زعفرانیه - خیابان آصف (اعجازی) - جنب بانک ملت - طبقه ۲ پلاک ۳۷

بهترین نکته های مراقبت از پوست

مجله آموزشی

بهترین نکته های مراقبت از پوست

فرم دریافت نوبت و ویزیت آنلاین

با سلام و احترام خدمت شما دوست عزیز، شما می توانید با پر کردن فرم زیر برای نوبت دهی و ویزیت آنلاین اقدام کنید.

( حداکثر تا ۲۴ ساعت با شما تماس می گیریم )

تزریق ژل

بهترین نکته های مراقبت از پوست

اهمیت نوع پوست

ممکن است شک کرده باشید که پوست خشک، چرب یا حساسی دارید اما به درستی نوع پوست خود را می شناسید؟

شناختن نوع پوست در تهیه محصولات مراقبت از پوست اهمیت ویژه دارد.اگر از محصول نامناسب یا اشتباه استفاده کنید ممکن است پوستتان پر از آکنه، خشکی یا دیگر مشکلات پوستی شود.برای تشخیص نوع پوستتان می توانید با اندازه گیری سبوم یا همان چربی که از منافذ پوست ترشح می شود استفاده کنید.میزان ترشح سبوم پوست مشخص می کند پوست شما خشک، چرب، معمولی یا مختلط است.

پوست

ابتدا صورتتان را بشویید و سی دقیقه صبر کنید. به آرامی از یک دستمال کاغذی یا کاغذ مخصوص روی پوستتان قرار دهید .دستمال را روی قسمت های مختلف پوست مثل بینی، پیشانی، گونه ها و چانه فشار دهید.کاغذ را در نور بگیرید.

اگر شفاف نشد ولی حاوی بخشهایی از پوست بود خشک است.اگر کاملا می توان ان سو را دید و میزان چربی آن زیاد است چرب است.اگر بخشهای مختلف حالات مختلف را نشان دادند مختلط است و اگر خیلی چرب نیست و پوسته هایی هم مشاهده نمی شود پوست شما معمولی است.

از محصولاتی استفاده کنید که برای پوست شما مناسب است و حتما به خوبی اطلاعات بسته بندی محصولات را مطالعه کنید مثلا محصولات حاوی رتینول برای مصرف در شب مناسبند.

یک مراقبت روتین روزانه برای پوستتان مهیا کنید.

فرقی نمی کند نوع پوستتان چه باشد، مراقبت روزانه روتین می تواند به شما کمک کند که یک پوست سالم و شاداب داشته باشید و شما را از نگرانی هایی مثل آکنه، اسکار و جای زخم ها و نقاط تیره پوست خلاص کند.

یک مراقبت روزانه روتین چهار مرحله پایه دارد که یکبار در صبح و یک بار شب ها قبل از به خواب رفتن باید رعایت شوند.

1.پاکسازی پوست:

یک پاک کننده مناسب پیدا کنید که منافذ پوستتان را پس از شستن بسته نگه ندارد. صورتتان را بیش از دو بار در روز پاکسازی نکنید یا اگر پوستتان خشک است و ارایش نمی کنید حتی یک بار هم کافی است.

پوست

از این که صورتتان را بشویید تا احساس خشکی کنید خودداری کنید زیرا این کار به این معناست که چربی طبیعی پوست شما از دست رفته است.

برای پاکسازی پوست به روش خانگی خیار توصیه می شود که 95 درصد آن از آب تشکیل شده است و استفاده مرتب از آن می تواند پوست را آبرسانی کند و از ایجاد جوش های سر سیاه جلوگیری کند. ترکیب شیر و خیار یک پاک کننده بسیار موثر است.

2.سرم ها:

یک سرم یا ویتامین C یا فاکتورهای رشد یا پپتید ها می تواند برای صبح بهتر باشد و در شب ها رتینول (ویتامین A) یا محصولات حاوی رتینوئید بهترین عملکرد را دارند.انتخاب آرایشگران حرفه ای یک سرم حاوی ویتامین C، ویتامین E و رتینول است.

3.مرطوب کردن:

حتی پوست های چرب هم نیاز به مرطوب کردن دارند اما باید از محصولات سبک، بر پایه ژل و غیر چرب استفاده کنند که منافذ پوست را نبندد و سبب ایجاد چوش های سر سیاه بر پوست نشود.

پوست های خشک سود بیشتری از محصولاتی که بر پایه کرم هستند می برند و این محصولات چلوی پوسته پوسته شدن پوست را می گیرد و رطوبت پوست را حفظ می کنند.

پوست

 

4.مراقبت در برابر آفتاب:

پانزده دقیقه قبل از خارج شدن از خانه از محصولات مراقبت در برابر آفتاب با حداقل SPF 30 استفاده نمایید زیرا کرم ضد آفتاب زمانی برای فعال شدن نیاز دارند.پوست های تیره تر به مراقبت بیشتری در برابر نور خورشید نیاز دارند زیرا تیره شدن پوست در آن ها مدت بیشتری برای بهبودی نیاز دارد.

