زعفرانیه - خیابان آصف (اعجازی) - جنب بانک ملت - طبقه ۲ پلاک ۳۷

علت های ریزش مو

مجله آموزشی

علت های ریزش مو

فرم دریافت نوبت و ویزیت آنلاین

با سلام و احترام خدمت شما دوست عزیز، شما می توانید با پر کردن فرم زیر برای نوبت دهی و ویزیت آنلاین اقدام کنید.

( حداکثر تا ۲۴ ساعت با شما تماس می گیریم )

علت های ریزش مو

همانطور که برای همه مشخص است داشتن موهای زیبا نقش مهمی در ایجاد اعتماد به نفس دارد و نیز حالت موها  می‌تواند شما را خسته و فرسوده یا سرحال و شاداب نشان دهند. همان طور که داشتن موهای زیبا و پر پشت در برخورد افراد با شما و چگونگی حضور شما در جمع مؤثر است، در مقابل کم مویی و موهای نازک و کم حجم ممکن است اثرات منفی در اعتماد به نفس شما داشته باشد.

نکته مهم دیگر که نباید از آن غافل بود این است که با افزایش سن موها نیز دچار تغییر می‌شوند چراکه موها تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار می گیرند. نگرانی بزرگی که در مورد مو، امروزه بیشتر افراد جامعه را به خود درگیر کرده است نازک شدن و ریزش موها است که این ریزش و از دست دادن پر پشتی مو می تواند علل و دلایل مختلفی داشته باشد. در این مقاله دلایل مختلف ریزش مو به ویژه در خانم ها مطرح می شود.

علت ریزش مو

وقتی در مورد علت های ریزش مو سخن به میان می آید اکثر متخصصان این ریزش مو را  به دو دسته ی ریزش های ارثی و ریزش های غیر ارثی، تقسیم بندی می کنند که هم در میان مردان و هم در میان زنان اتفاق می افتد.

ریزش ارثی مو

ریزش ارثی که با نام علمی آندروژنتیک آلوپشیا نیز شناخته می شود می تواند به طورمعمول در مردان از سن ۲۰ سالگی و در زنان از سن ۴۰ سالگی بروز ‌کند. ریزش ارثی، به دلیل برخی هورمون‌های موجود در بدن، ژن عامل ریزش فعال می‌شود و سبب نازک شدن مو و کم حجم شدن آن و در نهایت ریزش مو می‌گردد. این نوع ریزش در مردان معمولا از شقیقه‌ها شروع شده و کم کم تاج سر موها نازک شده و می‌ریزد. اما  این مشکل در زنان به طور معمول از جلوی سر شروع نمی‌شود، بلکه تمام موهای سر شروع به نازک شدن و سپس ریزش می‌کنند. شاید بد نباشد به این نکته نیز توجه نمود که ریزش موی ارثی با ریزش موی مادرزادی متفاوت است. ریزش موی مادرزادی به دلیل یک سری بیماری‌های مادرزادی از همان بدو تولد اتفاق می‌افتد.

ریزش غیر ارثی مو

ریزش های غیر ارثی مو انواع مختلفی دارند ولی به دلیل این که کمتر شایع هستند، به نسبت از اهمیت کمتری برخوردارند. ريزش مو غیر ارثی می توانند دلایل مختلفی داشته باشه که از آن جمله ميتوان به

  • مسائل هورمونی
  • مشکلات مربوط به تغذیه
  • اعصاب و روان
  • مصرف دارو
  • بیماری های داخلی و پوستی
  • اعمال جراحی و حاملگی

اشاره کرد.

یکی از مسائل مهم در بانوان ریزش مو است. از جمله دلایل ریزش مو در بانوان می توان به موارد زیر اشاره کرد.

 

کلینیک پوست و مو- مو

1)کمبود آهن: فقر آهن، در صورت داشتن یا نداشتن آنمی، می تواند منجر به ریزش مو شود.

2) اختلالات غده تیروئید: در هر دو حالت کم کاری یا پرکاری غده تیروئید ریزش مو اتفاق می افتد.

