.

این روش را روزی 2 بار و در 5 روز در هفته انجام دهید. این کار کمک می کند ماهیچه های پیشانی و ابرو قوی شوند و به این صورت جلوی افتادن پلک ها مقاومت کنند.

افتادگی پلک

روش سوم

همانطور که لبخند زدن ماهیچه های اطراف لب را بالا می برد، می توانید به آرامی پلک هایتان را لیفت نمایید. انگشتتان را در گوشه چشم قرار دهید و به آرامی پلک پایین را به سمت بالا فشار دهید. پوست پایین چشمتان به سمت بالا کشیده می شود و می توانید آن را 6 ثانیه نگه دارید و سپس رها کنید.

 

افتادگی پلک

 

روش چهارم

بنشینید و سرتان را ثابت و صاف نگه دارید،  سپس سعی کنید بالا و پایین را نگاه کنید. وقتی به بالا و پایین نگاه می کنید چند ثانیه مکث کنید و سپس این کار را تکرار نمایید.
در حالی که ابروهایتان را به سمت بالا می کشید پلک بالا را به حالت نیمه بسته قرار دهید. سپس بعد از چند ثانیه چشمتان را طوری باز کنید که سفیدی چشم اطراف عنبیه قابل مشاهده باشد.

روش پنجم

دو طرف چشم خود را در قسمت شقیقه با انگشت نگه دارید به طوری که در گوشه چشم کشیدگی ایجاد شود سپس مرتبا چشم را باز و بسته کنید.این کار به قوی شدن ماهیچه اطراف چشم کمک می کند

علت افتادگی پلک چیست؟

چروکی و افتادگی پلک، پدیده طبیعی است که با بالا رفتن سن با آن روبه رو می شویم. با افزایش سن، پوست قابلیت ارتجاعی خود را از دست می دهد و بافت ماهیچه ای اطراف چشم ضعیف می شود، به همین علت نمی تواند وزن پوست را تحمل کند و آن را بالا نگه دارد. از عوامل دیگری هم مانند سکته ، آسیب های عصبی، آُسیب چشم، دیابت، ژنتیک نیز می توانند علت افتادگی از دیگر علل های افتادگی پلک است.

سیگار کشیدن، مصرف الکل، چاقی، اختلال تیروئید و استرس اکسیداتیو می توانند این روند را سرعت ببخشند. سبک زندگی تاثیر بسیار زیادی در این روند دارد.در مواردی هم، افتادگی پلک ممکن است باعث شو به جای جمع شدن اشک در چشم، روی گونه بریزد. و مشکلاتی مانند خشکی چشم پدید بیاورد.

مشکلاتی که افتادگی پلک برای شخص ایجاد می کند

به طور طبیعی، افتادگی پلک همراه با نشانه های دیگری مانند تار شدن دید چشم یا دوبینی، ضعف ماهیچه های بازو یا پا، و حتی مشکلات زبانی و سخت حرف زدن باشد. در مواردی هم، افتادگی پلک ممکن است باعث شود، اشک به جای جمع شدن در چشم، روی گونه بریزد و مشکلاتی مانند خشکی چشم پدید بیاورد. به همین علت الزامی است برای این مشکل به تشخیص یک پزشک نیاز داشته باشید.

 

افتادگی پلک

آیا تزریق بوتاکس باعث افتادگی پلک می شود؟

تزریق بوتاکس نیز در حالت عادی عوارضی مانند کبودی و ورم به همراه دارند؛ اما در موارد نادر ممکن است شخصی که بوتاکس انجام داده است، دچار افتادگی پلک نیز شود.

احتمال بروز این عارضه هنگامی که بوتاکس توسط افراد غیر حرفه ای تزریق می شود، بیشتر است. در این صورت، برای رفع افتادگی پلک باید چند هفته یا حتی چند ماه صبر کرد؛ البته این عارضه در هفته اول مشاهده می شود. چنانچه بعد از تزریق بوتاکس دچار افتادگی پلک شدید، از مشاوره پوست و مو استفاده کنید و در صورت نیاز به بهترین کلینیک تزریق بوتاکس در تهران مراجعه کنید.

برای رفع افتادگی پلک به دلیل تزریق ناشیانه بوتاکس، راهکارهایی پیشنهاد می شود. ماساژ ناحیه اطراف چشم برای تحریک عضلات و همچنین استفاده از قطره های چشمی باعث سفت شدن ماهیچه چشم و بالا نگه داشتن پلک بالا می شود.