پوست

از این روتین ساده و موثر استفاده کنید تا نتایج آن را روی پوست خود مشاهده کنید.زمانی که راضی بودید می توانید مراحل دیگری را هم به روتین خود بیفزایید مثل ماسک ها یا درمان هایی که سرعت بهبود پوست را افزایش می دهند.

فراموش نکنید قبل از استفاده از محصول جدید آن را برای اطمینان از عدم حساسیت تست نمایید.به این صورت که ابتدا مقداری از آن را روی یک منطقه کوچک از پوست تست نمایید و پس از دو روز اگر در آن ناحیه هیچ گونه حساسیتی مشاهده نشد از آن برای پوست صورتتان استفاده کنید.

واکنش آلرژیک ممکن است شامل قرمزی، سوزش، برآمدگی های کوچک یا خارش باشد.اگر این علائم را مشاهده کرید پوستتان را با آب و یک پاک کننده ملایم بشویید و از محصولی که سبب حساسیت شد استفاده ننمایید.

تاثیر خوراک بر پوست را جدی بگیرید.

در رژیم خود میوه ها و سبزیجات را بگنجانید.سبزیجات حاوی منابع غنی آنتی اکسیدان هستند.هم چنین وجود رنگدانه ای به نام کارتنوئید که پیش ساز ویتامین رتینول می باشد در سبزیجات رنگی مثل هویج به مقادیر بالا یافت می شوند و نباید از مصرف ان ها غافل بود.

مواد شیرین و حاوی قند نباید بیش از ده درصد رژیم غذایی شما را تشکیل دهند. مولکولهای شکر سبب آسیب و سفت شدن کلاژن که پروتئینی برای سلامت پوست و جوانسازی است می شود.استفاده زیاد از شکر می تواند این پروتئین را آسیب پذیر کند و روند پیری را سرعت بخشد.

پوست

گوجه منبع غنی از لیکوپن است که آنتی اکسیدانی قوی است.گوجه برای روشن شدن پوست، کاهش لکه های پیری و کاهش رنگ بسیار مفیدند و بهتر است آن را به رژیم روزانه خود بیفزایید.

مکمل ها، گیاهان دارویی و مواد مغذی در رژیم غدایی وجود دارند امام ممکن است روزانه به آن ها دسترسی نداشته باشیم. بنابراین می توان این مواد مغذی را در غالب مکمل ها به مصرف رساند.به عنوان مثال روغن ماهی و تخم کتان که خواص ضد التهاب و منبع ویتامین هستند برای رژیم غذایی بسیار عالی هستند و پوست را درخشان می کنند اما هر کس به آن ها دسترسی ندارد و مکمل ها بسیار آسان تر قابل دسترسی و مصرفند.

پوست

مراقبت هایی که باید از آن خودداری کنید حتی اگر عده زیادی آن را انجام می دهند:

آب لیمو: ممکن است آبلیمو حاوی سیتریک اسید باشد اما مقدار اسیدی بودن آن بسیار زیاد است و ممکن است سبب لکه های سیاه پس از تابش خورشید شود. هم چنین چربی های پوست را می شوید و پوست را خشک می کند.پوست

جوش شیرین: با دارا بودن PH 8 جوش شیرین به پوست شما استرس وارد می کند و به طور قابل مشاهده ای رطوبت و آب پوست شما را جذب می کند و سبب خشکی پوست می شود.

پوست

سیر: سیر خام می تواند  سبب آلرژی های پوستی شود مثل اگزما، التهابات پوستی و تاول های حاوی آب.

پوست

خمیردندان: محتویات خمیردندان می توانند میکروب های پوست را بکشند و روغن پوست را جذب کنند اما هم چنین می توانند سبب تحریک پوست نیز شوند.

پوست

شکر: به عنوان یک ماسک شکر بسیار خشن و آسیب رسان است.

ویتامین E: استفاده موضعی از این ویتامین پوست را تحریک می کند و تاثیر ان در بهبودی اسکار ها اثبات نشده است.

چگونه با مشکلات پوستی مقابله کنیم.

راه هایی وجود دارد که پوستتان را درمان کنید که به آن آسیب وارد نشود.فقط به خوبی قانون اول مراقبت از پوست را به یاد داشته باشید.دستکاری نکنید! دستکاری آکنه، جوش های سر سیاه یا دیگر مشکلات پوستی سبب ایجاد زخم های باز می شود یا سبب تیره شدن نواحی ای از پوست خواهد شد.

زخم های باز ممکن است سبب عفونت، اکنه بیشتر یا جای زخم ها شوند.هر چه زخم ها عمیق تر باشند احتمال به جا گذاشتن اسکار در ان ها بیشتر است.در ادامه راههایی برای مقابله و درمان مشکلات پوستی معرفی می شود.

