بیماری های پوستی در کودکان

بیماری های پوستی در کودکان شایع است. بسیاری از بیماری های پوستی در کودکان مشابه بزرگسالان است. نوزادان و کودکان نوپا نیز در معرض خطر مشکلات پوستی مربوط به پوشک هستند. از آنجا که کودکان بیشتر در معرض تماس با سایر کودکان و میکروب ها قرار دارند ، ممکن است دچار اختلالات پوستی نیز شوند که به ندرت در بزرگسالان اتفاق می افتد.

کودک زیبا

بسیاری از مشکلات پوستی در دوران کودکی با افزایش سن از بین می رود ، اما کودکان همچنین می توانند اختلالات پوستی دائمی را به ارث ببرند. در بیشتر موارد ، پزشکان می توانند اختلالات پوستی دوران کودکی را با کرم های موضعی ، لوسیون های دارویی یا داروهای خاص بیماری درمان کنند.

شایع ترین بیماری های پوستی در کودکی شامل موارد زیر است:

• عفونت قارچی(کرم حلقوی)

کرم ها باعث ایجاد ringworm نمی شوند. علت آن قارچی است که روی پوست ، مو و بافت ناخن مرده زندگی می کند. این کار به صورت یک ناحیه کوچک یا پوست قرمز ، پوسته پوسته شروع می شود. سپس حلقه قرمز خارش دار ظاهر می شود. حلقه مرزهای بلند ، تاول دار یا پوسته ای دارد. کرم حلقوی در اثر تماس پوست به پوست با شخص یا حیوان منتقل می شود. کودکان همچنین می توانند با استفاده وسایل مشترک مانند حوله یا وسایل ورزشی این بیماری پوستی کودکان را بگیرند. پزشک متخصص پوست و مو شما احتمالا آن را با کرم های ضد قارچ درمان می کند.

• بیماری پنجم( fifth disease)

این بیماری مسری و معمولاً خفیف طی چند هفته منتقل می شود. بیماری پنجم با علائم شبیه آنفولانزا شروع می شود. صورت روشن (به طور کلاسیک به عنوان “گونه سیلی زده” توصیف می شود) و بثورات بدن بدن را دنبال می کند. یک هفته قبل از ظاهر شدن بثورات ، با سرفه و عطسه پخش می شود. با استراحت ، مایعات و مسکن ها درمان می شود.بیماری پوست در کودکان (به کودکان آسپرین ندهید). اگر کودک شما بیماری پنجم دارد و شما با فرزند دیگری باردار هستید ، با پزشک خود تماس بگیرید.

• آبله مرغان

این بثورات روزی که معمولاً اتفاق افتاده است به لطف واکسن آبله مرغان در کودکان امروز دیده نمی شود. این بیماری بسیار مسری است ، به راحتی گسترش می یابد و بثورات خارش دار و لکه های قرمز یا تاول در بدن ایجاد می کند. لکه ها مراحل را طی می کنند؛ تاول می زنند ، می ترکند ، خشک می شوند و پوسته پوسته می شوند. آبله مرغان می تواند بسیار جدی باشد. همه بچه های کوچک باید واکسن آبله مرغان بزنند. نوجوانان و بزرگسالانی که هرگز به این بیماری یا واکسن مبتلا نشده اند نیز باید چنین باشند.

• ایمپتیگو(زرد زخم)

ایمپتیگو ، ناشی از باکتری ها ، زخم های قرمز یا تاول ایجاد می کند. اینها می توانند بترکند ، چکه کنند و پوسته ای زرد قهوه ای ایجاد کنند. زخم ها می توانند در سراسر بدن اما بیشتر در اطراف دهان و بینی ظاهر شوند. از طریق تماس نزدیک یا استفاده مشترک از وسایلی مانند حوله و اسباب بازی ، ایمپتیگو را منتقل می شود. خراش می تواند آن را به سایر قسمت های بدن گسترش دهد. با پماد آنتی بیوتیک یا آنتی بیوتیک خوراکی درمان می شود.

• زگیل

یک ویروس باعث ایجاد زگیل زشت اما عمدتا بی ضرر می شود. زگیل ها می توانند به راحتی از فردی به فرد دیگر منتقل شوند. آنها همچنین با لمس جسمی که توسط شخص ویروسی استفاده می شود گسترش می یابد. آنها اغلب در انگشتان و دستها یافت می شوند. برای جلوگیری از گسترش زگیل ، به فرزند خود بگویید که آنها را نترکاند و ناخن هایش را گاز نگیرد. زگیل ها را با باند بپوشانید. بیشتر زگیل ها به خودی خود از بین می روند.

• جوش در اثر گرما

این بیماری پوستی کودکان در اثر مجاری عرق مسدود شده به وجود می آید. بثورات گرمایی مانند جوش های کوچک قرمز یا صورتی به نظر می رسد. معمولاً آن را روی سر ، گردن و شانه های نوزادان می بینید. این بثورات اغلب هنگامی رخ می دهد که والدین کودک را بیش از حد گرم نگه می دارند. اما ممکن است برای هر کودکی در هوای بسیار گرم اتفاق بیفتد. کودک خود را فقط در یک لایه بیشتر از آنچه پوشیده اید بپوشید. اگر پاها و دستان آنها در اثر لمس خنک باشد اشکالی ندارد.