علائم افتادگی پلک

اصلی ترین نشانه عارضه افتادگی پلک این است که یکی از پلک ها (یا هر دو پلک بالایی چشم) حالت افتاده دارند. برخی از افراد مبتلا به این عارضه ممکن است در قسمت چشم و یا اطراف آن احساس درد کنند. در واقع، بررسی علائم افتادگی پلک باید توسط پزشک صورت بگیرد. بیماری های زمینه ای مانند سردردهای میگرنی نیز در بروز افتادگی پلک تاثیر دارند.

افتادگی پلک گاهی نیز ممکن است نشان از یک بیماری جدی دارد. افتادگی پلک در برخی افراد بعد از سکته اتفاق می افتد. گاهی سکته باعث فلج شدن یا از کار افتادن چند عضو بدن می شود که افتادگی پلک نیز یکی از آنهاست. بیماری بعدی که می تواند منجر به افتادگی پلک شود، وجود تومور در سر یا پشت چشم است. احتمال دارد افتادگی پلک در برخی افراد نشان از داشتن تومور باشد.

سندروم هورنر یا فلج چشمی نیز یکی دیگر از دلایل افتادگی پلک می باشد. ناگفته نماند که این سندروم ممکن است در پی سکته یا تومور به وجود بیاید. در برخی موارد نیز هیچ دلیلی برای بروز سندروم هورنر یافت نمی شود. در موارد دیگر نیز ممکن است بیماری ساده ای مانند گل مژه یا تورم در پلک سبب بروز افتادگی پلک شود. همه بیماری های ذکر شده، احتمالی هستند.

اگر مدام از چشمتان اشک می ریزد (یا برعکس، چشمتان به شدت خشک است)، دچار تاری دید هستید و یا همیشه چشم هایتان خسته به نظر می رسد، ممکن است به افتادگی پلک دچار شده باشید.

اگر مدام از چشمتان اشک می ریزد (یا برعکس، چشمتان به شدت خشک است)، دچار تاری دید هستید و یا همیشه چشم هایتان خسته به نظر می رسد، ممکن است به افتادگی پلک دچار شده باشید.

 

موارد ضروری در درمان افتادگی پلک

در صورتی که یک کودک دچار افتادگی پلک شود، احتمالاً پزشک معالج انجام عمل جراحی را پیشنهاد می کند. رفع افتادگی پلک در کودک اهمیت زیادی دارد؛ چرا که ممکن است بر بینایی وی تاثیر بگذارد. قبل از انجام عمل جراحی، پزشک از کودک آزمایش خون و عکس گرفته و چشم او را به طور کامل معاینه می کند. جراحی افتادگی سرپایی است و فرد می تواند بعد از عمل به منزل برود. بعد از عمل رفع افتادگی پلک فرد ممکن است تا چند روز عوارضی از جمله خونریزی، عفونت، کاهش یا تاری دید را تجربه کند. به طور کلی، اگر علت افتادگی پلک در کودک به موقع درمان نشود، می تواند عواقب جبران ناپذیری را با خود به همراه داشته باشد.

جمع بندی

رفع افتادگی پلک با راهکارهای سنتی نیز ممکن است؛ اما پی بردن به علت آن بسیار مهم است. اگر فردی دچار افتادگی پلک خفیف باشد، می تواند برای حل این مشکل از روش های خانگی و یا سنتی استفاده کند. در موارد دیگر که افتادگی پلک شدید است و پلک به قدری افتادگی دارد که دید فرد را محدود می کند، باید فوراً پیگیری شود. ناگفته نماند که در موارد خفیف، افتادگی پلک ممکن است خود به خود رفع شود. با این حال، پیگیری علت و رفع افتادگی پلک را نباید کم اهمیت دانست. اگر نگرانی بابت افتادگی پلک خود دارید، می توانید برای تشخیص افتادگی پلک خود به کلینیک زیبایی در زعفرانیه مراجعه کنید.

کلینیک پوست وموی دکتر مسعود جعفری

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد افتادگی پلک و دریافت مشاوره پوست و مو به متخصص پوست و مو و کلینیک پوست و مو و زیبایی و لیزر دکتر مسعود جعفری بهترین کلینیک پوست و مو در تهران مراجعه کنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 40 میانگین: 3.5]

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

فیسبوک
توییتر
لینکدین
ایمیل
تلگرام
فیسبوک
توییتر
لینکدین
ایمیل
تلگرام

شما می توانید همین الان اولین مشاوره رایگان خود را رزرو کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

زعفرانیه - خیابان آصف (اعجازی) - جنب بانک ملت - طبقه ۲ پلاک ۳۷