جوش یا آکنه

درمان آکنه بستگی به عمق و جدی بودن آن دارد. مراقبت پوستی بهترین راه درمان آکنه است ولی برای درمان آکنه ملایم می توانید محصولات حاوی این مواد که در داروخانه ها موجود است تهیه کنید:

  • سلسیلیک اسید
  • بنزوئیل پراکسید
  • آلفا هیدروکسی اسید ها
  • آداپالین
  • روغن درخت چای

پوست

همیشه بعد از استفاده از این محصولات از کرم ضد آفتاب استفاده نمایید زیرا حساسیت پوست را بیشتر می کنند.برای درمان آکنه های تکی متورم می توانید از چسب های آکنه هم استفاده کنید.این چسب ها ضخیم و تمیز هستند که برای درمان نقطه ای استفاده می شوند و بهبود زخم ها را بهبود می بخشد و از عفونت جلوگیری می کنند.

مااند بانداژ های تاول، چسب های آکنه هم مایع درون ان را بیرون می کشند و بهتر است در شب ها از آن استفاده کنید از آن جا که با آرایش پوشانده نمی شوند.

رشته های چربی

رشته های چربی بسیار کوچکند و لوله های سیلندر مانندی هستند که در منافذ پوست یافت می شوند که میانشان زرد است.این رشته ها اغلب با جوش های سر سیاه اشتباه گرفته می شوند.اما جوش های سر سیاه همان آکنه هایی هستند که اکسیدیزه شده اند.

پوست

این رشته های چربی سبب می شوند که منافذ پوست شما بزرگتر به نظر برسد و شما وسوسه می شوید که ان ها را به وسیله فشار دادن پوست یا باز کردن منافذ خالی کنید ولی این روش ها سبب عوارض جانبی بیشتری می شوند تا این که سودی برسانند مخصوصا اگر به درستی آن را انجام ندهید.

به مرور زمان حتی ممکن است سبب تحریک پوست، منافذ باز و عفونت آن ها، خشکی، قرمزی و پوسته پوسته شدن پوست شوید.

محصولات موضعی مثل رتینول یا ریتنوئید ها می تواند این منفذ را تمیز نگه دارند.هم چنین می توانید با ماساژ پوستتان با روغن کرچک از مزایای آن نیز بهره مند شوید. هم چنین نوعی ابزار نیز در بازار به این منظور موجود است که یک میله فلزی باریک با یک سر دایره مانند است.

تاول، اسکار و نقاط تیره پوست

تاول ها، اسکار ها و نقاط تیره پوست می توانند از چند هفته تا شش ماه برای بهبودی زمان ببرند.اولین درمان در برخورد با تاول و اسکار پوشاندن آن با ارایش و استفاده از محصولات ضد افتاب برای جلوگیری از آسیب بیشتر و ایجاد لک های تیره پوستی است.

پوست

باقی موادی که به محو شدن اسکار ها کمک می کنند شامل:

  • سیلیکون: مطالعات نشان داده است مصرف موضعی سیلیکون بر ضخامت، رنگ و بافت اسکار تاثیر می گذارد.شما می توانید ژل سیلیکون را برای هشت تا بیست و چهار ساعت در روز استفاده نمایید.دنبال محصولاتی بگردید که حاوی سیلیکون دی اکسید هستند.
  • عسل: مطالعات اخیر نشان می دهند که عسل می تواند زخم ها و اسکار ها را بهبود ببخشد.اگر به دنبال درمان های خانگی هستید می توانید از عسل استفاده کنید.

پوست

  • ویتامین C:وقتی می خواهید کرم یا مطوب کننده خریداری کنید به این اجزای آن توجه کنید.ویتامین سی در ترکیب با زیر واحد های دیگر مانند شیرین بیان و سویا اثر بیشتری دارد.
  • نیاسین آمید:مطالعات نشان می دهند که نیاسین آمید می تواند تاول ها و نقاط تیره پوست را بهبود ببخشد مخصوصا آنها که از اکنه به جا مانده اند.برای افراد با پوست های روشن تر میانگین دو تا پنج درصد نیاسین آمید می تواند مفید باشد.
  • رتینوئیک اسید: یک منبع یافته است که 91.4 افرادی که از این اسید در ترکیب با گلیکولیک اسید استفاده می کنند اسکار های ناشی از آکنه شان بهبود یافته است.محصولات حاوی این اسید فقط باید در شب مصرف شوند.

چه زمانی به دکتر پوست مراجعه نماییم؟

اگر مشکلات پوستی تان با محصولات مناسب حل نشود شما باید به پزشک پوست مراجعه نمایید. آکنه های پشت سر هم،اسکار ها و دیگر مشکلات پوستی ممکن است نیاز به درمان هایی مانند انتی بیوتیک ها داشته باشند. پزشک پوست شما ممکن است جوش های زیر پوست شما را استخراج کند یا جوشگاه هایی که زیر سطح پوست هستند را درمان کند که از عهده شما خارج است.

پوست

جهت کسب اطلاعات بیشتر و انجام مشاوره به کلینیک پوست و مو و زیبایی دکتر مسعود جعفری مراجعه کنید.

 

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

فیسبوک
توییتر
لینکدین
ایمیل
تلگرام
فیسبوک
توییتر
لینکدین
ایمیل
تلگرام

شما می توانید همین الان اولین مشاوره رایگان خود را رزرو کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

زعفرانیه - خیابان آصف (اعجازی) - جنب بانک ملت - طبقه ۲ پلاک ۳۷