زعفرانیه - خیابان آصف (اعجازی) - جنب بانک ملت - طبقه ۲ پلاک ۳۷

توسعه و مراحل ایجاد آکنه

مجله آموزشی

توسعه و مراحل ایجاد آکنه

فرم دریافت نوبت و ویزیت آنلاین

با سلام و احترام خدمت شما دوست عزیز، شما می توانید با پر کردن فرم زیر برای نوبت دهی و ویزیت آنلاین اقدام کنید.

( حداکثر تا ۲۴ ساعت با شما تماس می گیریم )

توسعه و مراحل ایجاد آکنه

اگرچه علت دقیق آکنه مشخص نیست، اما عوامل مختلفی شناسایی شده اند که می تواند منجر به ایجاد آکنه شود.

 

مو از سه قسمت تشکیل شده است.

1-فولیکول مو که تولید کننده ی مو می باشد.

2-غدد چربی که تولید کننده ی چربی هستند و بیشتر چسبیده به پیاز مو هستند و مجرای آن‌ها در قسمت فوقانی فولیکول تا سطح ادامه می‌یابد. این غدد، مایعات چربی به نام سبوم تولید می کنند. سبوم سلول های پوست مرده را از طریق فولیکول ها به سمت سطح پوست حمل می کند. یک موی کوچک از طریق فولیکول خارج از پوست رشد می کند. جوش ها وقتی ایجاد می شوند که سر این فولیکول ها بسته شوند و چربی در زیر پوست ساخته شود.

 

چهار عامل در توسعه و ایجاد آکنه دخیل هستند.

1-تغییر در سطح هورمون آندروژن (هورمون جنسی در مردان) منجر به تحریک غدد و در نتیجه افزایش سطح تولید چربی پوست می شود.  در دوران نوجوانی هورمون ها باعث افزایش رشد مو و ترشح چربی از غدد تولید کننده ی چربی می شوند. به طور مشابه هر موردی که باعث تغییر در سطح هورمون های بدن شود مانند بارداری، پریود ماهانه در بانوان، استرس یا داروهای خاص مانند کورتیکواستروئیدها می تواند باعث تشدید آکنه شود. هورمون جنسی تستوسترون که در مردان و زنان وجود دارد و هورمون جنسی پروژسترون که در بانوان وجود دارد نیز باعت ایجاد و تشدید آکنه می شوند.

برخی از نوزادان با آکنه متولد می شوند، زیرا برخی از هورمون ها از بدن مادر به نوزاد قبل از تولد منتقل می شود  و یا استرس زایمان در مادر باعث آزاد شدن هورمون در بدن نوزاد می شود. این موارد نادر و محدود هستند.

2- مسدود شدن فولیکول مو به علت افزایش تولید در کراتین

3-عفونت باکتری که پروپیوای باکتریوم (Propionibacterium) نامیده می شود. باکتری پروپیوای باکتریوم  و استافیلوکوک اپیدرمیدیس (staphylococcus epidermidis) به طور طبیعی در فولیکول های مو رخ می دهد. اگر باکتری بیش از حد وجود داشته باشد، ممکن است آنزیم هایی را ایجاد کند که سبب تجزیه کردن چربی بدن و ترشح التهاب در فولیکول شود. بعضی از افراد ممکن است نسبت به این واکنش نسبت به دیگران بیشتر حساس باشند و به آکنه های شدیدتری دچار شوند.

4- پارگی (شکستگی فولیکول که باعث التهاب می شود).

ژن و نوع پوست نیز در بروز آکنه نقش دارند، در واقع عوامل ژنتیکی می توانند نقش مهمی ایفا کنند. استرس منجر به ایجاد آکنه نمی شود اما آن را تشدید می کند. اما آکنه باعث ایجاد استرس می شود.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

فیسبوک
توییتر
لینکدین
ایمیل
تلگرام
فیسبوک
توییتر
لینکدین
ایمیل
تلگرام

شما می توانید همین الان اولین مشاوره رایگان خود را رزرو کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

زعفرانیه - خیابان آصف (اعجازی) - جنب بانک ملت - طبقه ۲ پلاک ۳۷