3)  کاهش مقدار استروژن: خیلی از زنان ،  در دوران یائسگی و بعد از آن  دچار ریزش مو  می شوند. زمانیکه ترشح مقدار استروژن در بدن کاهش می یابد. سایر تغییرات هورمونی، همچنین تغییر میزان استفاده از داروهای ضد حاملگی  نیز می تواند منجر به ریزش مو شود.

4) تغییرات هورمونی بعد از حاملگی : مادرانی که تازه زایمان کرده اند از ابتدا تا بعد از ۶ ماه نیز ریزش مو را تجربه می کنند. دلیل آن این است که مقدار استروژن در خون در حال برگشت به مقدار نرمال است. در حقیقت چیزی که به نظر ریزش موی شدید می آید در واقع تنظیم چرخه رشد طبیعی مو نسبت به زمان حاملگی است که در اثر میزان زیاد هورمون ریزش مو از حد نرمال کمتر میشود.

5) تلوژن افلوویم (telogen efflovium) : این اصطلاحی است که  برای بیان ریزش مو به صورت موقت و ناگهانی به کار برده می شود. که در اثر استرس یا جراحی اتفاق می افتد و معمولا تا دو ماه بعد از بیماری ادامه دارد.

6) داروهااستفاده  از خیلی از داروها  می تواند منجر به ریزش مو شود. در این حالت که نگران کننده است بهتر است با پزشک خود در مورد مصرف داروهای جایگزین مشورت کنید.

7)مقدار زیاد ویتامین آ یا سلنیوم: در موارد نادر خانوم ها ممکن است از این مکمل استفاده کنند زیرا در بسیاری موارد مولتی ویتامین  مورد نیاز بدن  را رفع می کند. در برخی از موارد مصرف بیش از حد ویتامین آ و یا سلنیوم ممکن است منجر به ریزش مو شود.

8) فشارهای احساسی و استرس : فشار احساسی کمتر از فشار جسمی باعث ریزش مو می شود، اما ممکن است به عنوان مثال، هنگام طلاق، پس از مرگ عزیزان یا هنگام نگهداری از والدین بیمار و سن دار پیش بیاید، با این وجود، اکثرا فشار احساسی باعث ریزش مو نمی شود، بلکه مشکلی که وجود دارد را تشدید می کند.

9) ریزش مو مربوط به مسائل خود ایمنی: این مشکل تحت عنوان آلوپسی آره آتا نیز نامیده می شود  و اصولا حاصل سیستم ایمنی بسیار فعال است. دراین حالت سیستم ایمنی، مو را به عنوان عامل خارجی تصور می کند و اشتباها آن را هدف می گیرد و باعث ریزش مو می شود.

10)ریزش مو به دلیل بیش از حد فرم و مدل دادن: مدل دادن و درمان شدید مو، می تواند طی سالیان باعث ریزش مو شود. مثال های مدل دادن غیر معمول شامل بافت های محکم، ویو یا بابلیس کردن، مواد شیمیایی ، لخت کردن مو، درمان با روغن گرم یا هر گونه مواد شیمیایی خشن یا گرمای بالا می باشد. از آنجایی که این کارها بر ریشه ی مو تاثیر می گذارند، ممکن است موهایتان دیگر رشد نکند.

مطالعات متعدد اخیر که در مورد علت ریزش مو در مردان صورت گرفته نشان می دهد که مصرف دخانیات نیز باعث افزایش ریزش مو می شود اما مشخص نیست که در زنان نیز چنین تاثیری داشته باشد یا نه. اما به طور کلی مصرف سیگار بنابه دلایل بسیار مضر است . بنابراین فرق نمی کند که آیا ریزش مو نیز در بین این دلایل باشد یا خیر.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 1]

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

فیسبوک
توییتر
لینکدین
ایمیل
تلگرام
فیسبوک
توییتر
لینکدین
ایمیل
تلگرام

شما می توانید همین الان اولین مشاوره رایگان خود را رزرو کنید.

زعفرانیه - خیابان آصف (اعجازی) - جنب بانک ملت - طبقه ۲ پلاک ۳۷