• بیماری پوستی تماسی

پوست برخی از کودکان پس از لمس مواد غذایی ، صابون ها یا گیاهانی مانند پیچک سمی ، سماق یا بلوط واکنش نشان می دهد. بثورات معمولاً ظرف 48 ساعت پس از تماس با پوست شروع می شود. موارد جزئی ممکن است باعث قرمزی خفیف یا برجستگی های کوچک قرمز شود. در موارد شدید ممکن است تورم ، قرمزی و تاول های بزرگتر مشاهده کنید. این بثورات معمولاً طی یک یا دو هفته از بین می روند اما با کرم ضد التهابی مانند هیدروکورتیزون قابل درمان هستند.

• بیماری دست-پا-دهانی (کوکساکی)

علیرغم نام ترسناک آن ، این یک بیماری شایع در دوران کودکی است. این بیماری با تب شروع می شود و به دنبال آن زخم های دردناک دهان و بثورات غیر خارش دار ایجاد می شود. تاول های بثورات روی دست ها ، پاها و گاهی باسن وجود دارد. از طریق سرفه ، عطسه و پوشک های استفاده شده گسترش می یابد. بنابراین مرتباً دست ها را بشویید. کوکساکی جدی نیست و معمولاً طی حدود یک هفته خود به خود از بین می رود.

•	بیماری دست-پا-دهانی (کوکساکی)

• اگزما

کودکان مستعد اگزما ممکن است آلرژی و آسم دیگری هم داشته باشند. علت دقیق آن مشخص نیست. اما کودکانی که به آن مبتلا می شوند اغلب سیستم ایمنی حساس دارند. مراقب بثورات برجسته با پوست خشک و خارش شدید باشید. درماتیت آتوپیک رایج ترین نوع اگزما است. بعضی از کودکان با بزرگتر شدن بهبود می یابند یا موارد خفیف تری را تجربه می کنند.

• کهیر

بسیاری از موارد می توانند باعث ایجاد این جوش های خارش دار یا سوزان شوند. داروهایی مانند آسپرین (که کودکان هرگز نباید از آنها استفاده کنند) و پنی سیلین می توانند کهیرها را به راه بیندازند. محرک های غذایی شامل تخم مرغ ، آجیل ، صدف و مواد افزودنی غذایی است. گرما یا سرما و گلودرد نیز می تواند باعث کهیر شود. ولت ها می توانند در هر نقطه از بدن و دقایق یا روزهای آخر نشان داده شوند. گاهی اوقات یک آنتی هیستامین می تواند کمک کند. کهیر می تواند نشانه ای از مشکلات جدی باشد ، به ویژه هنگامی که با مشکلات تنفسی یا تورم در صورت روبرو شود. در این موارد یا اگر کهیر از بین نرفت ، به پزشک مراجعه کنید.

• تب اسکارلت یا مخملک

مخملک استرپتوکوکی گلو همراه با بثورات است. علائم شامل گلودرد ، تب ، سردرد ، شکم درد و تورم غدد گردن است. بعد از 1-2 روز ، بثورات قرمز با بافت خشن شبیه به کاغذ سنباده ظاهر می شود. بعد از 7-14 روز ، بثورات را از بین می برد. مخملک بسیار مسری است ، بنابراین برای جلوگیری از گسترش آن ، دستها را اغلب بشویید. اگر فکر می کنید کودک شما به آن مبتلا است ، با پزشک تماس بگیرید. آنها احتمالاً با آنتی بیوتیک درمان می شوند.

• روزولا یا بیماری ششم

روزولا ، یک بیماری خفیف ، نام مستعار خود را از لیست شش بثورات رایج در دوران کودکی گرفته است. بچه های جوان 6 ماه تا 2 سال به احتمال زیاد به آن مبتلا می شوند. بعد از 4 سالگی نادر است. این بیماری با سرماخوردگی شروع می شود و به دنبال آن چند روز تب شدید (که می تواند باعث تشنج شود) است. سپس تب ها ناگهان پایان می یابند. به دنبال آنها بثورات برجستگی های کوچک ، صورتی ، صاف یا کمی برجسته وجود دارد. ابتدا در قفسه سینه و پشت ، سپس دست ها و پاها خود را نشان می دهد.

بیماری پوست در کودکان

در نتیجه بیماری های پوستی در کودکان معمولا شایع هستند. شناخت این بیماری ها به والدین کمک می کند از نگرانی های بیهوده خلاص شوند و بدانند چه زمانی لازم است به پزشک مراجعه کنند.بیماری های پوستی در کودکان اغلب به سرعت بهبود می یابند ولی بعضی از این بیماری ها در صورتی که درمان نشوند ممکن است در بزرگسالی نیز همراه کودک باشند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و انجام مشاوره ی رایگان به کلینیک تخصصی پوست و مو و زیبایی دکتر مسعود جعفری مراجعه نمایید.